
Firma LEAP 71 z siedzibą w Dubaju od lat pracuje nad systemem projektowania generatywnego Noyron. Jednym z zastosowań opracowanych rozwiązań informatycznych w polu zainteresowania firmy jest konstrukcja silników rakietowych. Pod koniec 2024 roku firma z powodzeniem przetestowała najnowszy silnik rakietowy własnej konstrukcji, dopiero co zaprezentowany publiczności na targach technologii przyrostowych Formnext.
Silnik zbudowano w konfiguracji typu aerospike, z toroidalną komorą spalania, wewnątrz której znajduje się szpiczasty rdzeń, odpowiadający za kształtowanie strumienia gazów wylotowych. Silniki rakietowe tego typu wykazują się wysoką wydajnością w całym zakresie wysokości lotu – od startu do górnych granic atmosfery i dalej, w przestrzeni kosmicznej. Jednak nagrzewanie się i odkształcenia rdzenia, otoczonego strumieniem gazów o temperaturze 3,500 °C, czynią konstrukcję takiego silnika niezwykle wymagającym zadaniem.
Metodologia konstrukcyjna firmy LEAP 71 stanowi połączenie możliwości projektowania generatywnego systemu Noyron z potencjałem wytwarzania przyrostowego, bez którego nie byłaby możliwa realizacja skomplikowanych kształtów, będących rezultatami optymalizacji topologicznej. Najbardziej wymagającym elementem konstrukcji silnika były zintegrowane kanały chłodzące. Do chłodzenia rdzenia skierowano kriogeniczny tlen, a do chłodzenia zewnętrznych ścianek komory spalania – kerozynę, a więc składniki mieszanki paliwowej.

Niewielki, mierzący zaledwie 210 mm długości silnik został wydrukowany ze stopu CuCrZr w technologii laserowego spiekania w łożu proszkowym LPBF. Do jego fabrykacji użyto 6,9 kg proszku. Następnie przeszedł specjalną obróbkę cieplną. Podczas testu silnik aerospike osiągnął ciąg 5 kN.
leap71.com