Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    podwodne górnictwo

    Wojna celna i minerały na dnie morza

    Robot na gaz

    Robot na gaz

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    podwodne górnictwo

    Wojna celna i minerały na dnie morza

    Robot na gaz

    Robot na gaz

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
https-nlx-dmgmori-com

Klucz do sukcesu według Jana Kropacza

­ Sławomir Łotysz
29.03.2011
A A

Choć tytuł może sugerować inaczej, Jan Kropacz sukcesu jednak nie osiągnął. Innowacje tego wynalazcy nie zostały z powodzeniem wdrożone do produkcji. Próżno ich szukać w podręcznikach historii techniki. Ale opowiedzmy przebieg wynalazczej kariery Jana Kropacza od początku.

klucz uniwersalny
Wzór użytkowy pierwszej wersji klucza

Pochodził z Rybarzowic koło Żywca, skąd wyemigrował na początku 1912 roku. Wraz z grupą ziomków, przez Hamburg i Liverpool, dotarł do Halifax w Kanadzie. Schodząc na ląd, jako swój zawód podał po prostu „robotnik” i od razu zadeklarował, że chce osiedlić się w prowincji Alberta. W nowej ojczyźnie imał się różnych zajęć. Pracował w kopalniach, dorywczo najmował się do prac polowych u miejscowych farmerów. Zapewne nie usłyszelibyśmy o nim, gdyby nie to, że parał się również wynalazczością. W listopadzie 1926 roku Kropacza odwiedził w jego mieszkaniu w osadzie Taber, reporter gazety wychodzącej w leżącym niedaleko mieście Lethbridge. Wynalazca zajmował się wówczas próbami wdrożenia swojego najbardziej obiecującego projektu. Było to uniwersalne narzędzie, rodzaj regulowanego klucza z dodatkami umożliwiającymi m.in. piłowanie i przecinanie. Było to jakby skrzyżowanie klucza francuskiego ze szwajcarskim scyzorykiem, które – zdaniem Kropacza – każdy szanujący się hydraulik, mechanik czy choćby zwykły majsterkowicz powinien mieć w swoim warsztacie. Wynalazca zademonstrował reporterowi działający prototyp tego narzędzia. W pokazie brało udział kilka innych osób. Później Kropacz zaprezentował patenty, jakie na to urządzenie uzyskał w Stanach Zjednoczonych i kilku krajach europejskich, a także pokaźny stos korespondencji od firm planujących zakup jego licencji. Propozycje opiewały na kwoty od 10 do 50 tysięcy dolarów za odstąpienie praw patentowych. Wynalazca zdecydował się jednak na ofertę amerykańskiej firmy, która miała zająć się produkcją tego wyrobu pod marką „Kropacz Mechanical Wrench”. Wynalazca miał otrzymać jednorazowo 5000 dolarów, oraz procent od każdej wytworzonej i sprzedanej sztuki. O znaczeniu tej innowacji Polaka świadczyć może również fakt, że na rozwiązania opisane w jego patencie do dziś powoływało się kilku innych wynalazców. Wprawdzie nie udało mi się trafić na ślad zachowanego egzemplarza tego narzędzia, możemy jednak domyślać się, jak wyglądało. W 1920 roku John Kropacz zastrzegł w Stanach Zjednoczonych wzór użytkowy swojego klucza.

