Czy wiesz...

Pękanie Elementów Form Wtryskowych

Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

Jak przygotować model do druku 3D

Jak przygotować model do wydruku 3D?

Estetyczny ślad Po Zerwaniu Wlewka

Jak uzyskać estetyczny ślad po zerwaniu wlewka przy wtryskiwaniu wyprasek przez dysze GK?

Pole intensywności turbulencji

Jak uniknąć powszechnych błędów przy obliczeniach CFD?

Czytaj także:

Cięcie laserowe obróbka termiczna
Badania, analizy

Wycinarki laserowe CNC: Czynniki wpływające na dokładność cięcia kształtowego blach

­ Robert Jastrzębski
Modelowanie Powierzchniowe Rozwiązywanie Zagadnień Wielobrzegowych
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: rozwiązywanie zagadnień trój-, pięcio- oraz sześciobrzegowych

­ Jacek Mydlikowski
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Konstrukcje

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
postacie wyboczeniowe pręta
Analizy, symulacje

Analiza stateczności konstrukcji z wykorzystaniem MES

­ Antoni Skrobol
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    binder jetting

    Prognozowanie odkształceń podczas spiekania

    X-59 wreszcie w powietrzu

    X-59 wreszcie w powietrzu

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    binder jetting

    Prognozowanie odkształceń podczas spiekania

    X-59 wreszcie w powietrzu

    X-59 wreszcie w powietrzu

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
17.06.2021
A A
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini

Zbudowany w połowie XX stulecia silnik Wankla był niewątpliwie konstrukcją genialną. Jego zalety, takie jak kompaktowa budowa, niewielka ilość ruchomych części, wysoki współczynnik mocy do masy i wysokie wartości prędkości obrotowej przez lata inspirowały konstruktorów branży samochodowej, motocyklowej i lotniczej. Licencje na budowę tego typu silników nabyły takie marki jak Citroën, Curtiss-Wright, General Motors, Mazda, Mercedes-Benz, Norton, Porsche, Rolls-Royce, Suzuki i Toyota. Powstało wiele pojazdów i statków powietrznych napędzanych silnikiem Wankla. Jednak cały szereg wad konstrukcyjnych i problemów technologicznych skutecznie zniechęcił producentów do dalszego rozwoju napędów z silnikiem Wankla. Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin przyczyniły się do wycofania z produkcji ostatniego auta napędzanego wankielkiem, jak pieszczotliwie wyrażają się o nim miłośnicy Mazdy RX-8. Idea silnika rotacyjnego tego typu nie została jednak zupełnie zapomniana.

Wśród wielu przedsięwzięć, stawiających sobie za cel rozwój i produkcję nowej generacji zoptymalizowanych silników rotacyjnych (vide: Współczesne silniki Wankla w wrześniowym wydaniu Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich z 2018 roku), rosnące zainteresowanie wzbudza firma Liquid Piston z Bloomfield w stanie Connecticut. Liquid Piston od 18 lat rozwija własną konstrukcję silnika określanego jako inside-out Wankel, a więc Wankla odwróconego na lewą stronę. W praktyce oznacza to, że podczas gdy silnik Wankla ma owalny korpus z wirującym wewnątrz tłokiem o kształcie zbliżonym do trójkąta, silnik Liquid Piston ma korpus o kształcie zbliżonym do trójkąta, z wirującym wewnątrz tłokiem o wydłużonym, owalnym kształcie. Za taką prostą charakterystyką kryje się jednak cały zbiór założeń konstrukcyjnych, które stanowią o wyjątkowości tego projektu.

Porównanie z silnikiem Wankla

W zamyśle konstruktorów Liquid Piston było opracowanie napędu o zaletach silnika Wankla, a zarazem pozbawionego mankamentów typowych dla tego rodzaju jednostek napędowych. Tak więc podobnie jak silnik Wankla, silnik Liquid Piston składa się z dwóch ruchomych elementów – rotora i oscylującego wału. W odróżnieniu od płaskiej i wąskiej komory spalania silnika Wankla, charakteryzującej się niekorzystnym stosunkiem powierzchni do objętości, który sprzyja studzeniu mieszanki paliwowej i utracie efektywności, zastosowanie owalnego rotora w trójkątnej obudowie silnika Liquid Piston pozwala uzyskać niemal sferyczny kształt stacjonarnej komory spalania, co przekłada się na optymalny stosunek powierzchni do objętości, zwiększając efektywność spalania i poprawiając bilans cieplny silnika.

schemat działania silników rotacyjnych
Porównanie silnika Wankla (po lewej) i Liquid Piston X Engine (po prawej). Czerwonym kolorem oznaczono spalanie, niebieskim ssanie, a żółtym – wydech.

