16 kwietnia 2024


Podczas 81 Salonu Samochodowego w Genewie w ekspozycji Skody zaprezentowano koncepcyjny model Vision D. Samochód wyróżniał się wyjątkową elegancją i tzw. czystością linii rozchodzących się od chromowanego grilla z nowym logo marki. Pięciodrzwiowe nadwozie bardziej przypominało coupe niż uniwersalny samochód rodzinny. W jego wnętrzu wykończonym czeskimi kryształami można jednak było nieco zmienić zdanie. W każdym razie jeżeli byłby to następca Felicji, to raczej pięknego kabrioletu z lat sześćdziesiątych niż praktycznego hatchbacka, których wiele jeździ po naszych drogach. Być może będzie połączeniem jednego i drugiego. Wszystko możliwe, bo Vision D jest dziełem Jozefa Kabana. Człowiek, który zaprojektował Bugatti Veyron potrafi zapewne połączyć dwa różne światy Felicji. Oczywiście jeżeli miałby takie zamiary. Twórca Veyrona, szef designu Audi, a od 2007 roku – Skody, był obecny obok swojego dzieła.

z Jozefem Kabanem, dyrektorem działu projektowego Skody rozmawia Ryszard Romanowski

bugatti-veyron

— Jakie to uczucie być zaproszonym do projektu Bugatti, następcy genialnych konstrukcji Ettore Bugatti. Tym bardziej, do prac nad modelem Veyron, który wszedł do produkcji, podczas gdy poprzedzające go projekty światowej sławy stylistów nie przebrnęły fazy przedprototypów.
— Gdy trafiłem do zespołu tworzącego Bugatti Veyron byłem bardzo szczęśliwy, z drugiej jednak strony zdawałem sobie sprawę jak wielkie jest to wyzwanie. Włożyłem w ten projekt bardzo dużo pracy, wykorzystując wszystko czego się dotąd nauczyłem. Przy okazji zdobyłem dodatkowy zasób wiedzy, dowiadując się wiele nowego o budowie samochodów. Zaprocentowało to przy projektach dla Skody i innych marek. Bugatti Veyron pozostanie dla mnie wielką i niezapomnianą szkołą.

— Później było Audi, a od ponad dwóch lat – Skoda. Samochody koncepcyjne i te, trafiające do seryjnej produkcji. Każdy inny, a koncept Vision D, również nie przypomina dotychczasowych modeli czeskiej marki. 
— Showcar Vision D jest mostem prowadzącym do dalszego rozwoju marki Skoda. Jej projekt wykorzystuje pozytywne doświadczenia mojej pracy w Audi. Szczególnie przydały się elementy projektów  modeli koncepcyjnych. Doszło do tego wiele lat projektowania dla Volkswagena oraz oczywiście Bugatti. Vision D jest jakby ukoronowaniem tych doświadczeń. Klarowne i proste linie  wypływające z okolic chromowanej atrapy mają sprawiać wrażenie wyjątkowej lekkości.

— Fabia, Octavia, Superb, Roomster i Yeti to wszystko modele nowe lub bardzo odmłodzone w ostatnich latach. Każdy z nich jest zupełnie inny, a Roomster i Yeti zupełnie niepowtarzalne.
— Każdy z tworzonych projektów samochodów przeznaczonych do produkcji seryjnej musi być dobry. Każdy następny powinien być jeszcze lepszy. Wierzę, że Yeti jest atrakcyjnym i praktycznym autem. Zajmującym mało miejsca na drodze, a wielkim w środku. Jednocześnie prezentuje dumę swojej marki. Zarówno Roomster jak i Yeti reprezentują indywidualizm, a zarazem są rodzinne. Każdy z modeli ma odmienny charakter.

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 4 (43) Kwiecień 2011