18 grudnia 2017


(artykuł reklamowy)

Produkowane przez koncern LANXESS termoplastyczne materiały kompozytowe Tepex wzmacniane włóknami szklanymi ciągłymi mają wiele potencjalnych zastosowań, jako wkładki służące do miejscowego wzmocnienia części formowanych wtryskowo.

tepex wzmocnienie
Tepex wykorzystywany jest do wzmocnienia przednich części formowanych wtryskowo w Volkswagenie Atlas

O ile wkładki metalowe są jedynie sczepione z materiałem formowanym wtryskowo, to kompozyty spajają się z tym materiałem, co zwiększa wytrzymałość mechaniczną części. Ponadto, Tepex jest znacznie lżejszy od tradycyjnych materiałów. Szczególnie dobrze widać to po masie przednich części SUV’ów Volkswagena – Atlas i Teramont. W obu przypadkach wykorzystano wkładki z materiału Tepex, które są ok. 50% lżejsze od porównywalnych wkładek wykonanych z blachy stalowej.
Przednie elementy samochodu Atlas wytwarza spółka Arkal Automotive, z Izraela. Arkal, we współpracy z Volkswagenem, opracował przednie części do obu typów samochodów. Firma specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu zaawansowanych technologicznie materiałów termoplastycznych do ultralekkich samochodów. Przednie części samochodów Teramont produkuje chińska firma Changchun ENGLEY Automobile Industry.
Przednie części do obu SUV-ów produkuje się z polipropylenu w procesie formowania wtryskowego. Miejsce wokół zamka maski zostało wzmocnione cienką wkładką z materiału Tepex dynalite 104-RG600, o grubości zaledwie jednego milimetra. Matryca do tego kompozytowego półproduktu wykonana jest z polipropylenu i zawiera rowingi z włókien szklanych ciągłych, stanowiące objętościowo 47% materiału. Znajdujące się po obu stronach tej części wsporniki, w kształcie litery Z, są wzmocnione wcześniej uformowaną wkładką z tego samego materiału kompozytowego.

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 11 (122) listopad 2017