21 stycznia 2018


Pasy przednie (front end), pedały hamulców, ramy dachu, wsporniki pedałów, wsporniki deski rozdzielczej – potencjał lekkich konstrukcji w zakresie technologii hybrydowej wykorzystującej tworzywo i metal wchodzi na całym świecie, w coraz bardziej zróżnicowanej formie do licznych zastosowań seryjnych w branży motoryzacyjnej. Dzięki zastosowaniu kompozytowych arkuszy poliamidowych zamiast metalowych technologia hybrydowa otwiera dziś nowe możliwości w zakresie dalszego zmniejszania wagi.

Thomas Malek

Technologia hybrydowa łączy technologię formowania metalu i wtrysku tworzywa. Jej celem jest wzmocnienie, za pomocą tworzyw sztucznych, cienkich, podatnych na pękanie i wyboczenia profili z blachy metalowej (które same z siebie są niestabilne) w taki sposób, aby powstały wytrzymałe, a zarazem lekkie elementy konstrukcyjne. Pozwala ona przy okazji na wykorzystanie mocnych stron materiałów – np. wysokiego modułu Younga, wytrzymałości na zrywanie, dużych możliwości formowania, wysokiej precyzji i dokładnej odtwarzalności przy przetwarzaniu poliamidu.

Pedaly-hybrydowe
Rys. 1  Pedały hybrydowe są w porównaniu z ich odpowiednikami wykonanymi wyłącznie ze stali znacznie bardziej wytrzymałe, o około 40% lżejsze i pozwalają na uzyskanie oszczędności kosztowych w wysokości około 20%

Element hybrydowy produkowany jest w ramach jednej operacji technologicznej. Tłoczony lub gięty profil z blachy jest umieszczany w formie wtryskowej i wzmacniany poliamidem i żebrami poliamidowymi. Trwałe połączenie kształtowe i siłowe blachy metalowej i tworzywa sztucznego zapewniają wycięcia przelotowe, połączenia wygniatane i obtryski. Jednocześnie, z tworzyw sztucznych formowane są elementy funkcyjne, takie jak prowadnice, mocowania i punkty łożyskowania. Ta integracja funkcjonalna otwiera istotne możliwości w zakresie zmniejszania kosztów produkcji. W rezultacie otrzymujemy element strukturalny o wysokiej wytrzymałości, charakteryzujący się niskim stopniem zniekształcenia, który w stosunku do takiego samego elementu wykonanego wyłącznie z metalu waży dużo mniej i w przeciwieństwie do odlewów, komponentów SMC lub GMT, nie musi być już poddawany dalszej obróbce. Połączenie tych dwóch technologii nie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo procesu . Dzięki temu odsetek braków w seryjnej produkcji dużych, bardzo złożonych pasów przednich, wykonanych technologią hybrydową, utrzymuje się znacznie poniżej jednego procenta.


cały artykuł dostępny jest w wydaniu 11 (62) Listopad 2012

Czytaj także:

Zautomatyzowanie procesu projektowania suwaka w formie wtryskowej Zautomatyzowanie procesu projektowania suwaka w formie wtryskowej
Nie od dzisiaj wiadomo, że niezwykle istotną sprawą dla konstruktorów form wtryskowych jest nie tylko znajomość technologii, ale także...
LMS SAMCEF Mecano  do nieliniowych analiz dynamicznych LMS SAMCEF Mecano do nieliniowych analiz dynamicznych
Oprogramowanie SAMCEF Mecano zostało stworzone przez firmę SAMTECH, która ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w nieliniowych analizach...