Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    obróbka elektrochemiczna

    Niekonwencjonalne metody wytwarzania – obróbka elektrochemiczna

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    obróbka elektrochemiczna

    Niekonwencjonalne metody wytwarzania – obróbka elektrochemiczna

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Korpusy maszyn i urządzeń; cz. 2

­ Aleksander Łukomski
27.08.2015
A A

W ostatnich latach powstało mnóstwo nowych materiałów używanych na korpusy i to zarówno stopów na bazie żelaza, aluminium, jak i minerałów wcześniej nie używanych w budowie maszyn. Ciekawym materiałem jest stal duplex, o podwyższonej wytrzymałości, która wymaga specjalnej technologii spawania. W Polsce budowano z niej statki chemikaliowce. W obrabiarkach z kolei stosuje się klejenie prowadnic z zahartowanej stali do korpusu wykonanego z żeliwa.

W poprzedniej części naszego cyklu wspomnieliśmy o korpusach z alumoldu, który mimo że jest lekki ma wytrzymałość stali G20. Przydatne może być niekiedy – na bardzo lekkie korpusy – spienione aluminium. Zdarzają się specjalne korpusy z innych lekkich stopów, jak np. tintal produkowany w USA, który wykonany jest na bazie tytanu. Jest bardzo lekki, ale znacznie bardziej wytrzymały od alumoldu. Często używany jest na duże zmechanizowane narzędzia ręczne np. klucze hydrauliczne do przykręcania śrub wież elektrowni wiatrowych. Oczywiście na korpusy wykorzystuje się także magnez i wszelkie jego stopy. Ostatnio pojawiły się stopy z niklu, tytanu, miedzi i aluminium, tzw. inteligentne materiały, które charakteryzują się pamięcią kształtu lub przy bardzo twardej powierzchni – elastycznością rdzenia. Są one używane na korpusy silników lotniczych, a także samochodów sportowych.

W obrabiarkach zdarza się stosowanie na korpusy granitu, np. w precyzyjnych szlifierkach, który to materiał charakteryzuje się dużą sztywnością i minimalnymi odkształceniami pod wpływem temperatur oraz dobrym tłumieniem drgań. Z tego powodu jest najkorzystniejszym materiałem na korpusy obrabiarek, maszyn pomiarowych oraz stołów pomiarowych. Wcześniej, wiele lat wstecz, były próby stosowania na korpusy obrabiarek betonu cementowego, który też miał wiele zalet. Beton taki stosowano też na kadłuby małych statków i jachtów. Obecnie dzięki różnym modyfikatorom betony są znacznie ulepszone i z powodzeniem nadają się na korpusy dokładnych obrabiarek. Podobnym materiałem może być też ostatnio polecany beton, na który składa się piasek kwarcowy z polimerem. Korpusy takie są odpowiednio wytrzymałe, dobrze tłumią drgania, a są tańsze od żeliwnych o ok. 30%.

obrabiarka szlifierka z granitowym łożem
Fot. 2 Szlifierka Studer Granitan z łożem z polimerbetonu na bazie granitu

Do budowy korpusów używa się często tworzyw sztucznych, i to zarówno na kompletne korpusy, zwłaszcza mniejsze, jak i na częściowe np. prowadnice wykonane z poliamidu, klejone i przykręcane. Odlewane często wykonywane są z polimerów. Jest wiele mieszanek tworzyw sztucznych, o różnych własnościach i różniących się nazwach handlowych. Bardzo często mniejsze korpusy wykonuje się na wtryskarkach.

W tabeli 1 przedstawiono parametry porównawcze podstawowych materiałów na korpusy.

Parametry materiałów na korpusy
Tab. 1 Parametry materiałów na korpusy

Żebrowanie korpusów

Korpusy, i to zarówno odlewane jak i spawane, odpowiednio żebruje się dla zapewnienia dostatecznej sztywności i odporności na drgania. Żebrowania przeprowadza się przeważnie od wewnątrz korpusu. Przy konstruowaniu użebrowania należy kierować się pewnymi zasadami wynikającymi z wytrzymałości oraz praktyki inżynierskiej:

