Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    podwodne górnictwo

    Wojna celna i minerały na dnie morza

    Robot na gaz

    Robot na gaz

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    podwodne górnictwo

    Wojna celna i minerały na dnie morza

    Robot na gaz

    Robot na gaz

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
https-nlx-dmgmori-com

Dwuznaczność w modelowaniu przestrzennym

­ Andrzej Wełyczko
21.02.2013
A A

Określenia konstruktor i projektant są często stosowane zamiennie, co moim zdaniem nie zawsze jest poprawne. Jeśli projektant jest takim konstruktorem-artystą, to jako twórca ma on większą swobodę w definiowaniu kształtu nowego dzieła (projektu) niż konstruktor-rzemieślnik. Dzieło artysty powinno przecież być tajemnicze, niedopowiedziane, intrygujące czy zachęcające odbiorcę do własnej interpretacji. W przypadku konstruktora (nie projektanta-artysty) rezultat pracy nie może być dwuznaczny, czyli model przestrzenny konstruowanego wyrobu musi być precyzyjnie zdefiniowany, a jego rysunek zwymiarowany, zgodnie ze sztuką inżynierską. I nie chodzi tu o to, żeby konstruktor tworzył brzydkie wyroby, a projektant nierealne dzieła, bo każdy z nich ma nieco inne zadanie.

Problem, z którym zamierzam się zmierzyć, dotyczy głównie tych (konstruktorów-rzemieślników), którzy próbują zdefiniować uniwersalne szablony konstrukcyjne (design templates), aby móc stosować je dla dowolnych elementów początkowych lub modyfikować model przestrzenny, nie przez zmianę wartości parametrów modelu przestrzennego, ale dzięki zamianie (polecenie Replace) elementów geometrycznych zdefiniowanych w początkowej fazie projektowania. Niestety, rezultat zastosowania szablonu konstrukcyjnego lub zamiany elementów początkowych nie zawsze generuje oczekiwany (i akceptowany!) przez konstruktora rezultat. Inaczej mówiąc, po z(a)mianie elementów wejściowych, sprawdzonej w pewnych warunkach procedury konstrukcyjnej, system CAD nie zawsze poprawnie „reaguje” na nowe otoczenie geometryczne.

Dlaczego tak się dzieje i jak definiować model przestrzenny, aby zawsze, czyli dla dowolnych elementów początkowych procedury konstrukcyjnej, otrzymać rezultat zgodny z intencją konstruktora? Odpowiedź na to pytanie, zilustrowana kilkoma przykładami, jest tematem tego artykułu. Niestety, poza systemem CATIA nie znam innych systemów CAD, ale jestem pewien, że pewne metody można z powodzeniem zastosować niezależnie od CADa, w którym się pracuje.

Dwuznaczność w Modelowaniu Przestrzennym
Rys. 1

Problemy, omówione wstępnie powyżej, mogą wynikać z niejednoznaczności lub dwuznaczności definicji niektórych elementów geometrycznych. Niejednoznaczność jest zwykle spowodowana wskazaniem elementów typu BREP (Boundary REPresentation), które nie zawsze są stabilne (Rys. 1). Dlaczego? Punkt skrajny linii lub krzywej, wierzchołek lub krawędź powierzchni albo powierzchnia funkcjonalna bryły nie jest obiektem stabilnym, bo w wyniku zmian konstrukcyjnych taki element może po prostu „zniknąć” lub zmienić orientację w przestrzeni. I nie chodzi tu o taką sytuację, w której konstruktor definiuje punkt skrajny krzywej za pomocą polecenia Point lub krzywą krawędzi powierzchni za pomocą polecenia Boundary, bo takie obiekty są stabilne wtedy, gdy ich „rodzice” (obiekty nadrzędne) są stabilne. Jeśli model przestrzenny ma być stabilny, to należy unikać wskazywania tego elementów typu BREP (patrz: PiKI Nr 9 (60) 2012, „Elementy typu B-Rep w modelowaniu bryłowym”). W skrócie można powiedzieć, że zamiast bezpośredniego wskazywania wierzchołka (Vertex) powierzchni lub punktu skrajnego krzywej lepiej zastosować polecenia Point On Curve (dla stabilnej krzywej!), Extremum (w zadanym kierunku określonym za pomocą stabilnego obiektu typu Line lub Plane) lub Intersection (punkt przecięcia dwóch krzywych lub krzywej z powierzchnią).

Zamiast bezpośredniego wskazywania krawędzi powierzchni (Edge) lepiej zastosować polecenia Boundary Curve, Intersection lub Projection.

