Czy wiesz...

Pękanie Elementów Form Wtryskowych

Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

Jak przygotować model do druku 3D

Jak przygotować model do wydruku 3D?

Estetyczny ślad Po Zerwaniu Wlewka

Jak uzyskać estetyczny ślad po zerwaniu wlewka przy wtryskiwaniu wyprasek przez dysze GK?

Pole intensywności turbulencji

Jak uniknąć powszechnych błędów przy obliczeniach CFD?

Czytaj także:

Cięcie laserowe obróbka termiczna
Badania, analizy

Wycinarki laserowe CNC: Czynniki wpływające na dokładność cięcia kształtowego blach

­ Robert Jastrzębski
Modelowanie Powierzchniowe Rozwiązywanie Zagadnień Wielobrzegowych
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: rozwiązywanie zagadnień trój-, pięcio- oraz sześciobrzegowych

­ Jacek Mydlikowski
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Konstrukcje

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
postacie wyboczeniowe pręta
Analizy, symulacje

Analiza stateczności konstrukcji z wykorzystaniem MES

­ Antoni Skrobol
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    binder jetting

    Prognozowanie odkształceń podczas spiekania

    X-59 wreszcie w powietrzu

    X-59 wreszcie w powietrzu

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    binder jetting

    Prognozowanie odkształceń podczas spiekania

    X-59 wreszcie w powietrzu

    X-59 wreszcie w powietrzu

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Rama i nie tylko, czyli podwozia motocyklowe

­ [Włodzimierz Kwas]
26.09.2014
A A

Niemiecki Hildebrant & Wolfmuller był pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem na świecie. Obaj wspólnicy uzyskali nań patent 20 stycznia 1894 roku. Od tej chwili do dnia dzisiejszego konstrukcje podwozi motocyklowych przeszły długą drogę. Eksperymentowano i budowano różne „wynalazki”, często zaprojektowane na podstawie mylnych wniosków.

Pierwsze ramy motocyklowe mocno przypominały rowerowe. Silniki miały wtedy moce rzędu 2,5-4 KM. Jednak wkrótce osiągi znacznie się zwiększyły, a jednoślady rozwijały coraz większe prędkości. Proste i prymitywne ramy pękały, nie wytrzymując szybszej jazdy po ówczesnych nierównych drogach, a także często od wibracji silnika. Natychmiast zorientowano się, że sprawę może poprawić zastosowanie resorowania – przede wszystkim przedniego koła. Przedniego, bo jest ono sterowane i szarpnięcie kierownicy na jakimś wyboju powoduje wywrotkę.

Włoski Motocykl Wyścigowy Garelli 350 Z Roku 1919
Włoski motocykl wyścigowy Garelli 350 z roku 1919. Rama mocno przypomina rowerową, przednie zawieszenie to „trapez”, tylne jest sztywne

Pierwszym miękkim zawieszeniem był tzw. „trapez”. Składał się ze sztywnego widelca, który przesuwał się w górę i w dół. Druga jego część, obracająca się w główce ramy, była połączona z głównym widelcem za pomocą obrotowych dźwigni, a pomiędzy obiema częściami widelca (główną i tą w główce ramy) montowano sprężynę. Później do ruchomych dźwigienek dodano jeszcze nożycowy, cierny amortyzator, by zapobiegać „bujaniu” się widelca po przejechaniu wyboju. Amortyzator można było skręcać lub luzować zazwyczaj za pomocą wielkiej nakrętki motylkowej, dostosowując jego tłumienie do stanu drogi – nawet podczas jazdy. Ta dość skomplikowana konstrukcja (ale niewymagająca skomplikowanej obróbki) była stosowana praktycznie we wszystkich motocyklach i w różnych mutacjach nawet jeszcze w latach 50-tych. Jednak w tzw. międzyczasie wymyślono coś znacznie prostszego i lepszego – widelec teleskopowy. To było rzeczywiście genialne – jedna rura wsuwa się w głąb drugiej, gdy motocykl najedzie na wybój, a w środku tkwi sprężyna powodująca powrót do poprzedniego położenia. Dwa takie urządzenia po obu stronach przedniego koła, połączone półkami obracającymi się w główce ramy i zawieszenie gotowe. Później dodano jeszcze amortyzację olejową; olej i zaworki dwustronnego działania mieściły się w rurach, czyli goleniach teleskopów.