  • Należy dążyć do tego, aby konstrukcja korpusu (płyty) była ortotropowa, tzn. wzmocniona podłużnymi i poprzecznymi żebrami w taki sposób, aby wzdłuż wszystkich kierunków miała takie same własności wytrzymałościowe; zwłaszcza wzdłuż kierunku x i y, jeżeli jest to korpus typu płyta, który najczęściej występuje w przyrządach spawalniczych;
  • Najkorzystniej jest, aby główne belki przyrządu były kształtownikami zamkniętymi (rury kwadratowe lub prostokątne); jeżeli nie jest to możliwe to kształtowniki typu C i 2T powinno się usztywnić żeberkami wstawianymi wewnątrz profilu, co ok. 1000 mm; zapobiega to skręcaniu belki;
  • Należy dążyć do zamykanych płyt, tzn. od góry – gruba płyta tworząca główną płaszczyznę korpusu, do której później przykręcane są inne korpusy lub wsporniki, a od dołu – przyspawana blacha, nawet cienka, ok. 2 mm, która znacznie zwiększa sztywność płyty; ta koncepcja wielokrotnie została przeliczona w MES i sprawdzona w praktyce. Niestety nie zawsze jest to możliwe, gdyż często decydują potrzeby technologiczne przyrządu np. przy spawaniu w przyrządzie potrzebny jest dostęp do spawania od dołu i dlatego korpus musi być ażurowy;
  • Żebra należy zawsze umieszczać w miejscu ich najkorzystniejszego działania, a więc tak, aby siły działały, jeżeli to możliwe, głównie na ściskanie; powinny być umieszczone w okolicy sztywnego elementu korpusu, który mają wspierać lub wręcz w jego osi, a więc np. blisko krawędzi rury słupa kwadratowego, a nie w części środkowej, gdzie może następować uginanie ścianki poprzecznej rury. W przypadku korpusu w postaci płyty, do której przyspawano tuleję, korzystnie jest umieścić żebro w osi tulei od dołu lub dwa żebra od dołu, prawie stycznie do zewnętrznego okręgu tulei. Te zasady należy stosować powszechnie;
  • Żebro powinno mieć odpowiednie ścięcia i podcięcia, a więc nie powinno być ostrych krawędzi w wierzchołkach trójkąta od wypalania, tylko kawałek prostej powierzchni (ok. 5 – 10 mm), ostrą krawędź przy kącie prostym, należy ściąć pod kątem 45°, tak aby ominąć spoinę pachwinową korpusu (Rys. 5);
  • Zaleca się podcięcie żebra na końcu, w miejscu gdzie występują największe naciski, przeciwdziałając spiętrzeniu naprężeń na końcu żebra (Rys. 6). Żebro powinno dochodzić jak najbliżej krawędzi płyty korpusu, zwłaszcza jeżeli posiada ona wzmocnienie np. od dołu, w kształcie obrzeża; wtedy jest szansa rozłożenia naprężeń na większej, mocniejszej powierzchni;
żebrowanie i osadzenie tulei przed spawaniem
Rys. 5 Przykład żebrowania i osadzania tulei przed spawaniem
Żebra usztywniające wewnątrz korpusu
Fot. 3 Żebra usztywniające wewnątrz korpusu
żebro usztywniające
Rys. 6 Przykładowe żebro, zgodne z zasadami wytrzymałości
  • Korzystnie jest, jeżeli poprzeczne i podłużne elementy usztywniające korpus nie tworzą idealnych kwadratów lub prostokątów, tylko są nieco poprzestawiane, zwłaszcza jeżeli można zastosować nieco grubsze żebra. Jeżeli do płyty korpusu przyspawuje się tuleję to lepiej jest, jeżeli tuleja jest wcześniej osadzona w płycie korpusu, w otworze, a później pospawana. Przykładowe żebrowania korpusów pokazano na rysunku 7, a przykładowe przekroje korpusów obrabiarek spawanych na rysunku 8.
Żebrowanie korpusów odlewanych
Rys. 7.1 Żebrowanie korpusów odlewanych: a) łoża, b) stojaki bez prowadnic, c) stojaki z prowadnicami, d) płyty, e) stoły wzdłużne (przekój poprzeczny), f) suwaki, g) stół (żebrowanie wzdłużne), h) stoły obrotowe
Żebrowanie korpusów odlewanych łóż tokarek
Rys. 7.2 Żebrowanie korpusów odlewanych łóż tokarek: a) żebra poprzeczne, b) żebra diagonalne, c) żebra owalne, d) żebra daszkowe
Żebrowania korpusów spawanych
Rys. 8 Żebrowania korpusów spawanych

Łączenie korpusów

Duże korpusy powinny być dzielone, czy to ze względów technologicznych, czy transportowych. Znane jest w Polsce wykonanie odlewanego łoża honownicy poziomej w fabryce Poręba, dla wytwarzania lufy działa czołgu Abrams, o długości 14.000 mm, w jednym kawałku. Ale mimo że jest to światowe osiągnięcie w dziedzinie odlewnictwa i obróbki tak długiego odlewu, to praktyka codzienna jest inna. Tak dużych, dokładnych odlewów się na ogół nie wykonuje. Większe mogą być korpusy spawane, ale też rzadko wykonuje się je w gabarytach większych niż 1.200 x 3.000 x 10.000 (12.000) mm. Powyżej tych wymiarów są problemy z transportem drogowym, technologicznym, obróbką na frezarko-wiertarkach (mimo że sporadycznie spotyka się obrabiarki umożliwiające dokładną obróbkę korpusów o długości 20.000 mm). Jeżeli więc nie przemawiają za tym szczególne wymagania to korpusy dzieli się na mniejsze części i łączy ze sobą w montażu. Na ogół, na obrabiarkach typu frezarka płytowa można wykonać obróbkę frezowania, czy owiercania korpusów o długości do 12.000 mm, stosując specjalne głowice frezarskie kątowe, czy przestawianie (przemocowywanie) korpusu: raz obrabia się jedną część (połówkę), a po przemocowywaniu – drugą. Traci się jednak wtedy trochę na dokładności.