Klucz uniwersalny z 1924 roku
Klucz uniwersalny. Wersja z 1924 roku

W kolejnej relacji z pracowni wynalazcy reporter informował o innych jego osiągnięciach. Najbardziej intrygujące było „urządzenie do latania”. Był to właściwie kombinezon z ruchomymi skrzydłami. Miał on umożliwiać człowiekowi bezpieczne lądowanie z dużej wysokości, a w szczególnych przypadkach na przemieszczanie się w powietrzu i to z prędkością nawet 100 km/h… Gdyby dać posłuch entuzjastycznym doniesieniom prasowym, opierającym się na zapewnieniach pewnego siebie innowatora, wynalazek Kropacza mógł zrewolucjonizować światowe lotnictwo. Odtąd każdy mógł udać się w podniebną podróż. Ubrany w ten kombinezon musiał oczywiście najpierw wyskoczyć z wysokiego budynku lub urwiska. Aż do połowy lat 30., skąd pochodzi ostatnia wzmianka na temat tego kombinezonu Kropacza, wynalazca niestety nie rozwiązał problemu wzbijania się w powietrze w dowolnej chwili i z dowolnego miejsca, na przykład z poziomu ulicy. A zagadnieniem lotu zajmował się przynajmniej od czasu tuż po zakończeniu I wojny światowej, jeśli nie wcześniej. Wiadomo, że w lutym 1919 roku wystąpił o patent amerykański na ten wynalazek. W latach 1921-1924 złożył aplikacje kolejno we Francji, Wielkiej Brytanii, Polsce i Kanadzie.

Jak wynika z opisu patentowego, przedmiotem wynalazku Kropacza było „…urządzenie do latania połączone z ubraniem lotnika, ukształtowane jako zbiornik gazu, lżejszego od powietrza, a to w celu aby przez częściowe zrównoważenie ciężaru lotnika umożliwić lot przy stosunkowo niewielkim wysiłku fizycznym bez silnika”. Ubranie to posiadało podbitkę wykonaną w formie gazoszczelnego worka. Jak zapewnia w opisie wynalazca, „…gdy worek wypełnia się wodorem albo innym podobnym, lżejszym od powietrza gazem” wywołuje to zmniejszenie ciężaru lotnika. Zewnętrzna powłoka była najprawdopodobniej sztywna, częściowo wykonana z lekkiej blachy. Przypuszczenie, że był to metal, potwierdzają również relacje prasowe nazywające wynalazek Polaka mianem „aluminiowego garnituru”. W memoriale patentowym brak wprawdzie na ten temat informacji, trudno jednak sobie wyobrazić, jak miałyby pracować skrzydła osadzone na ramionach ubioru uszytego z elastycznej tkaniny.

Aparat Do Latania Kropacza
Aparat do latania, czyli „aluminiowy garnitur”

Skrzydła wykonane były w formie sztywnych łupin z blachy aluminiowej. Jak wspomniano, zamontowane były na zawiasach przytwierdzonych do ramion „garnituru”. Osie zawiasów połączone były za pomocą odpowiednio wyprofilowanych prętów z urządzeniem umieszczonym pośrodku pleców lotnika. Był to cylinder, wewnątrz którego poruszał się tłok i osadzona na jego trzpieniu sprężyna. Lotnik poruszał skrzydłami własnoręcznie, za pomocą uchwytów w ich dolnej części. Zadaniem sprężyny było wspomaganie lotnika w tym niewątpliwie męczącym zadaniu. Oczywiste, że przy opadaniu aeronauty w dół pęd powietrza powodował podniesienie się skrzydeł w górę. To z kolei wywoływało ściśnięcie wspomnianej sprężyny, a tym samym zmagazynowanie pewnej ilości energii kinetycznej. Energię tę sprężyna oddawała przy kolejnym ruchu skrzydeł w dół, pociągniętych przez lotnika. Zdaniem wynalazcy „…siła sprężyny, poprzednio ściśniętej, pomaga lotnikowi uderzyć o powietrze prędzej, a więc znacznie silniej, przez co działanie skrzydeł powiększa się”.