Widelec teleskopowy ma jednak swoje wady. Przede wszystkim podczas mocnego hamowania z większej prędkości „siada”, czyli jedna goleń zagłębia się w drugiej nawet do końca, a więc w zakresie całego skoku. W takiej sytuacji teleskopy stają się sztywnym zawieszeniem i aż do czasu zakończenia hamowania nie są w stanie wybierać nierówności nawierzchni. W latach 50-tych zaczęto więc dość powszechnie stosować zawieszenie wahaczowe w różnych wariantach. Były więc wahacze pchane – gdy oś obrotu wahacza znajduje się za osią przedniego koła (taki widelec miały np. polskie SHL-ki M11 i „dederowskie” MZ-ki ES) i wahacze wleczone – z osią obrotu przed osią przedniego koła (np. polski skuter OSA). Mutacją tego rozwiązania były „krótkie wahacze” pchane (np. SHL M17 Gazela) i wleczone.

Krótki Wahacz Pchany w Wyścigowym DKW z Roku 1955
Krótki wahacz pchany w wyścigowym DKW z roku 1955. Ciekawy jest hamulec – hydrauliczny bębnowy dwustronny z wielkimi nawiewami chłodzącymi

Jednak to rozwiązanie też miało wady. Wahacz pchany podczas hamowania również mocno usztywniał zawieszenie i nie pracował, wahacz wleczony „siadał” podobnie jak teleskopy. Jednak najgroźniejsza okazała się inna wada. Przy pewnych prędkościach zawieszenie wahaczowe potrafiło wpaść w drgania samowzbudne – tzw. „shimmy”. Powodowało to gwałtowne i prędkie skręty kierownicy od jednego skrajnego położenia w drugie. To zjawisko było nie do opanowania i kończyło się groźną wywrotką. Z kolei wahacze krótkie nie zapewniały odpowiednio dużego skoku koła. Wahacze znikły więc z motocykli i powrócono do zawieszeń teleskopowych, starając się inaczej zapobiegać ich „nurkowaniu” podczas hamowania. Wymyślono więc układy „anty-dive” (czyli: anty nurkowanie), które miały lekko usztywniać zawieszenie, gdy motocyklista wcisnął przedni hamulec. Układ tego hamulca był połączony z zaworkami w przednim zawieszeniu i zmniejszał przepływ oleju w tłumieniu dobicia. Ten system stosowany też w motocyklach seryjnych w latach 80-tych również okazał się ślepą uliczką.

Mechaniczny Układ Dźwigniowy Anty Dive w Przednich Teleskopach
To dopiero wynalazek! Mechaniczny układ dźwigniowy anty-dive w przednich teleskopach miał zapobiegać „nurkowaniu” przodu przy hamowaniu
Hydrauliczny System Anty Dive
Hydrauliczny anty-dive. Dodatkowy przewód prowadzi od zacisku hamulcowego do zaworu sterującego tłumieniem zawieszenia. To urządzenie stosowano nawet w motocyklach seryjnych – na szczęście niedługo

W rezultacie zawieszenie teleskopowe zwycięsko wyszło ze wszystkich wymienionych „zamachów”, a sprawę „nurkowania” przy hamowaniu załatwia się obecnie odpowiednio progresywnie działającym tłumieniem dobicia. Pod koniec lat 80-tych w USA opatentowano widelec teleskopowy „upside-down” (górna część w dół). W teleskopach klasycznych węższa górna goleń wsuwa się w dolną szerszą. Zauważono, że w niektórych sytuacjach (mocne hamowanie na przyczepnej nawierzchni lub na wybojach) mniejszej średnicy górne golenie potrafią wyginać się tuż pod dolną półką. W widelcach upside-down zlikwidowano to zjawisko – górne golenie mają większą średnicę, a dolne mniejszą. Jednak klasyczny teleskop przetrwał i tę burzę, i jest nadal powszechnie stosowany. Upside-down montuje się w motocyklach o sportowym charakterze i wyczynowych.

