20 kwietnia 2024


Wielu użytkowników oprogramowania CAD zmaga się z problemem odpowiedniego przedstawienia swoich produktów. Kiedy chcemy zaprezentować nowo zaprojektowany detal potencjalnemu klientowi, lub też chcemy umieścić czy to maszynę, meble, czy urządzenie elektroniczne itp. na firmowej stronie internetowej lub broszurze, sprowadza się to do wykonania realistycznej wizualizacji.

Paweł Kęska

Kluczem do sukcesu oprócz narzędzi, którymi dysponujemy, jest odpowiednie podejście do zagadnienia. Na co należy zwrócić uwagę, jak dobrać tło, jakie światło zastosować, jak ustawić parametry iluminacji? Te i wiele innych kwestii postaram się omówić wspomagając się stosownymi przykładami, z wykorzystaniem systemu SolidWorks, a konkretnie jednej z zamieszczonych w pakiecie SW aplikacji – PhotoWorks.

rend0

W zależności od typu obiektu, jaki poddajemy renderingowi należy jak najpełniej odwzorować detale geometrii. Wyobraźmy sobie oponę samochodu osobowego. Jak każdy wie znajduje się tam szereg nacięć stanowiących bieżnik. Ale znajdują się również napisy oraz inne oznaczenia. W przypadku renderingu o dużym powiększeniu danego obszaru – tzw. plan bliski (ang. close-up, CU), należałoby takie szczegóły pokazać. Można to zrobić na dwa sposoby. Jednym z nich jest realistyczne odwzorowanie obiektu bryłowego. Każdy wzór, napis, występ itp. musi zostać odwzorowany w postaci operacji w środowisku CAD. Oczywiście możliwe jest również odwzorowanie najdrobniejszego nawet elementu, jednak należy pamiętać o ograniczeniach w wydajności systemu. Alternatywnie można to wykonać stosując odpowiednią teksturę czy kalkomanię, lub ich kombinację. Dlatego pierwszym ważnym czynnikiem jest precyzja w odwzorowaniu kształtu. W przypadku elementów z tworzyw sztucznych (podłokietniki foteli obrotowych, deska rozdzielcza samochodu itp.) nie modelujemy oczywiście chropowatej powierzchni, lecz gładką. Chropowatość uzyskuje się poprzez zastosowanie odpowiedniego materiału, a efekt jest widoczny po wykonaniu renderingu. Kiedy interesujący nas model zostanie przygotowany, należy zastanowić się nad przygotowaniem odpowiedniego kadru. Wybór kompozycji jest bardzo ważny. Sposób umieszczenia w kadrze kluczowych elementów skupia uwagę odbiorcy na danym fragmencie obrazu. Jeżeli w scenie widoczna jest linia horyzontu lepszym rozwiązaniem będzie pokazanie jej w 1/3 lub 2/3 wysokości kadru, niż umieszczenie jej pośrodku. Jeżeli chcemy przedstawianemu obiektowi nadać dynamikę, warto unikać położenia horyzontalnego. Można to osiągnąć obracając scenę tak, aby dominujące linie przebiegały ukośnie. Kluczowym parametrem jest także perspektywa. Odpowiedni dobór szerokości kąta widzenia sprawia, że przedstawiane obiekty wyglądają realistycznie. Przykładowo, jeżeli chcemy pokazać urządzenie znajdujące się wewnątrz wirtualnego budynku, kamera nie powinna znajdować się dalej, niż pozwalałby na to rozmiar prawdziwego pokoju.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 10 (25) październik 2009