Niejednoznaczność jest także związana z definicją płaszczyzny (także tej zdefiniowanej za pomocą polecenia Plane), na której zdefiniowany został kontur (Sketch) typu Sliding („pływający”), bo położenie i orientacja tego typu konturu (w odróżnieniu od Positioned Sketch) są określone przez tę płaszczyznę, rzut środka globalnego układu współrzędnych oraz orientację rzutów globalnych osi Y lub Z (zależne od wybranej płaszczyzny). Taki kontur nie jest powiązany z żadnym innym elementem modelu przestrzennego i dlatego, jeśli zmieni się którykolwiek z wyżej wymienionych elementów, to położenie i/lub orientacja konturu także mogą się zmienić. Taka zmiana położenia lub orientacji konturu z oczywistych powodów zmienia finalny kształt projektowanego wyrobu, a więc jest niejednoznaczna.

Dwuznaczność wynika ze specyfiki niektórych elementów definiowanych w parametrycznym systemie CAD. Na przykład: każda linia lub krzywa ma swój początek i koniec (podobnie jak wektor ma nie tylko kierunek, ale dwa możliwe zwroty), powierzchnia ma swoją orientację (wskazanie jednej z dwóch przestrzeni: nad i pod powierzchnią), dla zadanej krzywej na wskazanej powierzchni można zdefiniować dwie krzywe równoległe (po lewej i prawej stronie krzywej zadanej), w przypadku odcinania „zbędnej” części powierzchni trzeba zdefiniować, którą z dwóch części system ma pozostawić, itd.

Przykład 1 – Polecenie Split

Jeśli polecenie Split jest realizowane automatycznie (wstawienie szablonu konstrukcyjnego lub zamiana elementów początkowych i Update modelu) lub elementy geometryczne są wskazywane w drzewie strukturalnym modelu (nie w obszarze graficznym), to algorytm tego polecenia działa według następujących reguł:

  • Przypadek Surface-Surface (odcinanie powierzchni za pomocą innej powierzchni): system pozostawia po odcięciu tę część powierzchni odcinanej, którą wskazuje orientacja powierzchni tnącej (Rys. 2).
polecenie split surface-surface
Rys. 2
  • Przypadek Surface-Curve (odcinanie powierzchni za pomocą krzywej): system pozostawia po odcięciu tę część powierzchni odcinanej, którą określa reguła prawej dłoni (Rys. 3).
polecenie split Surface-Curve
Rys. 3
  • Przypadki Curve-Point, Curve-Curve, Curve-Plane i Curve-Surface (odcinanie krzywej za pomocą punktu, innej krzywej, płaszczyzny lub powierzchni): system pozostawia po odcięciu tę część krzywej, na której leży jej punkt początkowy.

Dwuznaczność definicji polecenia Split polega na tym, że w przypadku odcinania „zbędnego” fragmentu powierzchni (także linii lub krzywej) konstruktor musi zdecydować, którą część pozostawić. Na przykład w sytuacji pokazanej na rysunku 4, czyli odcinanie powierzchni Surface To Split za pomocą płaszczyzny Cutting_Plane, rezultat zastosowania tego polecenia zależy od tego, którą stronę powierzchni konstruktor wskaże.

odcinanie powierzchni Surface to Split za pomocą płaszczyzny Cutting_Plane
Rys. 4

Podkreślam: wskaże! W przypadku stosowania szablonu konstrukcyjnego lub zamiany elementów początkowych modelu nie ma mowy o wskazywaniu, bo procedura konstrukcyjna jest wykonywana automatycznie, a nie interaktywnie.

Jak w takim razie w sposób automatyczny określić, która część powierzchni ma pozostać po wykonaniu polecenia Split? Jednym z rozwiązań może być zdefiniowanie pomocniczych obiektów, które zdecydują o „inteligentnej” reakcji systemu CATIA. To wcale nie oznacza, że bez dodatkowych obiektów system nie jest „inteligentny”, ale tylko tyle, że nie zawsze wybrana zostanie ta część powierzchni, o której myśli konstruktor. Nie każdy pewnie wie, że w systemie CATIA V5 można zdefiniować parametr typu Point, Line, Curve, Plane czy Surface. A więc coś, co jest obiektem geometrycznym, ale w momencie tworzenia nie ma reprezentacji geometrycznej. Zdefiniujmy w takim razie parametr SplitResult typu Surface (Rys. 5).

SplitResult typu Surface
Rys. 5

Jak zdefiniować wartość parametru SplitResult, czyli jak przyporządkować temu parametrowi płat powierzchni Surface To Split odcięty płaszczyzną Cutting_Plane? Obiekt geometryczny nie może być obliczony na podstawie formuły, bo system, zgodnie z kryterium wybranym przez konstruktora, musi zdecydować, która część powierzchni Surface To Split ma być „przypisana” do parametru Split Result.

catia polecenie split
Rys. 6

Dlatego trzeba zastosować regułę konstrukcyjną (tu Split Rule na rysunku 6), która na przykład (to jest kryterium zdefiniowane przez konstruktora) obliczy pola powierzchni obu możliwych rezultatów polecenia Split i wybierze tę powierzchnię, która ma większe pole. Czy konstruktor może zdefiniować inne kryterium wyboru (inną zasadę konstrukcyjną)? Oczywiście TAK. Wszystko zależy od intencji i… umiejętności. Na przykład: wybierz ten płat powierzchni, który ma mniejszy obwód lub wybierz ten płat, który jest bliżej zadanego elementu geometrycznego (punkt lub płaszczyzna), itd.

