16 grudnia 2017


Poznańskie Motor Show z roku na rok robi się coraz większe i ciekawsze. Nie ma na nim wprawdzie wielkich światowych premier ale nie brakuje polskich premier aut wywodzących się z wielkich koncernów. W tym roku stało się inaczej. W Poznaniu miała miejsce premiera zbudowanego w Polsce supersamochodu Arrinera.

Ryszard Romanowski

O projekcie mówiło się wiele od końca pierwszej dekady tego stulecia. Zarówno dziennikarze, jak i fachowcy z branży samochodowej odnosili się do niego bardzo sceptycznie, tym bardziej, że w tych latach można było obserwować zmagania o przetrwanie istniejącego już polskiego samochodu z najwyższej półki, jakim był Leopard. Arrinera konkurować miała z renomowanymi markami najdroższego segmentu supercars.

arrinera
Arrinera Hussarya na kwietniowym salone Motor Show w Poznnaiu

Mając na uwadze, że historia tych konstrukcji notuje więcej porażek niż sukcesów, nie oczekiwano, że pojawi się chociażby studyjny prototyp. Tymczasem firma działała, powstawały projekty, aż w końcu doszło do badań trakcyjnych jeżdżącej platformy podwozia. W zespole Arrinery pojawiło się również nazwisko znanego brytyjskiego konstruktora i przedsiębiorcy Lee Noble’a. Osoba ta jest doskonale znana w świecie najszybszych samochodów. Działając niezależnie stworzył ponad 2000 aut, a jego nazwisko stało się marką. Co ciekawe, a jednocześnie rzadkie u większości konstruktorów, Lee Noble potrafił doskonale trwać na trudnym rynku. Warto wspomnieć, że wniósł on wielki wkład przy realizacji drogowego samochodu marzeń Gordona Murray’a McLarena F-1.  

z dokumentacji projektowej 1

z dokumentacji projektowej 2
z dokumentacji projektowej 3
Z dokumentacji projektowej CAD Arrinery

Bezprecedensowy projekt w dziejach polskiej motoryzacji zaczął stawać się coraz bardziej realny. Nieco egzotyczna lecz dobrze brzmiąca nazwa powstała z połączenia baskijskiego słowa arintzea (opływowy) z włoskim słowem vero (prawdziwie). Jesienią ubiegłego roku prototyp samochodu trafił na trasę testową w Białej Podlaskiej. Ten sam egzemplarz pojawił się wiosną na poznańskim Motor Show 2015.

Arrinera cad 1

Arrinera cad 2

Pierwszy koncepcyjny projekt nadwozia samochodu stworzył w programie CAD Pavlo Burkatskyy, Polak urodzony na Ukrainie. Młodego stylistę „odkrył”  pomysłodawca projektu i obecny prezes spółki Arrinera Automotive Łukasz Tomkiewicz.

z dokumentacji-projektowej-CAD-Arrinery1

z dokumentacji-projektowej-CAD-Arrinery2

z dokumentacji-projektowej-CAD-Arrinery3

z dokumentacji-projektowej-CAD-Arrinery4
Z dokumentacji projektowej CAD Arrinery

Badania laboratoryjne bryły nadwozia prowadził prof. dr hab. inż. Janusz Piechna z Politechniki Warszawskiej. Oprócz modyfikacji linii nadwozia prof. Piechna zaprojektował hamulec aerodynamiczny.
Przy optymalizacji aerodynamiki samochodu wykorzystano oprogramowanie ANSYS Fluent symulujące przepływ powietrza wokół modelu pojazdu. Przeprowadzone analizy były tematem artykułu Adama Piechny z firmy SymKom współpracującej w tym zakresie z Arrinerą (Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie, nr 1-2/2013).