
Bałtyckie Przedsiębiorstwo Budowy Maszyn z Petersburga zaprezentowało prototypowy pojazd Drozd, będący nawiązaniem do obecnie nieistniejącej kategorii pływających samochodów transportowych, reprezentowanych m.in. przez amerykańskie pojazdy DUKW i Ford GPA z czasów II Wojny Światowej, czy ich sowieckie odpowiedniki ZiS-485 BAV i GAZ 46 MAV z lat 50-tych.
Drozd to wyjątkowy pojazd, łączący w sobie cechy samochodu terenowego i szybkiej łodzi, napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 260 KM. Na lądzie samochód rozwija prędkość 100 km/h. Podczas gdy większość konwencjonalnych pojazdów amfibijnych może pływać z prędkością nie większą niż 15 km/h, Drozd w wodzie rozpędza się do 70 km/h. Jest to możliwe dzięki systemowi chowania kół w otworach kadłuba. Konwersja z trybu drogowego na pływający trwa ok. 12 sekund.

Drozd posiada wytrzymały kadłub, wykonany w znacznej mierze z kompozytów karbonowych. Dysponuje ładownością 1,5 t oraz zasięgiem 800 km podczas jazdy po lądzie i 300 km na wodzie. Pojazd wyposażono w unikalny system napędu na wszystkie koła, z międzyosiowymi i międzykołowymi blokadami mechanizmów różnicowych, umożliwiający wciąganie kół do kadłuba. Może być eksploatowany w trudnych warunkach klimatycznych, z temperaturami dochodzącymi do -50 °C. Na razie nie wiadomo, czy trafi do produkcji, czy podzieli los wielu interesujących konstrukcji z Rosji i krajów dawnego bloku wschodniego.
bmc4x4.ru
bmc-amfibia.ru