Konstruktor nie zastosował polecenia Split w tradycyjny sposób, ale „wewnątrz” zasady konstrukcyjnej.

kryterium wyboru powierzchni w poleceniu split
Rys. 7

Rezultat jest natychmiast widoczny w obszarze graficznym modelu (Rys. 7) – każda zmiana położenia płaszczyzny Cutting_Plane jest automatycznie sprawdzana przez zasadę Split Rule i jeśli trzeba system wybiera odpowiedni płat powierzchni przyciętej zgodnie z zastosowanym kryterium wyboru:

if (area(Surf1)>area(Surf2)) then Split Result=Surf1 else Split Result=Surf2

Tu jednak pojawia się kolejne pytanie: czy koniecznie trzeba zdefiniować zasadę konstrukcyjną, aby model przestrzenny był „inteligentny”? Nie, ale rozwiązanie przedstawione powyżej jest najbardziej eleganckie. Jeśli konstruktor nie ma licencji na CATIA Knowledge Advisor (ta jest konieczna do definicji obiektu typu Rule), to pozostaje zdefiniowanie takiej procedury konstrukcyjnej, która zagwarantuje rezultat zgodny z intencją konstruktora.

Spośród wielu możliwych do zdefiniowania procedur konstrukcyjnych wybrałem taką, która „zachowuje” płat powierzchni na podstawie wskazanego punktu. Nie chcę jednak wskazywać dowolnego punktu, na przykład wierzchołka powierzchni, bo ten, jako element typu BREP, nie zawsze jest stabilny. W związku z tym zamierzam zdefiniować punkt wyboru za pomocą polecenia Point.

definicja punktu podziału split
Rys. 8

Zanim jednak to będzie możliwe muszę zdefiniować pomocnicze elementy geometryczne (Rys. 8), na przykład linię Line.1 prostopadłą do płaszczyzny Cutting_Plane, która przechodzi przez punkt Point.1. Ten punkt jest umownym środkiem powierzchni Surface To Split.

pomocnicze elementy geometryczne
Rys. 9

Następnie tworzę krzywą izoparametryczną powierzchni Surface to Split (Isoparameter.1 na rysunku 9), która przechodzi przez punkt Point.1 i ma kierunek zgodny z linią Line.1.

W kolejnym kroku definiuję punkty skrajne krzywej Isoparameter.1 (Point On The Right i Point On The Left na rysunku 10).

definiuję punkty skrajne krzywej
Rys. 10

Każdy z tych punktów leży na powierzchni Surface To Split i może być zastosowany do wyboru powierzchni odciętej podczas wykonywania polecenia Split. Na rysunku 10 w polu Elements to keep wskazałem punkt Point On The Left i dlatego system zachował po odcięciu lewy płat powierzchni Surface To Split.

Punkty Point On The Right i Point On The Left nie muszą być punktami skrajnymi krzywej izoparametrycznej i nie muszą leżeć na krawędzi powierzchni Surface To Split. Jedyne wymaganie algorytmu, który realizuje polecenie Split, jest takie, aby to były punkty leżące na tej powierzchni.

wybór powierzchni odciętej podczas wykonywania polecenia Split
Rys. 11

Czy to oznacza, że jest to recepta uniwersalna na poprawne zastosowanie polecenia Split? Nie, bo intencją konstruktora może być na przykład wybór tej części powierzchni Surface To Split, dla której odległość od pewnych elementów referencyjnych jest mniejsza. Jakie to mogą być elementy? Na przykład punkty, linie czy płaszczyzny (Rys. 12) zdefiniowane w modelu szkieletowym lub w modelu innej części tego samego zespołu.

wybór części powierzchni do przecięcia
Rys. 12

Jeśli elementem tnącym powierzchnię Surface To Split jest Cutting_Plane, to jest chyba oczywiste, że płaszczyzny Left i Right powinny być zastosowane do ustalenia, którą część powierzchni system powinien pozostawić po odcięciu (zamiast płaszczyzn można zdefiniować punkty, na przykład MaxX, MinX, MaxY, MinY, MaxZ i MinZ). Metoda wyboru polega na zastosowaniu operacji Near (blisko, bliski) do obiektu, który jest co najmniej dwuznaczny, czyli jest zbudowany z więcej niż jednego komponentu (na przykład dwa punkty). Jaki obiekt geometryczny może być zbudowany z dwóch punktów?

