Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
https-www-metalwork-pl-v-lock-html

Przemysłowe podnośniki w produkcji samochodów

­ Aleksander Łukomski
12.02.2025
A A

Podnośniki samochodowe są popularnymi maszynami w warsztatach naprawy samochodów. Stosowane są też w przemyśle, zwłaszcza motoryzacyjnym, i tam mają inną budowę i inny sposób działania. Podlegają też trochę innym przepisom.

przemysłowe podnośniki w produkcji samochodów
Zautomatyzowane stanowisko „marriage point” podczas podnoszenia podwozia (źródło: newsroom.porsche.com)

W warsztacie serwisowym lub naprawy samochodów mniej istotne są takie cechy charakterystyczne jak czas podnoszenia i opuszczania samochodu. Naprawa na ogół trwa dłużej, niekiedy kilka godzin i w związku z tym czasy podnoszenia i opuszczania, około 60-sekundowe, nie stanowią problemu. Inaczej jest w produkcji samochodów, gdzie około 60 sekund wynosi rytm (takt) całej fabryki. Żeby zmieścić się w tym rytmie ruch podnoszenia i opuszczania musi odbywać się zdecydowanie szybciej, tak aby poza tym zabiegiem był jeszcze czas na wykonanie głównej operacji w budowanym na linii samochodzie. Podnośnik (dźwignik) jest najczęściej zainstalowany w linii technologicznej i sterowany programem sterującym kompletną linią produkcyjną. Stanowi więc element takiej linii.

Głównym stanowiskiem, gdzie wykorzystuje się podnoszenie części samochodu, jest tzw. „marriage point”, czyli stanowisko, na którym łączy się elementy napędu i podwozia z kadłubem nadwozia. Najczęściej jest ono zbudowane w ten sposób, że na wózku układa się elementy podwozia i napędu, takie jak zespoły napędu, zawieszenia przedniego i tylnego, zestaw wydechowy, niekiedy inne jeszcze zespoły. Wózek jest wtedy wysunięty z linii na osobne stanowisko, na które z magazynu dostarcza się elementy podwozia i tam je kompletuje. Po zamontowaniu ich na wózku jest on automatyczne wsuwany pod nadwozie, znajdujące się na zawieszce w linii z transportem technologicznym górnym, np. EHB lub P&F (vide nasze artykuły o transporcie technologicznym), na linii montażowej. Następnie elementy podwozia są podnoszone w górę (najczęściej za pomocą siłowników elektromechanicznych zabudowanych w wózku lub podnośnika nożycowego), aż do zetknięcia się zespołów podwozia z kadłubem nadwozia. Są specjalnie ukształtowane gniazda, w kadłubie i wózku, które umożliwiają stosunkowo łatwe bazowanie. Potem następuje skręcanie śrubami łączonych elementów. Często są dwa wózki – jeden jest załadowywany elementami podwozia i napędu, a drugi jest wtedy podstawiony pod karoserię. Są też bardzo różne rozwiązania tego stanowiska i wózków, gdzie skręcanie odbywać się może ręcznie, przez operatorów tego stanowiska, albo automatycznie zakręcarkami wbudowanymi w wózek, z pomiarem i udokumentowaniem odpowiedniego momentu zakręcania i potwierdzeniem prawidłowego wykonania tej operacji. Wybór rozwiązania zależy od taktu, a więc od serii produkcyjnej, a właściwie programu produkcji. Przy długich taktach możliwe jest rozwiązanie z ręcznym zakręcaniem, a przy bardzo krótkich operację tę wykonuje się często na trzech kolejnych stanowiskach linii, gdyż czas tej operacji jest dłuższy niż takt linii. Innym przykładem, gdzie używane jest podnoszenie kadłuba nadwozia może być konwersja samochodu tzw. angielska, czyli z kierownicą po prawej stronie. Potrzebne jest wtedy wspawanie kilku blach wzmacniających od spodu kadłuba, stąd konieczne jest wówczas podniesienie kadłuba nadwozia, aby spawacz miał dobre dojście do spawania. Może być więcej takich przypadków, zależnych od konstrukcji nadwozia. Często podnośniki nożycowe wykorzystywane są w linii montażu kompletnego samochodu, np. na przenośniku płytowym (slat conveyor), gdzie każda płyta tego przenośnika jest wyposażona w taki dźwignik nożycowy.

cały artykuł jest dostępny w wydaniu 1/2 (208/209) styczeń/luty 2025

POBIERZ PDF

Tagi: motoryzacja

Powiązane artykuły

Pierwszy ciągnik zbudowany w Ursusie przez Karola Taylora w 1918 r.
Historia

Siła Ursusa; cz. 1

Silnik REVolution
Konstrukcje

Silnik REVolution – czy wypełni lukę pomiędzy tradycyjnymi silnikami spalinowymi a elektrycznymi?

CZ 250 Tourist Sport
Historia

CZ – motocykle ze Strakonic

Przekrój łańcucha o-ringowego
Badania, analizy

Łańcuch o-ringowy czy bez-o-ringowy? Analiza porównawcza poboru mocy

szkielet nadwozia samochodu
Projektowanie

O projektowaniu aut od kuchni: Projekt samonośnego nadwozia samochodowego

Tytanowe Felgi Przyszłości
Aktualności

Tytanowe felgi przyszłości

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Item Innovation Days

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
http-alphatechnology-com-pl-o-nas
https-metaltop-pl
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
https-expert-smalley-com-bearing-preload
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025