1 maja 2024

Japoński koncern motoryzacyjny Honda Motor Company ogłosił niedawno, że w produkcji masowej swoich samochodów wprowadza technologię łączenia różnych gatunków stali i aluminium za pomocą spajania. Po raz pierwszy wykorzystano ją do łączenia elementów, z których zbudowana jest rama nośna nadwozia modelu Accord, przeznaczonego na rynek północnoamerykański. Samochód jest sprzedawany w Stanach od września bieżącego roku. Trwają prace nad przystosowaniem linii montażowych pozostałych modeli Hondy do nowej technologii.



Japońscy inżynierowie, dążąc do zmniejszenia zużycia paliwa oraz obniżenia masy pojazdów, skupili się na już wcześniej znanej metodzie łączenia metalowych elementów – Friction Stir Welding. Jest to tzw. zgrzewanie tarciowe z mieszaniem materiału zgrzeiny, opracowane specjalnie w celu łączenia stopów aluminium, dla których ważne jest nieprzekraczanie granicznych temperatur (ok. 450 ºC), powyżej których zachodzą niekorzystne zmiany w strukturze materiału. Przystosowali oni technologię FSW do łączenia aluminium ze stalą, uzyskując połączenia równie trwałe, jak uzyskiwane w trakcie konwencjonalnego spawania metodą MIG. Spajanie obu metali odbywa się za pomocą obracającego się narzędzia, które w trakcie ruchu posuwistego dociska aluminium do stali.

Wprowadzając zmiany w konstrukcji i spajaniu ramy udało się poprawić dynamikę pojazdu oraz zmniejszyć o 25% masę nadwozia. Dodatkowo, wykorzystanie zgrzewania pozwoliło na obniżenie zużycia energii elektrycznej o 50%. Tradycyjne zgrzewanie metodą FSW wymaga użycia dodatkowego sprzętu, który zajmuje dużo miejsca, ale specjaliści z Hondy przystosowali do zgrzewania uniwersalnego robota przemysłowego. Uzupełnienie stanowiska montażowego stanowi nieinwazyjny system kontroli jakości połączenia wykorzystujący kamerę na podczerwień oraz wiązkę laserową.

źródło: world.honda.com