Czy wiesz...

Balans Wypełniania Wypraski

Jak balans wypełniania wypraski wpływa na wielkość siły zwarcia?

Jak przygotować model do druku 3D

Jak przygotować model do wydruku 3D?

Jak działa Design for Assembly

Jak działa Design for Assembly?

Wizualizacja wyników OpenFOAM

Jaką cenę należy zapłacić za korzystanie z bezpłatnych pakietów do symulacji inżynierskich?

Czytaj także:

szkielet nadwozia samochodu
Projektowanie

O projektowaniu aut od kuchni: Projekt samonośnego nadwozia samochodowego

­ Piotr Bednarski
gięcie blachy
Projektowanie

Blaszane origami. Metodyka projektowania konstrukcji blachowych

­ Paweł Bancarzewski
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Konstrukcje

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
postacie wyboczeniowe pręta
Analizy, symulacje

Analiza stateczności konstrukcji z wykorzystaniem MES

­ Antoni Skrobol
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Redukcja oporu hydrodynamicznego kadłuba statku za pomocą generatorów wirów

    Redukcja oporu hydrodynamicznego kadłuba statku za pomocą generatorów wirów

    Projektowanie generatywne i wytwarzanie przyrostowe kadłuba autonomicznego statku powietrznego

    Projektowanie generatywne i wytwarzanie przyrostowe kadłuba autonomicznego statku powietrznego

    Stop aluminium z recyklingu na potrzeby produkcji motoryzacyjnej

    Stop aluminium z recyklingu na potrzeby produkcji motoryzacyjnej

    IMV Origin – muł roboczy Toyoty

    IMV Origin – muł roboczy Toyoty

    NAFEMS Eastern Europe Conference 2026

    NAFEMS Eastern Europe Conference 2026. Możliwość zgłaszania prezentacji i nadsyłania streszczeń do 19 grudnia

    Druk 3D z betonu w prefabrykacji bunkrów i schronów

    Druk 3D z betonu w prefabrykacji bunkrów i schronów

    Mankamenty techniczne wozów bojowych Ajax

    Problemy techniczne wozów bojowych Ajax

    Toyota GR GT i GR GT3

    Toyota GR GT: Gran turismo po japońsku

    Nowa technologia produkcji kompozytowych, cienkościennych struktur powłokowych

    Nowa technologia produkcji kompozytowych, cienkościennych struktur powłokowych

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    geometria kanałów chłodzących

    Wkładki konformalne – redukcja deformacji, dzięki symulacji procesu wydruku w Simcenter 3D

    Technologia ShAPE (shear assisted processing and extrusion)

    Recykling aluminium i potencjał tarciowego uplastyczniania materiału

    Linia odlewania ciśnieniowego obudów silników elektrycznych BMW

    Odlewanie ciśnieniowe

    samochód wojskowy Volkswagen typ 82 Kübelwagen

    Historia pewnego mechanizmu

    Lekkie Struktury Kompozytowe W Budowie Samochodów Klejenie Kadłuba

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów; cz. 2

    Podciśnieniowe uchwyty mocujące

    Podciśnieniowe uchwyty mocujące

    ORGANIZACJA PRODUKCJI

    Organizacja produkcji; cz. 1

    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • O nas
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Redukcja oporu hydrodynamicznego kadłuba statku za pomocą generatorów wirów

    Redukcja oporu hydrodynamicznego kadłuba statku za pomocą generatorów wirów

    Projektowanie generatywne i wytwarzanie przyrostowe kadłuba autonomicznego statku powietrznego

    Projektowanie generatywne i wytwarzanie przyrostowe kadłuba autonomicznego statku powietrznego

    Stop aluminium z recyklingu na potrzeby produkcji motoryzacyjnej

    Stop aluminium z recyklingu na potrzeby produkcji motoryzacyjnej

    IMV Origin – muł roboczy Toyoty

    IMV Origin – muł roboczy Toyoty

    NAFEMS Eastern Europe Conference 2026

    NAFEMS Eastern Europe Conference 2026. Możliwość zgłaszania prezentacji i nadsyłania streszczeń do 19 grudnia

    Druk 3D z betonu w prefabrykacji bunkrów i schronów

    Druk 3D z betonu w prefabrykacji bunkrów i schronów

    Mankamenty techniczne wozów bojowych Ajax

    Problemy techniczne wozów bojowych Ajax

    Toyota GR GT i GR GT3

    Toyota GR GT: Gran turismo po japońsku

    Nowa technologia produkcji kompozytowych, cienkościennych struktur powłokowych

    Nowa technologia produkcji kompozytowych, cienkościennych struktur powłokowych

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    geometria kanałów chłodzących

    Wkładki konformalne – redukcja deformacji, dzięki symulacji procesu wydruku w Simcenter 3D

    Technologia ShAPE (shear assisted processing and extrusion)

    Recykling aluminium i potencjał tarciowego uplastyczniania materiału

    Linia odlewania ciśnieniowego obudów silników elektrycznych BMW

    Odlewanie ciśnieniowe

    samochód wojskowy Volkswagen typ 82 Kübelwagen

    Historia pewnego mechanizmu

    Lekkie Struktury Kompozytowe W Budowie Samochodów Klejenie Kadłuba

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów; cz. 2

    Podciśnieniowe uchwyty mocujące

    Podciśnieniowe uchwyty mocujące

    ORGANIZACJA PRODUKCJI

    Organizacja produkcji; cz. 1

    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • O nas
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
DMG Open House

Stop aluminium z recyklingu na potrzeby produkcji motoryzacyjnej

Rosnące zastosowanie aluminium i jego stopów w produkcji motoryzacyjnej stawia nowe wyzwania i otwiera nowe perspektywy rozwoju przed branżą przetwórstwa aluminium.

