
Sukces to wynik przygotowania, ciężkiej pracy i uczenia się na porażkach.
Henry Ford
Jednym z obiektów w mojej mikro-kolekcji pojazdów jest samochód Volkswagen typ 181. Jest to pojazd zabytkowy, wyprodukowany w 1971 r. (Rys. 1). To następca słynnego modelu typ 82, zwanego również Kübelwagen. Obydwa pojazdy zostały zaprojektowane do użytku militarnego, ale w oparciu o wersję cywilną, którą był osobowy Volkswagen, zwany w Polsce Garbusem.
Samochód jest w niezłym stanie technicznym, ale moja ulubiona żona wytknęła mi w czasie jednej z przejażdżek, że w czasie jazdy nie ma się czego trzymać. Trochę mnie to zawstydziło, ponieważ w oryginale taki uchwyt dla pasażera znajdował się na górnej krawędzi deski rozdzielczej. Kupiłem ten samochód wiele lat temu, już bez uchwytu. O jego istnieniu przypominały cztery wkręty pozostawione przez kogoś w miejscach mocowania uchwytu. Na zdjęciu z oryginalnej instrukcji (Rys. 2) jest on słabo widoczny, poniżej numeru 11. Początkowo skupiłem się na poszukiwaniu oryginalnego uchwytu. Straciłem na to trochę czasu i niczego nie znalazłem. W tej sytuacji dałem za wygraną i postanowiłem go odtworzyć. Ponieważ taki detal przykręcany do nadwozia można uznać za element akcesoryjny, nie czułem się przymuszony do wykonania wiernej repliki oryginału. Wybór postaci konstrukcyjnej wyniknął z obserwacji ewolucji tego elementu w kolejnych wersjach tego samochodu.

cały artykuł jest dostępny w wydaniu płatnym 9/10 (216/217) wrzesień/październik 2025




















