Jednym z problemów konstrukcyjnych silnika Wankla jest konieczność uszczelnienia komory spalania za pomocą uszczelek umiejscowionych na wierzchołkach rotora, poddanych wpływom siły odśrodkowej i rozszerzalności termicznej, a przez to wymagających smarowania i/lub chłodzenia olejem, który trafia do mieszanki paliwowej, co przekłada się na zwiększone zużycie oleju i emisję spalin. W silniku Liquid Piston uszczelnienia umieszczono w stacjonarnym korpusie, co wyeliminowało wpływ siły odśrodkowej oraz inne trudności z smarowaniem/chłodzeniem uszczelek, a w konsekwencji przełożyło się na zużycie oleju porównywalne z czterosuwowym silnikiem tłokowym. Żywotność uszczelnień wzrosła dzięki wyeliminowaniu kontaktu uszczelek z otworami świec zapłonowych.

Porównanie z silnikami tłokowymi

Silnik Liquid Piston, dzięki swej kompaktowej budowie jest znacznie mniejszy i lżejszy od silników tłokowych o podobnej mocy, osiągając stosunek mocy do masy rzędu 4:1 (KM/kg). Ograniczenie liczby komponentów ruchomych do zaledwie dwóch, optymalnie wyważonych części – rotora i wału, pozwala niemal zupełnie wyeliminować wibracje silnika. Z kolei spalanie mieszanki w stacjonarnej komorze spalania w warunkach przedłużonej ekspansji skutecznie wycisza silnik i eliminuje potrzebę stosowania tłumika wydechu. Silnik Liquid Piston może pracować na benzynie, oleju napędowym, LPG czy na paliwie lotniczym JP-8. W porównaniu do silników benzynowych cechuje się 20% mniejszym zużyciem paliwa. W porównaniu do tłokowych silników wysokoprężnych spalanie jest mniejsze nawet o połowę. Konstrukcja silnika Liquid Piston jest skalowalna i pozwala na budowę pełnowartościowych jednostek o mocy od 1 do 1 tys. KM. Wyższa efektywność w porównaniu do silników tłokowych jest szczególnie widoczna w przypadku małych, jednocylindrowych jednostek. Wynika to z prostego faktu, że w silniku czterosuwowym podczas pojedynczego cyklu tłok czterokrotnie zatrzymuje się, by rozpocząć ruch powrotny. W silniku rotacyjnym tłok w postaci rotora cały czas znajduje się w ruchu, a poszczególne fazy cyklu zmieniają się płynnie.

Porównanie rozmiarów silnika tłokowego skutera Honda Metropolitan o pojemności 49 cm³ (z lewej) i silnika Liquid Piston X-Mini o pojemności 70 cm³ (z prawej)

Cykl pracy silnika

Zasadniczym założeniem przyświecającym konstruktorom Liquid Piston było przekonanie o konieczności odejścia od stosowanych w silnikach spalinowych dotychczasowych koncepcji obiegów termodynamicznych, z których wszystkie są w gruncie rzeczy dziewiętnastowieczne. Za cel postawiono sobie eliminację słabych stron aktualnych cykli pracy silników, jednocześnie łącząc ich podstawowe zalety. Tak więc projektowany silnik Liquid Piston od początku miał spełniać następujące założenia:

  • wysoki stopień sprężenia powietrza (jak w cyklu Diesla);
  • wtrysk, mieszanie i spalanie przebiega w warunkach prawie izochorycznych (stałej objętości – jak w idealnym cyklu Otta);
  • stopień ekspansji większy niż stopień kompresji (przedłużona ekspansja – jak w cyklu Atkinsona).

Dzięki połączeniu zalet różnych obiegów termodynamicznych, na podstawie modeli teoretycznych, silnik Liquid Piston może osiągać 30% wyższą sprawność od porównywalnych jednostek pracujących w cyklu Otta czy Diesla. Opracowany cykl pracy silnika jest więc wysoko efektywny i w pewnym sensie hybrydowy – stąd też nazwa HEHC (High Efficiency Hybrid Cycle).

Oprócz tych niewątpliwych zalet, w obiegu HEHC jest też pole do dalej idących modyfikacji. W silniku Liquid Piston istnieje możliwość pomijania cykli w przypadku kiedy mniejsze znaczenie ma uzyskiwana moc, a większe – oszczędność paliwa i redukcja strat ciepła. Pomijanie kolejnych komór pozwala także na studzenie silnika podczas pracy i zwiększenie jago żywotności. Jeszcze ciekawiej prezentuje się postulat selektywnego wtrysku wody zamiast paliwa do komór rozgrzanego silnika. W takim wariancie woda służyłaby studzeniu podzespołów, a jednocześnie, zamieniając się w parę, w pewnym stopniu pozwalałaby utrzymać efektywność pracy silnika. Cykl HEHC można przystosować także do spalania wodoru.

Wykres przebiegu cyklu HEHC w porównaniu do cykli Diesla i Otta

Perspektywy rozwoju silnika Liquid Piston

Konstrukcja silnika Liquid Piston umożliwia budowę jednostek napędowych tego typu na potrzeby różnego rodzaju zastosowań, pracujących na różnych paliwach, począwszy od miniaturowych silników na paliwo lotnicze stanowiących element hybrydowego układu napędowego dronów, przez kompaktowe i ekonomiczne jednostki na olej napędowy wykorzystywane w przenośnych generatorach prądu, po większe silniki o dużej mocy, służące do napędu pojazdów mechanicznych.