W kolejnych wariantach kombinezon był wzbogacany o nowe dodatki, takie jak narty do lądowania na wodzie czy zmodyfikowany sposób napełniania worka gazowego. Zamiast jednolitej przestrzeni napełnianej wodorem, miały to być mniejsze worki. W razie uszkodzenia jednego z nich, pilotowi nie groziłby gwałtowny upadek. Wiadomo też, że w nowszych wersjach pojawił się przełącznik trybu pracy skrzydeł umożliwiający uzyskanie trzech prędkości. Brak jednak dokładnego opisu działaniu tego usprawnienia. W listopadzie 1935 roku Kropacz zapowiadał przeprowadzenie testu swojego kombinezonu. Jak zapewniał, model wykonany w mniejszej skali, który wraz z urządzeniem poruszającym skrzydłami, został spuszczony z dachu hotelowego, przeleciał prawie dwie mile. Nie wiadomo jednak, czy do zapowiadanego testu w ogóle doszło. Trudno wyobrazić sobie Jana Kropacza, wtedy mężczyznę blisko siedemdziesięcioletniego, jak skacze w swoim „aluminiowym garniturze” z dachu wysokiego budynku…

Z relacji reporterów odwiedzających Jana Kropacza dowiadujemy się, że miał na swoim koncie dwanaście wynalazków. Niestety, udało się odnaleźć tylko trzy jego patenty. Oprócz wspomnianego klucza i aparatu latającego, wynalazł jeszcze uniwersalny podkład kolejowy. Wykonany w formie specjalnych, podłużnych profili mógł być układany na dowolnych podkładach drewnianych bądź betonowych. Zdaniem wynalazcy podkład ten można było również zastosować do budowy tymczasowych torowisk na utwardzonym terenie, np. wzdłuż zwykłej drogi.

Jak Jan Kropacz zapewniał w wywiadach, wynalazczością zajmował się od początku swojego pobytu w Kanadzie. Skoro przybył tam jako dojrzały mężczyzna, możemy zatem sądzić, że swój talent do innowacji objawiał jeszcze w Polsce, przed emigracją. Do swoich polskich korzeni przyznawał się zresztą otwarcie. Niemal w każdej relacji prasowej przedstawiany był jako Polak lub „obywatel austriackiej Polski”. W aplikacjach o patenty amerykańskie lub brytyjskie cały czas przedstawiał się jako „polski obywatel”. Chyba dla kontrastu, we wniosku złożonym w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polski podpisał się tak: „John Kropacz, Kanada.”

Sławomir Łotysz

Literatura:

Wrench. Patent amerykański nr 1523808, zgłoszony 29.01.1924 r., wydany 20.01.1925 r.

Taber Inventor has Patent Wrench which causes stir. The Lethbridge Herald. 2.11.1926, s. 5.

Wrench. Patent amerykański nr D57676, zgłoszony 30.10.1920 r., wydany 26.04.1921 r.

Aeronautic Device. Patent amerykański nr 1343055, zgłoszony 5.02.1919 r., wydany 8.06.1920 r.

Urządzenie do latania. Patent polski nr 6865, zgłoszony 7.02.1924 r., wydany 29.01.1927 r.

Rail-support. Patent amerykański nr 1328002, zgłoszony 14.04.1919, wydany 13.01.1920 r.

artykuł pochodzi z wydania 1/2 (28/29) styczeń/luty 2010

Tagi: wynalazki

Powiązane artykuły

koła kroczące
Historia

Burmistrz-wynalazca: John F. Kopczynski

Silnik Turbinowy Kopczewskiego Patent
Historia

Silnik turbinowy Kopczewskiego

Model Laboratoryjny Termosyfonu
Rozwiązania

Konwekcja odwrotna w odwrotnym termosyfonie

Opony rowerowe w technologii od NASA
Aktualności

Opony rowerowe w technologii od NASA

Skrzydełko Margańskiego
Konstrukcje

Kaczka, skrzydełko i przełom w lotnictwie. Historia pewnego wynalazku, cz. 2

Fazy działania wielokrzywkowego układu rozrządu w funkcji kąta obrotu wałka rozrządu
Konstrukcje

Nowy układ rozrządu

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Item Innovation Days

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
http-alphatechnology-com-pl-o-nas
https-metaltop-pl
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
https-expert-smalley-com-bearing-preload
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025