
Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport MR z zestawem elementów nadwozia wykonanych z materiałów kompozytowych na bazie włókna naturalnego w 2020 roku wystartował w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.
Już w 2019 roku Porsche wyprodukowało krótką serię aut wyścigowych tego typu z tylnym skrzydłem i drzwiami wykonanymi z kompozytów wzmocnionych włóknami naturalnymi, pochodzącymi głównie z surowców odnawialnych. Obecnie także przednie i tylne zderzaki, przedni spoiler, przednie i tylne pokrywy, jak również błotniki i dyfuzory, w tym aerodynamiczne płetwy, są wykonane z biokompozytów. Materiały te zastępują metalowe i plastikowe elementy formowane wtryskowo w produkowanych seryjnie samochodach sportowych.

Pod względem masy i sztywności materiały kompozytowe z włókien naturalnych, które można poddać recyklingowi, mają właściwości podobne do kompozytów z włókien węglowych (CFRP) i spełniają te same wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości. Przy czym kompozyty z włókien naturalnych mogą być produkowane bardziej ekonomicznie i przy mniejszym zużyciu energii. Najlepiej sprawdzają się w elementach, które nie są – lub są tylko częściowo – częścią struktury nośnej pojazdu. W porównaniu do kompozytów karbonowych, charakteryzują się pięciokrotnie lepszym tłumieniem drgań, a w razie wypadku rozpadają się na większe i mniej szkodliwe kawałki.


Zróżnicowane materiały o różnej grubości i orientacji włókien zapewniają precyzyjne dopasowanie do konkretnych celów i scenariuszy obciążenia, dlatego też, do budowy poszczególnych elementów nadwozia wytypowano najodpowiedniejsze technologie kompozytowe. Tak więc drzwi wykonano w konstrukcji warstwowej z rdzeniem wykonanym z balsy przy użyciu technologii RTM. Z kolei w przypadku tylnego skrzydła, warstwy kompozytu zostały zaimpregnowane żywicą epoksydową, a następnie całą strukturę utrwalono w autoklawie. Nowo dodane elementy wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem naturalnym powstały w procesie infuzji próżniowej z wykorzystaniem rozwiązania powerRibs firmy Bcomp, zapewniającego wymagany poziom sztywności. Jeśli cały zestaw sprawdzi się w wymagającej rywalizacji na Nürburgring, jest prawdopodobne, że w przyszłości trafi do sprzedaży, a charakterystyce brązowe elementy będzie można dostrzec coraz częściej, nie tylko na torach wyścigowych, ale i na ulicach.
newsroom.porsche.com