­ Redakcja
14.12.2025
A A
Stop aluminium z recyklingu na potrzeby produkcji motoryzacyjnej
Na potrzeby weryfikacji właściwości opracowanego stopu wykonano testowy komponent motoryzacyjny metodą odlewania ciśnieniowego (fot. ORNL | DoE)

Jako że proces pierwotnej produkcji aluminium z boksytów jest energochłonny i zużywa 24 kWh na kilogram metalu, nawet 30% ceny aluminium stanowią koszty energii elektrycznej. Szacuje się także, że produkcja aluminium pochłania 2% globalnej produkcji energii elektrycznej. Tym niemniej w 2024 roku na całym świecie wyprodukowano 73 miliony ton aluminium, utrzymując tendencję zwyżkową.

Aluminium łatwo poddaje się cyklicznemu recyklingowi bez uszczerbku na jakości. Otrzymanie jednej tony aluminiowego surowca wtórnego wiąże się z oszczędnością nawet 95% energii elektrycznej względem produkcji pierwotnej. Aluminium z recyklingu zaspokaja jedną trzecią światowego zapotrzebowania na ten metal.

Przewiduje się, że rosnące w ostatnich dekadach zastosowanie stopów aluminium w produkcji blach karoseryjnych przełoży się na zwiększoną podaż surowca wtórnego w nieodległej przyszłości. Odzysk złomu aluminiowego na potrzeby produkcji samochodowej w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym niesie za sobą oczywiste zalety o charakterze ekonomicznym i ekologicznym. Jest jednak pewien problem. Surowiec wtórny jest często zanieczyszczony zawartością żelaza i krzemu, co negatywnie odbija się na ciągliwości aluminium i ogranicza jego przydatność w produkcji komponentów samochodowych.

Rozwiązaniem problemu może być gama nowych stopów Al-Mg, opracowanych przez metalurgów z Oak Ridge National Laboratory. Zaprezentowany pod nazwą RidgeAlloy stop powstaje z przetopu odpadów konsumenckich i pozwala na wytwarzanie części spełniających normy w zakresie wytrzymałości, ciągliwości i odporności zderzeniowej. Nowa kompozycja stopowa wykazuje takie właściwości jak:

  • ciągliwość (wydłużenie do zerwania do 13%),
  • tolerancja zanieczyszczeń (1,5% w ujęciu masowym dla Fe; 1,5% dla Si),
  • mniejsze zapotrzebowanie na dodatki stopowe w celu uzyskania ciągliwości (takie jak mangan czy chrom),
  • korzystna mikrostruktura zapobiegająca formacji wytrąceń kruchych faz międzymetalicznych z układu Fe-Al.

W celu uzyskania optymalnej kompozycji stopowej, badacze z ORNL przeprowadzili przeszło dwa miliony obliczeń oraz badania materiałowe przy użyciu spallacyjnego źródła neutronów. Na potrzeby weryfikacji właściwości opracowanego stopu wykonano testowy komponent motoryzacyjny metodą odlewania ciśnieniowego. Jak tłumaczy Alex Plotkowski z ORNL, do badań wybrano średniej wielkości część o średniej złożoności geometrycznej. W przyszłości planowane jest zastosowanie stopu do produkcji również większych detali, a nawet odlewów wielkogabarytowych (giga-casting).

Poza motoryzacją, z nowej gamy stopów aluminiowych z surowców wtórnych w przyszłości będą mogli skorzystać także producenci z innych sektorów przemysłu, takich jak lotnictwo i budowa maszyn.

ornl.gov

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Tagi: aluminiummotoryzacjarecykling

Powiązane artykuły

Nowy meta-materiał do wyciszania wnętrz samochodów elektrycznych
Aktualności

Nowy meta-materiał do wyciszania wnętrz samochodów elektrycznych

odległość pomiędzy przewodem paliwowym a opaską zaciskową
Projektowanie

Packaging, czyli jak to wszystko pomieścić

Lekkie Struktury Kompozytowe W Budowie Samochodów Klejenie Kadłuba
Materiały

Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów; cz. 2

Na rajdowym szlaku Fiatem 125p
Historia

Na rajdowym szlaku Fiatem 125p

aktywacja plazmą atmosferyczną
Technologie

Klejenie w budowie pojazdów

Elektro Hydrauliczny Układ Rozrządu
Aktualności

Elektro-hydrauliczny układ rozrządu

trumpf
ceramika techniczna
albeco sit precyzja w przeniesieniu napędu

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy recykling robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
promocja świąteczna
bnr Maedler
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
DMG Open House
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O nas
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
  • Jak zakupić
  • O nas
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

email_icon

Nie przegap nowych wydań!

Zapisz się, aby na bieżąco otrzymywać linki do kolejnych, darmowych wydań Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich

Wpisz adres email

Dziękuję, nie pokazuj więcej