Łączenie korpusów wiąże się z odpowiednią techniką łączenia i technologią wykonania połączenia. W obrabiarkach korpusy łączy się w zasadzie raz, w montażu obrabiarki, i później korpusy takie, jako nierozłączne, eksploatowane są często do końca funkcjonowania obrabiarki. Niekiedy jednak, podczas remontu lub awarii obrabiarki dokonuje się rozłączenia korpusów, ale jeżeli jest to od jednego do przewidywalnych trzech rozłączeń – to w zasadzie możliwe jest ustalanie i łączenie korpusów przy pomocy kołków stożkowych i śrub. Przy każdym ponownym rozłączeniu można otwory stożkowe trochę rozwiercać. W zasadzie powyżej trzech łączeń już nie ma możliwości takiego połączenia ponownie rozłączonych korpusów, gdyż kołek stożkowy miałby zbyt małe oparcie po ubytku materiału po rozwiercaniu (Rys. 9).

łączenie korpusów maszyn
Rys. 9 Łączenie korpusów

Przy przewidywanym częstszym rozłączaniu korpusów, i zwłaszcza gdy dokładność może być nieco mniejsza, lepszym rozwiązaniem są kołki walcowe. Przy częstym przezbrajaniu, albo bardzo dużych średnicach kołków, korzystniej jest wykonać połączenie za pomocą jednego kołka walcowego, a drugiego ściętego. Takie połączenie jest często stosowane w przyrządach; opisane jest dokładnie w książce „Przyrządy i uchwyty obróbkowe” Tadeusza Dobrzańskiego – jest tam podane wyliczenie dokładności ustalenia, wytrzymałość i sposób konstrukcji i montażu połączenia.

Niezależnie od rodzaju kołków, jako zasadę należy przyjąć, że kołki powinny być jak najdalej od siebie, czyli na ogół po przekątnej, dla uzyskania jak największej dokładności ustalenia. Niekiedy przy wymaganej dużej sztywności połączenia stosuje się rozwiązanie mostowe, tzn. połączenia za pomocą śrub pasowanych i skręcanych odpowiednim momentem. Takie połączenie stosuje się w tzw. belkach grzbietowych, na których oparta jest konstrukcja przyrządu o znacznej długości np. 30.000 mm, montowanym później w pozycjonerze (obrotniku). Połączenie takie zapewnia jednolitą wytrzymałość na całej długości, również w miejscach połączeń belki grzbietowej. Nie uniknie się tu też kołków ustalających, które nierzadko są wtedy w postaci specjalnego zespołu, niekiedy o większych rozmiarach średnic np. 50, 80, czy 100 mm. Oczywiście oprócz kołków czy śrub. Ważne jest też odpowiednie, do wymaganej dokładności geometrycznej maszyny czy przyrządu, obrobienie powierzchni przylgowych, najczęściej frezowaniem na dużych obrabiarkach. Belka grzbietowa wykonana w ten sposób, o wysokości 1.200 mm x 600 mm, długości 27.000 mm i masie całkowitej (po montażu różnych elementów ustalająco-mocujących) ok. 30 Mg, uginała się od swojego ciężaru w środku zaledwie o 28 mm.

W następnej części omówimy m.in. zasady wymiarowania korpusów.

Aleksander Łukomski

Tagi: budowa maszyn

Powiązane artykuły

śruba dźwigowa w pozycjonerze spawalniczym
Części maszyn i urządzeń

Śruba dźwigowa

Maszyny dla przetwórstwa spożywczego: projektowanie, wymagania, przepisy
Maszyny i urządzenia

Maszyny dla przetwórstwa spożywczego: projektowanie, wymagania, przepisy

Mocowanie i Poziomowanie Maszyny
Maszyny i urządzenia

Fundamenty obrabiarek i maszyn; cz. 1

Podesty przemysłowe, pomosty, schody i inne konstrukcje technologiczne dla maszyn
Konstrukcje

Podesty przemysłowe, pomosty, schody i inne konstrukcje technologiczne dla maszyn

Obrabiarki do skrawania metali
Maszyny i urządzenia

Obrabiarki do skrawania metali; cz. 1

Fundament przenośnika płytowego
Maszyny i urządzenia

Fundamenty obrabiarek i maszyn; cz. 2

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Rotor Clip

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025