Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    podwodne górnictwo

    Wojna celna i minerały na dnie morza

    Robot na gaz

    Robot na gaz

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    podwodne górnictwo

    Wojna celna i minerały na dnie morza

    Robot na gaz

    Robot na gaz

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
https-www-metalwork-pl-v-lock-html

Czy ładna spoina jest zawsze dobra?

­ Ryszard Jastrzębski, Zbigniew Prusak, Paulina Kubacka
23.12.2018
A A

W czasach PRL, w Hucie Stalowa Wola, przy okazji produkcji maszyn budowlanych ze stali S690QL (14 HNMBCu) uważano, że gdy maszyna kosztuje wiele milionów, to powinna wyglądać jak Mercedes, tj. musi mieć wygląd „handlowy”. Wszystkie spoiny musiały więc być ładne. Przy produkcji czołgów dla ZSRR z tej stali nie było już jednak takich wymogów. W dzisiejszych czasach pojęcie ładnej spoiny nabiera coraz większego znaczenia.

Dzięki spawarkom impulsowym MAG spoiny miały być ładniejsze. Z kolei przy spawaniu spawarkami z podwójnym impulsem wyglądały na brzydsze, ale za to były bardziej wytrzymałe, z uwagi na to, że kryształy rozbudowują się tam na boki. Gdy wprowadzano spawarki z głębokim wtopieniem arcForce, mówiono, że spoina będzie nieco mniej efektowna (brzydsza), ale tańsza, ponieważ będzie można odliczyć głębokość wtopienia od wymiaru spoiny pachwinowej i dwukrotnie zmniejszyć rowek spoiny doczołowej oraz pospawać w pionie stale wysokowytrzymałe. Ładne spoiny ze stali wysokowytrzymałych miały zostać zapewnione przez stosowanie impulsowania pomiędzy funkcją głębokiego wtapiania a funkcją dużego stapiania drutu.

Fragment Arkusza Kalkulacyjnego Do Sprawdzania Wyników Egzaminu Spawacza Wg ISO9606
Rys. 1 Fragment arkusza kalkulacyjnego do sprawdzania wyników egzaminu spawacza wg ISO9606, na postawie oględzin zewnętrznych próbki z naniesionymi zdjęciami spoiny pachwinowej oraz lica i przetopu spoiny doczołowej blachy aluminiowej (niepodświetlone na czerwono wartości wymiarów spoiny są akceptowalne). Fot. Natalia Marcinek i Anna Babczyk

Spawanie cienkich blach aluminiowych dla przemysłu kolejowego jest dosyć trudne, zwłaszcza gdy trzeba wykonać przetopy. W tlenowniach przetopy rur aluminiowych wykonuje się na podkładce przetapialnej. Na rysunku 1, na arkuszu protokołu z egzaminu spawacza (wg ISO9606-2) naniesiono zdjęcia spoiny pachwinowej oraz spoiny doczołowej. Dla spoiny pachwinowej podaje się wymiary Z1 i Z2, a dla spoiny doczołowej podaje się szerokość i wysokość nadlewu lica i przetopu. Arkusz kalkulacyjny umożliwia wyliczenie teoretycznego wymiaru spoiny pachwinowej, który potem odejmujemy od wartości zmierzonej i wyliczamy nadlew spoiny pachwinowej, wpisywany następnie do protokołu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej niesymetryczności spoiny, wielkości spoiny czy też nadmiernego nadlewu, wpisane wartości liczbowe podświetlają się na czerwono.

Na załączonych zdjęciach spoina pachwinowa jest ładna i estetyczna. Lico spoiny doczołowej także jest ładne, ale przetop wydaje się być nierówny i zbyt bogaty. Pomimo tego, nie podświetlają się żadne wpisane wartości i egzamin – ze względu na pozytywne próby gięcia i łamania – jest zdany.

Spoina ładna i zła
Rys. 2 Spoina ładna i zła (fot. Daniel Rosiek)

Na rysunku 2 pokazano zdjęcia ładnie wyglądających spoin wraz ze zdjęciem przetopu zrobionego przez szczelinę, w trakcie jego wykonywania, oraz radiogramy spoiny. Brak jest jednak ważnych informacji, takich jak wymiary złącza, technika spawania czy sposób pozyskania obrazu cyfrowego. Przypuszczalnie nie zastosowano digitalizatora, i jakość radiogramów jest niska. Tylko na jednym radiogramie widoczny jest pręcik 0,32 mm, a na pozostałych – brak widoczności pręcików. Mimo tego dobrze widać, że na długich odcinkach występuje brak przetopu (402), połączony z wklęśnięciem w grani (515) (patrz norma PN-EN ISO 6521-1 i PN-EN ISO 5817). Jakość ładnego „z wyglądu” złącza nie mieści się w żadnym z trzech poziomów akceptacji.

