Podczas gdy w większości rowerów nadal stosowane są konwencjonalne przerzutki, w których zmiana biegów dokonuje się przez zarzucanie łańcucha na kolejne koła zębate o różnej średnicy i liczbie zębów, w ostatnich latach zaczęło pojawiać się coraz więcej innych rozwiązań w zakresie transferu mocy z korby na koła roweru. Niektóre z nich bardziej przypominają motocyklowe skrzynie biegów niż przerzutki.




Amerykańska firma Praxis Works postanowiła pójść własną drogą i opracowała własne rozwiązanie HiT (hinged transmission). Jest to sterowana elektronicznie przekładnia, której zasada działania opiera się na podzieleniu kół zębatych o większej średnicy na cztery uchylne segmenty, otaczające koła zębate o mniejszej średnicy. Sekwencyjne uchylanie nieobciążonych segmentów za pomocą cewek skutkuje przełożeniem łańcucha z większego koła zębatego na mniejsze i na odwrót.
W prototypowej przekładni, zaprezentowanej podczas festiwalu kolarskiego Sea Otter Classic 2025 w Monterey w Kalifornii, znalazły się dwa koła zębate o uchylnych segmentach, współpracujące z dwoma stałymi kołami zębatymi, co oznacza możliwość pracy na czterech przełożeniach. Zdaniem konstruktorów przekładni HiT, w docelowej konfiguracji przekładni będzie można zmieścić więcej kół o uchylnych segmentach, uzyskując do 16 przełożeń.


Zastosowane rozwiązanie umożliwia płynne zmiany przełożeń bez przerwy w przekazywaniu napędu, bez zmiany poprzecznego położenia łańcucha. W dalszych pracach rozwojowych planowane jest zintegrowanie przekładni HiT z silnikiem elektrycznym.
praxiscycles.com