
W artykule prezentujemy linię technologiczną w fabryce Mercedesa w Bremie, przeznaczoną do montażu i podłączenia instalacji elektrycznej w samochodzie. Zadanie to realizowane jest na przenośniku płytowo-łańcuchowym, pracującym w układzie ruchu ciągłego (przenośnik powoli przesuwa się bez zatrzymywania wraz z załadowanymi samochodami). Samochody są kompletnie zmontowane mechanicznie, łącznie z kołami, na innej linii. Tu montowana i uaktywniana jest instalacja elektryczna samochodu. Przenośnik ma osiemnaście stanowisk, z których na dwunastu stanowiskach zasilanie elektryki samochodu odbywa się z tego przenośnika. Jest w tym celu zainstalowane w przenośniku – co kilka ogniw – specjalne gniazdo elektryczne, dla przewodów zasilających samochody w energię elektryczną. Gniazda przenośnika zasilane są z kolei przez szynoprzewód i szczotko-trzymacze znajdujące się pod przenośnikiem. Na dwunastym stanowisku jest już zamontowany i podłączony w samochodzie akumulator, więc zasilanie elektryki na dalszych stanowiskach odbywa się już z tego akumulatora.
Samochody już na kołach, do montażu elektryki transportuje się systemem EHB z zawieszkami z odpowiednich, dedykowanych magazynów do windy technologicznej, za pomocą której opuszcza się samochód siedemnaście metrów w dół, na poziom posadzki hali i stawia na przenośnik płytowo-łańcuchowy.
We wcześniejszych wydaniach naszego czasopisma opisaliśmy szczegółowo windy technologiczne, systemy transportów technologicznych oraz rozwiązania przenośników płytowo-łańcuchowych i EHB.
Wszystkie urządzenia technologiczne, przy takcie 60-85 sekund, pracują w skrajnie ciężkich warunkach, najczęściej przez trzy zmiany.
cały artykuł jest dostępny w wydaniu 9/10 (216/217) wrzesień/październik 2025




















































