
Na Narodowym Badawczym Uniwersytecie Technicznym „MISiS” w Moskwie i Państwowym Morskim Uniwersytecie Technicznym w Petersburgu trwają prace rozwojowe nad doskonaleniem technologii produkcyjnej rodzimej konstrukcji silników lotniczych typu PD-14, przeznaczonych dla samolotu pasażerskiego MS-21. W ramach projektu badawczego poświęconego możliwościom wytwarzania przyrostowego komponentów napędów lotniczych, inżynierowie zbudowali stanowisko LMD (Laser Metal Deposition), wykorzystujące autorskie rozwiązania technologiczne w zakresie ogniskowania wiązki laserowej czy zapobiagania propagacji pęknięć przy użyciu „dynamicznego” podłoża.

Na tak skonfigurowanym stanowisku powstał pierścień komory spalania według projektu silnika PD-14. Element o średnicy niemal dwóch metrów wykonano ze stopu tytanu. Proces wytwarzania przyrostowego trwał 130 godzin i zastąpił kilka różnych procesów konwencjonalnych, używanych do produkcji tego typu komponentów, takich jak odlewanie, kucie, walcowanie i obróbka wykończająca. Zastosowanie techniki LMD pozwoliło wykonać element szybciej, z mniejszymi stratami materiałowymi, a więc w konsekwencji także taniej. Wytworzony przyrostowo pierścień komory spalania ma przy tym lepsze właściwości od analogicznych elementów odlewanych. Zostanie wykorzystany do testów silnika PD-14, który ma trafić do produkcji seryjnej w przyszłym roku.
naukatehnika.com