18 grudnia 2017


Pojazdy ATV (All Terrain Vehicle), zwane potocznie quadami, zdobywają w Polsce coraz większą popularność. Wielu uważa je za prymitywną technicznie, kosztowną nowość. Tymczasem, przy bliższym poznaniu maszyny te potrafią zadziwić nie tylko swoimi możliwościami lecz również rozwiązaniami technicznymi.

Ryszard Romanowski

Quady pokonują bezdroża rajdu Dakar, ciężko pracują na farmach i w lasach oraz stanowią niezastąpione pojazdy dla służb ratowniczych, pograniczników i wojska. To tylko niektóre z ich możliwości. Jedną z najważniejszych firm produkujących pojazdy poruszające się bez przeszkód w najtrudniejszych warunkach jest amerykańska Polaris Inc.

quady polaris

Jej początki sięgają pierwszych lat po II wojnie światowej, kiedy to Edgar Hetteen wraz z bratem Allanem i Davidem Johnsonem zasłynęli w okolicy Roseau w stanie Minnesota z napraw maszyn rolniczych, niewykonalnych dla innych mechaników. Mroźne i śnieżne zimy bardzo ograniczały kontakty. Panowie wpadli więc na pomysł aby zbudować pojazd, dla którego zima nie będzie straszna. Wykorzystując przenośnik taśmowy, silnik Briggs Stratton i części starego Chevroleta, zbudowali pierwszy skuter śnieżny. Jego możliwości zaprezentowali odbywając 1200-milową podróż przez białą pustynię Alaski, w temperaturach dochodzących do minus 40 °C, przewożąc niemal 450 kg ładunku. Podróż trwała dwanaście dni i sprawiła, że skutery śnieżne zyskały ogromną popularność. W roku 1984 powstała w fabryce linia produkująca inny typ pojazdów. Były nimi quady ATV.
Obecnie firma uważana jest nie tylko w Ameryce Północnej za najlepszą w branży tzw. powersports. Oferuje pojazdy użytkowe, zwane Ranger, rekreacyjne, sportowe RZR, pojazdy elektryczne i wojskowe. Polaris to również motocykle, cruisery napędzane typowymi dla Ameryki dużymi silnikami V2 marek Victory i Indian (klienci wolą jednak legendarną markę Indian od stosunkowo młodej Victory, ta ostatnia zaczęła więc być w tym roku wygaszana).

 

cały artykuł dostępny jest w wydaniu 11 (122) listopad 2017