Przednie Zawieszenia Motocyklowe
Przednie zawieszenia motocyklowe. Od lewej: trapez, widelec teleskopowy, wahacz pchany, krótki wahacz wleczony. Próbę czasu przetrwały tylko teleskopy

A co z tylnym zawieszeniem? Przez wiele lat tył był po prostu sztywny, a komfort miało zapewnić siodło na sprężynach lub miękka kanapa. Później, w bardziej luksusowych motocyklach zastosowano zawieszenie suwakowe – w uproszczeniu dwa niby-amortyzatory sprężynowe umożliwiały niewielki skok osi koła. Przełomem był stosowany do dziś tylny wahacz. Przez wiele lat montowano dwa amortyzatory ze sprężynami. Jednak prędkości osiągane przez motocykle rosły, opony zapewniały coraz większą przyczepność i asfalty były coraz bardziej przyczepne. Zwykły wahacz spawany z rur stalowych okazał się zbyt wiotki – oba jego ramiona wyginały się względem siebie, czego następstwem było „pływanie” tylnego koła w zakręcie, lub inaczej mówiąc niepewne i nieprecyzyjne prowadzenie się motocykla. Choć w wielu, szczególnie mniejszych motocyklach, typowy dwuramienny wahacz z dwoma teleskopami stosuje się do dziś, w maszynach z dużą mocą i sportowych wahacze tylne stanowią najczęściej sztywną konstrukcję przestrzenną, a specjalny układ dźwigni steruje pracą pojedynczego teleskopu. Przez wszystkie lata istnienia motocykla najwięcej jednak eksperymentowano z jego kręgosłupem, czyli ramą. W miarę wzrostu osiągów silników pojedyncze, podobne do rowerowych, ramy okazywały się zbyt wiotkie. Zaczęto więc stosować podwójne dolne części, tzw. kołyski. Okazało się też, że główka ramy (przy dość prymitywnych przednich zawieszeniach) ma tendencję do „kiwania się” w przód i w tył podczas jazdy po nierównościach. Sprawę załatwiło dodanie belki poprowadzonej od dołu główki ramy do jej głównego węzła.

Wiotka Główka Ramy i Jej Wzmocnienie
Główka ramy zamontowana zbyt wiotko (po lewej) „kiwała” się podczas jazdy w przód i w tył. Sytuację poprawiła dodatkowa belka mocowana u dołu główki (po prawej)
Rama NSU Supermax
Rama NSU Supermax była spawana z dwóch symetrycznych elementów tłoczonych z blachy

Takie rozwiązanie zastosowano choćby w polskich motocyklach WFM. Ale powstawały czasem też bardzo dziwne konstrukcje. Rama niemieckiego NSU Supermax była spawana z dwóch symetrycznych wytłoczek blaszanych.

Zaczęto stosować powszechniej również ramy kratownicowe, w których często silnik spełniał rolę usztywniającą. Pojawiły się również konstrukcje monocoque w których zbiornik paliwa stanowił główny element konstrukcyjny.

Wyścigowy Kawasaki KR 500 Z Roku 1980 – Jeden z Pierwszych Motocykli z Ramą Monocoque
Wyścigowy Kawasaki KR 500 z roku 1980 – jeden z pierwszych motocykli z ramą monocoque, w której zbiornik paliwa jest elementem konstrukcyjnym
Hiszpańskie Wyścigowe Bultaco 50 Z 1977
Hiszpańskie wyścigowe Bultaco 50 z 1977 roku. Mały i lekki silnik aż się prosił o zastosowanie ramy monocoque. Co ciekawe, ten mikrus osiągał prędkość 185 km/h
Typowa Grzbietowa Rama Kratownicowa w Motocyklu Wyścigowym Linto 500 z 1970
Typowa grzbietowa rama kratownicowa w motocyklu wyścigowym Linto 500 z 1970 roku. W tej konstrukcji pomógł fakt, że silnik ma dwa cylindry leżące

Odpowiednio sztywna rama przestrzenna ma sporą masę, na arenę wkroczyło więc aluminium.

