20 listopada 2017


Podczas ostatniego salonu samochodowego w Tokio Yamaha zaprezentowała koncepcyjny samochód Sports Ride Concept.  Większość mediów potraktowała go jako techniczną ciekawostkę koncentrując się na silniku i parametrach trakcyjnych. Tymczasem konstrukcja ta była pokazem technologii, która w dużym stopniu zrywa z tym co znamy z przemysłu samochodowego.

Ryszard Romanowski

Koncept Yamahy to pierwszy pokazany publicznie efekt prac studia projektowego Gordona Murraya i opracowanej przez to studio przemysłowej technologii wytwarzania samochodów nazwanej iStream. Gordon Murray znany jest każdemu, kto obserwuje konstrukcje Formuły 1. Ten słynny projektant i konstruktor urodził się 18 czerwca 1946 roku w Durbanie w RPA. Pochodzi z rodziny szkockich emigrantów. Jego ojciec brał udział w wyścigach motocyklowych i przygotowywał rożne pojazdy do sportu. Syn poszedł w jego ślady. Ukończył Natal Technical College, który obecnie nosi nazwę Durban University of Technology.

SportsRideConcept
Yamaha Sports Ride Concept

W latach 1967-1968 ścigał się przygotowanym własnoręcznie autem w narodowej formule Ford. Już w 1969 roku został zatrudniony w zespole Brabham F-1 przez jego ówczesnego szefa, Bernie Ecclestone’a. Muray brał udział w projektach takich modeli jak BT 46, BT 49, BT 52. Samochody te dwukrotnie kończyły sezon na drugim miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Brabham BT 55 pod względem aerodynamiki daleko wyprzedzał konkurentów. Niestety na torze zanotował serię porażek, za które obwiniano konstruktora. W roku 1986 Murray odszedł z zespołu. Przy okazji okazało się, że winę za porażki ponosił niedopracowany i zawodny silnik BMW stosowany w tym modelu. Tej klasy inżynier nie mógł pozostać długo bez pracy. W roku 1987 zaangażował go zespół McLarena. Murray budował samochody dla takich mistrzów jak Alain Prost i Ayrton Senna. Do 2006 roku jego samochody zdobyły cztery mistrzostwa świata konstruktorów. Obok aut F-1 zaprojektował drogowe supersamochody McLaren F-1 i Mercedes SLR McLaren. Podczas współpracy z zespołami F-1 Murray wprowadził, jako pierwszy na świecie, kompozytowe spoilery, węglowe okładziny sprzęgła i wiele innych drobniejszych rozwiązań.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 12 (99) grudzień 2015