Spoiny Starego Rurociągu
Rys. 3 Spoiny starego rurociągu: brzydka i dobra (po lewej) oraz ładna i zła (po prawej) (fot. Daniel Rosiek)

Na rysunku 3 po lewej pokazano zdjęcia spoin podczas rozcinania rurociągu ciepłowniczego. Spoina po lewej stronie od wierzchu jest mocno skorodowana, przetop wykonywany elektrodą otuloną jest nierówny, z widocznymi wyciekami, ale krawędzie są przetopione. Ponieważ rurociąg był dopuszczony do ruchu i przetrwał lata pracy, radiogramy musiały być pozytywnie ocenione. Spoiny bez przetopu liczymy jak spoiny pachwinowe na ścinanie i wtedy ich nośność jest 1,7 razy mniejsza. Wprawdzie naprężenia w spoinach doczołowych są dwa razy mniejsze niż w spoinach wzdłużnych i dlatego wydaje się, że spoina bez przetopu powinna wytrzymać założony okres eksploatacji, ale jak pokazuje praktyka – taka spoina jednak długo nie wytrzymuje – rurociągi z gorącą wodą na turbinowni elektrowni w Hucie im. Lenina w Krakowie po trzech latach pękały właśnie ze względu na brak przetopu i drgania podestów.

Po prawej stronie rysunku 3 widać wycinaną – ładną na licu i przetopie – spoinę wykonaną metodą TIG. Spoina została wycięta ze względu na negatywny wynik badań radiograficznych. Jak pokazuje praktyka, spoiny rurociągów ciepłowniczych wykonane elektrodą otuloną, ze względu na niewykrywalne radiograficznie mikropęknięcia wytrzymują 10 lat, a spoiny, których przetop wykonano metodą TIG, ze względu na brak mikropęknięć mogą wytrzymać 40 lat. Oczywiście jest to aktualne, gdy spoiny są dobrze zaizolowane i zabezpieczone korozyjnie od zewnątrz.

Spoina Egzaminacyjna Brzydka i Wadliwa
Rys. 4 Spoina brzydka i wadliwa (fot. Paulina Kubacka)

Na rysunku 4, na zdjęciu spoiny u góry, lico pod względem estetycznym jest brzydkie, ale nie widać wad. Na radiogramie poniżej widać jednak nieakceptowalne przyklejenia (przyklejenia mogą być mylone z dopuszczalnymi żużlami).

Na rysunku 5 po lewej stronie widać ładne lico rurociągu ciśnieniowego. Po prawej stronie jest radiogram tej spoiny z widocznym nieakceptowalnym przyklejeniem. Przyklejenie to powstało prawdopodobnie przy nieprawidłowym zakańczaniu i rozpoczynaniu spawania (na miarce i na radiogramie położenie 25).

Spoina Rurociągu Ciśnieniowego ładna i Wadliwa
Rys. 5 Spoina rurociągu ciśnieniowego – ładna i wadliwa (fot. Paulina Kubacka)

Większość inspektorów budownictwa powie, że jeżeli spoina jest dobra na zdjęciu i na radiogramie, to jest dobra. Problem w tym, że przyklejenia, które powodują awarię spoin obciążonych dynamicznie, nie są niezawodnie wykrywalne przez badania radiograficzne.

Praktycy z elektrowni nie dopuszczają skłonnego do przyklejeń spawania MAG drutem litym. To zmusiło konstruktorów spawarek elektronicznych do wykonania oprogramowania sterującego, umożliwiającego uzyskanie spoin o głębokim wtopieniu.

Spoina ładna nie zawsze jest więc dobra. O jej wytrzymałości decyduje również technologia podana w karcie technologicznej (napięcie, prąd, szybkość podawania drutu, prędkość spawania, funkcja sterowania elektroniką spawarki, temperatura podgrzewania, temperatura między-ściegowa, temperatura wygrzewania po spawaniu i technologia obróbki cieplnej lub wibrowania), ale również powtarzalna w danym zakładzie technika spawania, którą testujemy przy okazji badania technologii. Doświadczony w danej dziedzinie badacz na podstawie oględzin zewnętrznych jest w stanie wykryć odstępstwo od technologii spawania.

Powstawanie wad spoin w trakcie spawania można wykrywać poprzez analizę dynamicznych przebiegów prądowo-napięciowych, jak też emisji akustycznej, towarzyszącej odkształceniom termiczno-plastycznym spoiny w trakcie spawania, a także przez analizę częstotliwościowo-amplitudowych przebiegów zmian oświetlenia i akustyki towarzyszącej spawaniu MAG.

Ryszard Jastrzębski
Instytut Łączenia Metali

prof. dr inż. Zbigniew Prusak
Central Connecticut State University, USA

Paulina Kubacka
Laboratorium spawalnicze NAFTO

artykuł pochodzi z wydania 12 (135) grudzień 2018

Tagi: diagnostykaspawanie

Powiązane artykuły

maszyna do testów zawieszenia amortyzatorów
Analizy, symulacje

Modyfikacja częstotliwości drgań własnych maszyn z wykorzystaniem MES

Stanowisko do zrobotyzowanego spawania TIG
Technologie

Zrobotyzowane spawanie metodą TIG

Laserowe Spawanie Wagonów
Technologie

Laserowe spawanie wagonów

Zrobotyzowane Stanowisko Do Spawania Laserowego Firmy w WSK PZL Rzeszów S.A
Technologie

Zrobotyzowane spawanie cienkościennych zespołów kadłubów silników lotniczych

Spawanie stali wysokowytrzymałych; cz. I
Technologie

Spawanie stali wysokowytrzymałych; cz. I

Projektowanie Spoin We Współczesnych Technikach Spawania Header
Technologie

Projektowanie spoin we współczesnych technikach spawania

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Item Innovation Days

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
http-alphatechnology-com-pl-o-nas
https-metaltop-pl
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
https-expert-smalley-com-bearing-preload
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025