Jedna Z Pierwszych Ram Grzbietowych Z Aluminium W Motocyklu Wyścigowym Honda 500 1989 Rok
Jedna z pierwszych ram grzbietowych z aluminium w motocyklu wyścigowym Honda 500 (1989 rok). Na podobnej zasadzie buduje się współczesne ramy w szosowych motocyklach sportowych

Ramę z tego materiału w swoich motocyklach sportowych w 1985 roku zastosowało Suzuki. Cztery lata później w maszynach Yamahy zastosowano ramy grzbietowe „delta-box”, w których silnik był elementem nośnym. Dziś w prawie wszystkich motocyklach sportowych stosuje się właśnie takie konstrukcje. Były też i inne „patenty”. W latach 60-tych w nieistniejącym już Ośrodku Techniczno-Zaopatrzeniowym Polskiego Związku Motorowego zbudowano ciekawą ramę. Jej główny kręgosłup składał się z jednej belki – cienkościennej rury o dużej średnicy.

Jednobelkowa Rama Motocykla
Konstrukcja jednobelkowa. W ramach robionych w OTZ PZM tylny stelaż można było przesuwać po głównej belce zmieniając geometrię motocykla

Dolna część tylnego stelaża zamocowana była obrotowo do węzła osi wahacza, zaś jego górną część można było przesuwać po belce głównej i mocować w żądanym miejscu za pomocą masywnego zacisku. Zmieniało się w ten sposób geometrię motocykla. Ten jeden element można było w związku z tym stosować zarówno w maszynie wyścigowej jak i rajdowej, do których z laminatu wykonywano odpowiednie zbiorniki paliwa, owiewki aerodynamiczne itp. To rozwiązanie w owym czasie świetnie spełniało swoje zadanie. Obecnie również widuje się nietypowe konstrukcje, które stosowano w przeszłości, ale oczywiście z zastosowaniem najnowocześniejszej techniki z projektowaniem komputerowym. W latach 20- i 30-tych w angielskich motocykle Vincent HRD głównym elementem konstrukcyjnym był potężny silnik V2, do którego przykręcono wszystkie pozostałe zespoły, zawieszenia, zbiornik paliwa itp. Motocykl nie miał więc ramy w pełni tego słowa znaczeniu. Obecnie tak zbudowany jest włoski Ducati Panigale. Ale klasyczne, stalowe, przestrzenne ramy rurowe są do dziś najczęściej stosowanym rozwiązaniem.

[Włodzimierz Kwas]

artykuł pochodzi z wydania 9 (84) wrzesień 2014

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Tagi: motocyklemotoryzacja

Powiązane artykuły

Materiały w konstrukcji szkieletu nadwozia
Projektowanie

O projektowaniu aut od kuchni: Volvo V70

Ergonomiczne Aspekty Konstrukcji Deski Rozdzielczej Samochodów
Projektowanie

Ergonomiczne aspekty konstrukcji deski rozdzielczej samochodów

Prototypowe Mechanizmy Różnicowe dla Honkera
Rozwiązania

Mechanizmy różnicowe: polskie prace badawczo-rozwojowe; cz. II

Stilfold technologia, która stoi za sukcesem skutera Stilride
Aktualności

Stilfold – technologia, która stoi za sukcesem skutera Stilride

Zgrzewanie nakrętek do blach nadwozi samochodów
Konstrukcje

Zgrzewanie nakrętek do blach nadwozi samochodów

Harley behind iron curtain
Konstrukcje

Koncepcja silników dwusuwowych nowej generacji; cz. 1: Jak dojrzewały pomysły

Rotor Clip
trumpf
Albeco SIT drive solutions

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna CNC diagnostyka dokumentacja druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
bnr Maedler
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

email_icon

Nie przegap nowych wydań!

Zapisz się, aby na bieżąco otrzymywać linki do kolejnych, darmowych wydań Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich

Wpisz adres email

Dziękuję, nie pokazuj więcej