23 kwietnia 2024


Podczas czerwcowych berlińskich targów lotniczych ILA 2016, obok licznych nowości dotyczących technologii oraz prezentacji samolotów, śmigłowców i statków bezzałogowych, zaprezentowano coś, co zafascynować mogło każdego, kto kiedykolwiek parał się modelarstwem lotniczym.

Ryszard Romanowski

Wbudowie modeli latającyh wiernie odwzorowujących oryginały często występują problemy z napędem. Nawet najdokładniej wykonana replika samolotu traci swój urok po wbudowaniu zwykłego modelarskiego silnika. Model samolotu, który powinien być napędzany efektownym sinikiem gwiaździstym lub odrzutowym, po zastosowaniu licznych kombinacji bardzo traci na wyglądzie a podczas lotu mało przypomina oryginał. Oczywiście byli modelarze, którzy nie szczędząc czasu i środków sami budowali odpowiednie repliki silników lub zamawiali je w specjalistycznych, niewielkich firmach rzemieślniczych. Efekt finalny był oszałamiający. Złośliwi często żartowali, że za cenę modelu można było sprawić sobie normalny, lekki samolot.
Nie było w tym zbyt wielkiej przesady. Ponadto, jednostkowo wykonywane silniki zwykle nie wytrzymywały wielu godzin lotu. Nie zwracano na to większej uwagi, bo miały wytrzymywać tylko stosunkowo krótkie loty podczas imprez modelarskich.

fuji boxer86
Dwucylindrowy Fuji BT-86

Silniki horyzontalne i gwiaździste
Wszystko zaczęło zmieniać się wraz z rozwojem bezzałogowych statków powietrznych. Okazało się, że w wielu systemach bezzałogowych przydałby się sprawny napęd realizowany przez niewielki i lekki silnik spalinowy, o stosunkowo dużej mocy i pokaźnym momencie obrotowym. Szczególnie w zastosowaniach wojskowych lub podczas ratowniczych lotów patrolowych zaletą jest długotrwałość lotu i swobodna zmiana założonych pułapów. Silnik wielocylindrowy o dużej mocy nie tylko pozwala ulokować w maszynie więcej sprzętu, ale również nie wymaga ciągłego utrzymywania wysokich obrotów. Dzięki temu lot może być cichszy. W zastosowaniach wojskowych znane są rozwiązania hybrydowe, w których statek powietrzny może być przełączany wyłącznie na silnik elektryczny lub przez krótki okres wykorzystuje lot ślizgowy. W wielu wypadkach, tak skomplikowany, ze względu na konstrukcję, jak i system sterowania, napęd zastąpić mógłby sprawny i niezawodny silnik wielocylindrowy.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 7/8 (106/107) lipiec-sierpień 2016