28 kwietnia 2024

 

Ducati Superquadro Mono motocyklowy silnik jednocylindrowy

Ducati powraca do silników jednocylindrowych, prawie 30 lat po zakończeniu produkcji legendarnego Ducati Supermono 550. Nowa jednostka Superquadro Mono ma pojemność 659 cm3 i jest wyposażona w rozrząd desmodromiczny.

Nazwa Superquadro pochodzi od stosunku między średnicą cylindra, a skokiem tłoka, który pozwala na osiągnięcie prędkości obrotowych typowych dla silników wyścigowych. W nowej jednostce wynosi on 1,86 i jest największy w kategorii jednocylindrowców – wszystko dzięki skokowi tłoka wynoszącemu zaledwie 62,4 mm i średnicy tłoka wynoszącej 116 mm. Pozwoliło to na zastosowanie zaworów o dużej średnicy, co nie byłoby możliwe bez rozrządu desmodromicznego. To rozwiązanie, które Ducati stosuje również w motocyklach startujących w serii MotoGP, pozwala na pokonanie ograniczeń narzuconych przez sprężyny zaworowe, umożliwiając tym samym uzyskanie iście ekstremalnych osiągów. W ten sposób rozrząd desmodromiczny znacząco przyczynia się zarówno do podwyższenia parametrów osiąganych przez silnik, jak i możliwości uzyskania bardzo wysokich prędkości obrotowych.

Ducati Superquadro Mono silnik jednocylindrowy

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom silnik generuje moc 77,5 KM przy 9 750 obr./min i jest w stanie rozwinąć maksymalnie aż 10 250 obr./min, co jest wartością nigdy wcześniej nieosiągniętą przez jednocylindrowy silnik stosowany w motocyklu drogowym. Moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 63 Nm przy 8 000 obr./min, jest rozłożony w szczególnie korzystny sposób, co skutkuje liniowym i użytecznym dostarczaniem mocy. Wszystko to przy jednoczesnym przestrzeganiu limitów norm emisji spalin Euro 5. W konfiguracji wyścigowej, z układem wydechowym Termignoni moc tej jednostki wzrasta do 85 KM przy 9 500 obr./min. Superquadro Mono o ograniczonej mocy trafi również do motocykli, którymi mogą poruszać się posiadacze prawa jazdy kategorii A2.

ducatipolska.pl