Gdy na niszczycielu klasy Arleigh Burke doszło do awarii wirnika chłodzącego pompę wody, technicy U.S. Navy z SERMC (Southeast Regional Maintenance Center) nie czekali długich tygodni lub nawet miesięcy na zamiennik, lecz od razu przystąpili do pracy nad rozwiązaniem problemu we własnym zakresie.

Sześciołopatkowy wirnik pierwotnie wykonany był z aluminium. Postanowiono wykonać część zamienną z tworzywa sztucznego, spełniającego wymagania odnośnie wytrzymałości mechanicznej, temperaturowej i ogniotrwałości. W ramach inżynierii odwrotnej opracowano trójwymiarowy model wyrobu, który doskonalono podczas trzech prototypowych wydruków 3D. Za czwartym razem wydrukowano wirnik o docelowej geometrii.
Wydrukowany wirnik wykazuje się wytrzymałością porównywalną do oryginalnej, aluminiowej części, a przy tym waży znacznie mniej, a jego wykonanie zaoszczędziło marynarce dużych kosztów.

Takie lub podobne pompy znajdują się na wszystkich okrętach U.S. Navy. Opracowanie modelu CAD i technologii druku 3D, a także certyfikacja otrzymanego w ten sposób zamiennika to kolejny krok w stronę wdrożenia technologii przyrostowych w ramach wsparcia technicznego amerykańskiej marynarki. Różne aspekty związane z wykorzystaniem druku 3D na potrzeby sił zbrojnych poruszyliśmy w artykule: Wytwarzanie przyrostowe w zastosowaniach militarnych.
O ile opisywany przypadek dotyczy części zamiennej wydrukowanej przez obsługę techniczną dla okrętu stojącego w porcie, nic nie stoi na przeszkodzie, by tego typu napraw dokonywać także podczas rejsów, o czym pisaliśmy w artykule: Druk przestrzenny w sektorze morskim.
navsea.navy.mil




















































