19 listopada 2017


Duże powierzchnie przeszklone, szczególnie w biurowcach, nie są zadowalającą izolacją termiczną. W szczególny sposób widać to po zużyciu energii. W zimie wykorzystywana jest ona do ogrzewania pomieszczeń, a latem zasila klimatyzację, przez cały rok generując wysokie koszty.

ceiling mounted double skin system

Problem ten rozwiązał producent szyb samochodowych Asahi Glas, wspólnie z koncernem Toyota. Używane do produkcji przednich szyb samochodowych szkło Coolverre, z filtrem eliminującym pewne zakresy fal świetlnych, w 90% zatrzymuje promieniowanie podczerwone i aż w 99% ultrafioletowe. Przy czym ma znacznie wyższą wytrzymałość mechaniczną od tradycyjnego szkła sodowo-wapniowego. Opracowane rozwiązanie polega na zastosowaniu paneli górnych i dolnych z tego materiału. Panele górne blokują niepożądane zakresy widma światła dziennego i izolują pomieszczenie termicznie. Panele dolne zapewniają przejrzystość i wspomagają izolację termiczną. Kolejną zaletą rozwiązania jest możliwość przesuwania paneli. Konstrukcja wykonana z samochodowego szkła waży zaledwie jedną piątą tego, co podobna konstrukcja wykorzystująca tradycyjne termoizolacyjne szkło sodowo-wapniowe.

http//newsroom.toyota.co jp