18 listopada 2017


LEM – czyli Lekkie Elektryczne Motocykle to seria pojazdów projektowanych i konstruowanych przez Koło Naukowe Pojazdów i Robotów Mobilnych Politechniki Wrocławskiej. Od czterech lat studenci mają możliwość prezentowania swoich konstrukcji na zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie oraz Moskwie, w których co roku ich motocykle zaliczają się do ścisłej czołówki. Niniejszy artykuł skupi się na tylnym zawieszeniu i układzie dźwigni, które zostanie wykorzystane w najnowszym motocyklu LEM Bullet.

Wojciech Pawlak, Piotr Konieczny

LEM Bullet to motocykl dedykowany do użytku przez policję i służby mundurowe. Ważący ok. 60 kg pojazd z silnikiem bezszczotkowym prądu stałego o mocy 6 kW, umieszczonym w piaście tylnego koła, maksymalnie osiągać ma prędkość 120 km/h. Maksymalny zasięg, dzięki wykorzystaniu akumulatorów Li-Ion wynosić będzie ok. 90 km. Do jego podstawowego wyposażenia należeć będą demontowalne tarcze w dwóch wersjach – ochronnej oraz kuloodpornej, które będą stanowiły część poszycia motocykla. Pojazd obsługiwany będzie przez aplikację mobilną zainstalowaną na smartfonie, przymocowanym przy desce rozdzielczej. Będzie ona umożliwiała kontakt z dyspozytorem, dostęp do policyjnych baz danych oraz nawigację GPS do miejsca zdarzenia.

Render najnowszego projektu LEM Bullet
Rys. 1  Render najnowszego projektu LEM Bullet

Tylne zawieszenie oparte jest na najpopularniejszym obecnie rozwiązaniu używanym w motocyklach. H-kształtny wahacz z układem dźwigni znany jest już od lat 70-tych. Podczas tworzenia tego typu zawieszenia pomysł był prosty: sprawić, by koło wykonywało możliwie największy ruch w kierunku pionowym, przy jak najmniejszym skoku amortyzatora. W późniejszych latach układ dźwigni stosowany był również do modyfikacji charakterystyki ruchu tylnego zawieszenia, która nie zależała już tylko i wyłącznie od rodzaju i konfiguracji amortyzatora, ale również od geometrii układu. Ponadto w przypadkach, gdy jednym z priorytetów jest jak najmniejsza masa własna motocykla, układ dźwigniowy stwarza możliwość „rozłożenia” siły za pomocą dodatkowego punktu mocowania w ramie. To z kolei umożliwia redukcję masy.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 6 (105) czerwiec 2016