Ducati powraca do silników jednocylindrowych, prawie 30 lat po zakończeniu produkcji legendarnego Ducati Supermono 550. Nowa jednostka Superquadro Mono ma pojemność 659 cm3 i jest wyposażona w rozrząd desmodromiczny.
Nazwa Superquadro pochodzi od stosunku między średnicą cylindra, a skokiem tłoka, który pozwala na osiągnięcie prędkości obrotowych typowych dla silników wyścigowych. W nowej jednostce wynosi on 1,86 i jest największy w kategorii jednocylindrowców – wszystko dzięki skokowi tłoka wynoszącemu zaledwie 62,4 mm i średnicy tłoka wynoszącej 116 mm. Pozwoliło to na zastosowanie zaworów o dużej średnicy, co nie byłoby możliwe bez rozrządu desmodromicznego. To rozwiązanie, które Ducati stosuje również w motocyklach startujących w serii MotoGP, pozwala na pokonanie ograniczeń narzuconych przez sprężyny zaworowe, umożliwiając tym samym uzyskanie iście ekstremalnych osiągów. W ten sposób rozrząd desmodromiczny znacząco przyczynia się zarówno do podwyższenia parametrów osiąganych przez silnik, jak i możliwości uzyskania bardzo wysokich prędkości obrotowych.
Dzięki zastosowanym rozwiązaniom silnik generuje moc 77,5 KM przy 9 750 obr./min i jest w stanie rozwinąć maksymalnie aż 10 250 obr./min, co jest wartością nigdy wcześniej nieosiągniętą przez jednocylindrowy silnik stosowany w motocyklu drogowym. Moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 63 Nm przy 8 000 obr./min, jest rozłożony w szczególnie korzystny sposób, co skutkuje liniowym i użytecznym dostarczaniem mocy. Wszystko to przy jednoczesnym przestrzeganiu limitów norm emisji spalin Euro 5. W konfiguracji wyścigowej, z układem wydechowym Termignoni moc tej jednostki wzrasta do 85 KM przy 9 500 obr./min. Superquadro Mono o ograniczonej mocy trafi również do motocykli, którymi mogą poruszać się posiadacze prawa jazdy kategorii A2.
ducatipolska.pl