Dwuznaczność w Modelowaniu Przestrzennym
Rys. 13

Po spełnieniu pewnych warunków w wyniku przecięcia dwóch krzywych, z których przynajmniej jedna jest zamknięta, otrzymamy dwa punkty. Pierwszą z tych krzywych może być rzut Project.1 linii Line.1 na powierzchnię Surface To Split (Rys. 13).

Drugą krzywą może być krzywa graniczna Boundary.1 (Rys. 14) powierzchni Surface To Split zdefiniowana w trybie Propagation type = Point continuity.

krzywa graniczna
Rys. 14

Krzywa Boundary.1 jest oczywiście krzywą zamkniętą, bo jest to krzywa graniczna powierzchni. Polecenie Intersection (Rys. 15) zastosowane do krzywych Project.1 i Boundary.1 generuje dwa punkty przecięcia (“The resulting geometry of this element is made of 2 sub-elements that are not connected”), z których w tym przykładzie wybieram bliższy płaszczyźnie Right.

Polecenie Intersection
Rys. 15

W rezultacie, niezależnie od kształtu i orientacji powierzchni Surface To Split, mamy punkt Near.1 (Rys. 16), który leży na tej powierzchni i w przestrzeni modelu znajduje się bliżej płaszczyzny Right niż Left.

catia split surface
Rys. 16

Definicja polecenia Split z punktem Near.1 jako Element to keep generuje oczekiwany rezultat: system zachował po odcięciu płat powierzchni bliższy płaszczyźnie Right (Rys. 17).

definicja Element to keep
Rys. 17

Czy taka procedura jest uniwersalna, to znaczy niezależna od kształtu i orientacji powierzchni odcinanej? Moim zdaniem tak. Wystarczy zdefiniować nową powierzchnię (tu New Surface To Split), upewnić się, że ta powierzchnia ma zwrot przeciwny do zwrotu powierzchni Surface To Split i wykonać polecenie Replace (Rys. 18). Rezultat procedury konstrukcyjnej, czyli powierzchni Split.1, jest zgodny z oczekiwaniami – system pozostawił po odcięciu ten płat powierzchni New Surface To Split, na którym leży punkt Near.1, czyli bliższy płaszczyźnie Right.

Surface To Split
Rys. 18
Surface To Split
Rys. 19

Procedura wyboru może być oczywiście inna, bo może uwzględniać punkty przecięcia jakichś krzywych z powierzchnią lub rzuty jakichś punktów na powierzchnię. Użyłem określenia „jakichś”, bo WSZYSTKO zależy od otoczenia geometrycznego i intencji konstruktora. Tu powrócę do pytania, które zadałem na początku: jak w takim razie w sposób automatyczny określić, która część powierzchni ma pozostać po wykonaniu polecenia Split?

Odpowiedź #1: Zachowaj tę część, która ma punkt przecięcia z zadaną krzywą.

Odpowiedź #2: Zachowaj tę część, na której leży rzut zadanego punktu.

Odpowiedź #3: Zachowaj tę część, która ma krzywą przecięcia z zadaną powierzchnią.

Odpowiedź #4: …Zastanów się nad procedurą konstrukcyjną, która zrealizuje Twój zamiar w taki sposób, żeby kontrolować rezultat polecenia Split, niezależnie od orientacji elementów pomocniczych (krzywych, płaszczyzn lub powierzchni), bo tylko wtedy Twój model przestrzenny będzie zawsze przewidywalny.

Andrzej Wełyczko

artykuł pochodzi z wydania Grudzień 12 (63) 2012

Tagi: CAD

Powiązane artykuły

Inżynieria odwrotna (Reverse Engineering) w CATIA 3DEXPERIENCE
Projektowanie

Inżynieria odwrotna (Reverse Engineering) w CATIA 3DEXPERIENCE; cz. 1

Parametr DELTA CATIA V5
Projektowanie

Sprawność modelowania przestrzennego

duże złożenia CAD
Projektowanie

Praca z dużymi złożeniami; cz. 4

Inżynieria odwrotna (reverse engineering) w CATIA 3DEXPERIENCE
Projektowanie

Inżynieria odwrotna (Reverse Engineering) w CATIA 3DEXPERIENCE; cz. 2

Wyznaczanie Punktu z Minimalnym Promieniem Krzywizny Optimization CATIA V5
Projektowanie

Definicja punktu krzywej z minimalnym promieniem krzywizny; cz. 1

Modelowanie parametryczne czy bezpośrednie
Projektowanie

Modelowanie parametryczne czy bezpośrednie?

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Item Innovation Days

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
http-alphatechnology-com-pl-o-nas
https-metaltop-pl
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
https-nlx-dmgmori-com
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025