20 listopada 2017


Zima nie przeszkadza w treningach załogom, które już 12 maja rozpoczną rywalizację o Puchar Ameryki. W przyszłym roku oglądać będziemy zmagania sześciu jachtów w tej najbardziej prestiżowej imprezie żeglarskiej.

Ryszard Romanowski

Tym razem gospodarzem America’s Cup będą Bermudy. Rywalizować będą „latające” katamarany klasy AC 45. Imprezą towarzyszącą będą regaty klasycznych jachtów klasy J, z których co najmniej dwa brały niegdyś udział w tych regatach. Będzie więc okazja do zapoznania się z najwyższej klasy inżynierią żeglarską i to nie tylko tą najnowszą. Obok wyposażonych w hydropłaty katamaranów, których prędkości maksymalne przekraczają 40 węzłów (74 km/h), oglądać będzie można nowe jachty klasy J, zbudowane z wykorzystaniem we współczesnych technologiach części dokumentacji z lat trzydziestych.

jachty pucharu ameryki

Wszystko zaczęło się w 1851 roku podczas wystawy światowej w Londynie. Jedną z imprez jej towarzyszących była seria regat wokół wyspy Wight. Zupełnie niespodziewanie wyzwanie Brytyjczykom rzucił John Stevens komandor nowojorskiego jacht klubu, przebywający akurat w Anglii na pokładzie szkunera America. Poparły go brytyjskie media i w efekcie zorganizowano jeden wyścig otwarty dla klubów wszystkich narodowości. Po licznych perypetiach wygrał amerykański szkuner i srebrny dzbanek kupiony u londyńskiego jubilera Roberta Garrarda trafił do Nowego Jorku. Wyścig obserwowała królowa Wiktoria. Brytyjczycy odebrali wynik jako narodową porażkę i zapałali chęcią rewanżu.
Za oceanem właściciele szkunera America podarowali zdobyty puchar jacht klubowi z zastrzeżeniem, że jest to puchar przechodni i wyzwanie jego posiadaczowi może rzucić każdy klub. Wojna secesyjna sprawiła, że nikt nie myślał o ściganiu się. Kolejne regaty rozegrano dopiero w 1870 roku. Wyzwanie nowojorczykom rzucił milioner kolejowy James Ashbury wystawiając brytyjski szkuner Cambria. Szkunery dominowały do 1881 roku, kiedy to wyzwanie rzucili Kanadyjczycy. Atakującym challengerem był drewniany kuter Atalanta. W tymże roku po raz pierwszy do zawodów stanęły jachty jednomasztowe i wygrała jednostka o kadłubie stalowym.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 12 (111) grudzień 2016