26 kwietnia 2024

 

metl2

Akumulatory pełnią wyłącznie funkcje dostarczania energii. Zasilanie prądem samolotów i samochodów wymaga od projektantów efektywnego wykorzystania powierzchni w konstrukcjach pojazdów i tworzenia miejsc do przewożenia akumulatorów. W 2007 r. podjęto próbę budowy tzw. akumulatora strukturalnego, wykorzystującego przestrzenie służące wytrzymałości konstrukcji.

 

metl2

Nanomateriały 2D znajdują coraz więcej zastosowań zarówno w elektronice, optoelektronice, budowie ogniw itp. Najbardziej znanym z nich jest grafen, o doskonałych właściwościach elektrycznych i wytrzymałości 200-krotnie większej od stali. Problemem technicznym z jego wykorzystaniem jest m.in. nanoszenie go na inne materiały.

 

metl2

James Pikul, adiunkt wydziału inżynierii mechanicznej i mechaniki stosowanej Uniwersytetu Pensylwanii zauważył paradoksy w zasilaniu robotów. Użycie akumulatorów zwiększa ich masę i część zmagazynowanego prądu zużywa się na jej pokonanie. Z drugiej strony, zasilanie lekkimi panelami fotowoltaicznymi może być stosowane tylko w niektórych sytuacjach.

 

metl2

Amerykańska firma SMART Tire zaprezentowała opony rowerowe o metalowej, ażurowej konstrukcji, wykorzystującej technologię pamięci kształtu SMA (shape memory alloys). To pierwsze komercyjne zastosowanie tej technologii, opracowanej przez NASA z myślą o produkcji opon łazików księżycowych i marsjańskich. Opony noszą nazwę METL i zostały wykonane ze stopu tytanu i niklu NiTinol+, cechującego się dużą wytrzymałością, odpornością na korozję i elastycznością.

 

WEVC3

Firma Watt Electric Vehicle Company z Wielkiej Brytanii zaprezentowała sportowy samochód elektryczny własnej produkcji – WEVC Coupé. Auto łączy w sobie klasyczny styl, nawiązujący do lat pięćdziesiątych i legendarnego modelu Porsche 356 z nowoczesną techniką, stojącą za płytą podłogową PACES (z ang. Passenger And Commercial EV Skateboard).