

Bezzałogowy system latający, opracowany przez inżynierów firmy Sikorsky, potwierdził założenia konstrukcyjne, związane z adaptacją płatowca w konfiguracji latającego skrzydła na potrzeby pionowego startu i lądowania.
Od początku roku dron wykonał dziesiątki startów i lądowań, ponad trzydzieści razy wykonując najbardziej wymagający manewr przejścia z lotu pionowego do poziomego lub odwrotnie. Wymagało to opracowania zupełnie nowych prawideł sterowania i stabilizacji, jako że prototypowa konstrukcja łączy w sobie dwa mniej konwencjonalne rozwiązania: płatowiec zbudowano w układzie latającego skrzydła i przystosowano do startowania i lądowania pod kątem 90° do ziemi, a więc z wykorzystaniem siły nośnej.


Działające na tej zasadzie statki powietrzne w konfiguracji tail-sitter cechują się znacznie prostszą konstrukcją od zmiennopłatów i tiltrotorów, a także, ze względu na działanie siły nośnej – większą wydajnością niż wielowirnikowce. Są jednak znacznie bardziej wymagające w pilotażu, co doprowadziło do zarzucenia prac nad budową załogowych samolotów tego typu, o czym pisaliśmy w artykule: Pionowzloty w konfiguracji tail-sitter. Inne rozwiązanie problemu zapewnienia siły nośnej podczas pionowego startu płatowca w układzie latającego skrzydła zaproponował jeden z naszych autorów – Jakub Marszałkiewicz, w artykule: Koncepcja statku powietrznego pionowego startu i lądowania w układzie latającego skrzydła.
Prezentowany tu bezzałogowy system latający, zbudowano na bazie skrzydła o rozpiętości 3 metrów. Całość waży 52 kilogramy. Do napędu posłużyły dwa silniki elektryczne, zasilane prądem z akumulatorów. Jak wyjaśnia Rich Benton, wiceprezes i dyrektor zarządzający firmy Sikorsky, mamy do czynienia z demonstratorem technologii, zapowiadającym nową generację statków powietrznych, zarówno załogowych, zdalnie sterowanych, jaki i autonomicznych, wyposażonych w hybrydowy napęd z generatorem energii elektrycznej do zasilania silników. Tego typu konstrukcje mają łączyć w sobie zalety helikopterów i samolotów, oferując wysokie osiągi, będąc jednocześnie przystosowanymi do operowania z pokładu okrętów i z improwizowanych lądowisk.


news.lockheedmartin.com