X-Engine w polowych generatorach prądu może z powodzeniem zastąpić znacznie większe silniki Diesla

Możliwościami silników tego typu interesuje się amerykańska armia i siły powietrzne. Przeprowadzone zostały między innymi próby drona zwiadowczego, z napędem hybrydowym w konfiguracji równoległej, z wykorzystaniem silnika Liquid Piston X-Mini o pojemności 70 cm3 z zapłonem iskrowym. Docelowo X-Mini ma generować moc ponad 5 KM przy 15,000 RPM i masie własnej rzędu 1,36 kg. Biorąc pod uwagę fakt, że gęstość energii w paliwie może być nawet kilkadziesiąt razy wyższa od gęstości energii zmagazynowanej we współczesnych akumulatorach, lekki silnik tego typu możne znacznie przyczynić się do wzrostu możliwości małych bezzałogowych statków powietrznych.

dron z silnikiem rotacyjnym
Dron o napędzie hybrydowym, z silnikiem X-Mini o mocy 3 kW współpracującym z napędem elektrycznym o mocy 2 kW

Z kolei amerykańska armia jest zainteresowana możliwością wykorzystania silnika w polowych generatorach prądu. Opracowany dla wojska prototypowy egzemplarz CAPS (Compact Artillery Power System), wykorzystujący silnik Liquid Piston X-Engine, został przetestowany jako generator prądu dla cyfrowego systemu kontroli ognia haubicy M777. W porównaniu do obecnie stosowanych generatorów, CAPS jest o 80% lżejszy, o 70% mniejszy i nawet o 30% bardziej efektywny. W zestawie z litowo-jonową baterią standardu NATO typu 6T, po godzinnym ładowaniu, CAPS pozwala uzyskać do 5 godzin cichej pracy akumulatorowej.

generator prądu dla cyfrowego systemu kontroli ognia haubicy M777
CAPS testowany jako generator prądu dla cyfrowego systemu kontroli ognia haubicy M777

Jak dotąd, zespół Liquid Piston uzyskał ok. 60 patentów na rozwiązania z zakresu budowy silników rotacyjnych i działania cyklu HEHC, a obecnie koncentruje się na pracach badawczo-rozwojowych powiązanych z przemysłem obronnym. Po osiągnięciu odpowiedniego poziomu rozwoju, firma zamierza wkroczyć na rynek komercyjny, oferując swoje rozwiązania producentom narzędzi, skuterów, dronów itp. Dopiero w następnej kolejności przyjdzie pora na przemysł motoryzacyjny. Jak wyjaśnia dr Alexander Schkolnik, prezes Liquid Piston, który założył firmę razem ze swoim ojcem, małemu przedsiębiorstwu trudno konkurować z koncernami samochodowymi, które przeznaczają setki milionów dolarów na prace badawczo-rozwojowe nad nowymi silnikami. Niemniej, zdaniem Schkolnika, w perspektywie długoterminowej silniki Liquid Piston niewątpliwie sprawdzą się w zastosowaniach automotive, zarówno jako główne źródło napędu, jak i jako tzw. range-extender w autach hybrydowych.

Dzięki unikalnej budowie i specjalnie opracowanemu cyklowi pracy, silniki Liquid Piston będzie można w pewnym momencie przystosować również do spalania wodoru jako paliwa. Kto wie, być może jest to droga, która pozwoli Liquid Piston przetrwać narastającą modę na elektromobilność…

Jacek Zbierski

Bibliografia:

A. Shkolnik, N. Shkolnik, M. Nickerson et al., Compact, lightweight, high efficiency rotary engine for generator, APU, and range-extended electric vehicles, 2018 NDIA Ground Vehicle Systems Engineering and Technology Symposium, Aug 7-9, 2018, Novi, MI

liquidpiston.com

Artykuł pochodzi z wydania 5/6 (164/165) Maj/Czerwiec 2021

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Czytaj dalej
Tagi: motoryzacjasilniki

Powiązane artykuły

Trasa Spa Francorchamps w Belgii
Historia

Klasyczne motocykle wyścigowe

Blok silnika a8C22
Historia

Polskie silniki dużej mocy

Schemat symetrycznego stożkowego mechanizmu różnicowego
Rozwiązania

Mechanizmy różnicowe: polskie prace badawczo-rozwojowe; cz. I

Miniaturowe silniki lotnicze drukowane w 3D
Aktualności

Miniaturowe silniki lotnicze drukowane w 3D

Bugatti EB110
Historia

Bugatti EB 110

odległość pomiędzy przewodem paliwowym a opaską zaciskową
Projektowanie

Packaging, czyli jak to wszystko pomieścić

Rotor Clip
trumpf
Albeco SIT drive solutions

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna CNC diagnostyka dokumentacja druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
bnr Maedler
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
  • Kontakt

© ITER 2007-2025