27 kwietnia 2024

 

czujnik case

Systemy CASE związane z bezpieczeństwem jazdy autonomicznej, wykrywające inne pojazdy i przeszkody, a przede wszystkim ostrzegające przed kolizją, są bardzo skomplikowane. Wykorzystują rozbudowane układy elektroniczne, radarowe, lidar itd. Tymczasem statystycznie połowa wypadków śmiertelnych na drodze zdarza się o zmroku i w nocy, mimo że wtedy ruch zmniejsza się aż o 3/4.

Naukowcy American Chemical Society badali jak muchy, ważki i inne owady unikają kolizji. Rozpoczęto od opracowania algorytmu opartego o obwody neuronowe, wykorzystywane przez owady do omijania przeszkód.

Zbudowano urządzenie, które przetwarza nie cały obraz lecz tylko intensywność światła reflektorów innych pojazdów. Zrezygnowano z kamer i rozbudowanych czujników obrazu.

Powstał mały energooszczędny czujnik, zawierający osiem światłoczułych memtranzystorów z warstwą dwusiarczku molibdenu MoS2 – wszystko działające w obwodzie o powierzchni zaledwie 40 mikrometrów kwadratowych. Zużycie energii to kilkaset pikodżuli czyli o tysiące razy mniej niż dotychczas używane rozwiązania. Urządzenie wykrywa kolizję co najmniej 2 do 3 sekund wcześniej niż dotychczasowe systemy, dając kierowcy czas na reakcję.

Prace finansowane są przez Army Research Office i National Science Foundation.

acs.org