Czy wiesz...

Balans Wypełniania Wypraski

Jak balans wypełniania wypraski wpływa na wielkość siły zwarcia?

Wizualizacja wyników OpenFOAM

Jaką cenę należy zapłacić za korzystanie z bezpłatnych pakietów do symulacji inżynierskich?

Jak Uwolnić Detal z Formy

Jak uwolnić detal z formy?

Testowanie Przemysłowego Systemu Sterowania Elektrowni

Jak testować przemysłowe systemy sterowania w oparciu o symulacje SiL i HiL?

Czytaj także:

odległość pomiędzy przewodem paliwowym a opaską zaciskową
Projektowanie

Packaging, czyli jak to wszystko pomieścić

­ Piotr Cabaj
Zespół posuwowy obrabiarki
Maszyny i urządzenia

Unifikacja w budowie maszyn

­ Aleksander Łukomski
Modelowanie Powierzchniowe Skomplikowane Zaokrąglenia
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: skomplikowane zaokrąglenia

­ Jacek Mydlikowski
Fragment Arkusza Kalkulacyjnego Do Sprawdzania Wyników Egzaminu Spawacza Wg ISO9606
Technologie

Czy ładna spoina jest zawsze dobra?

­ Ryszard Jastrzębski, Zbigniew Prusak, Paulina Kubacka
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Honda rakieta wielokrotnego użytku

    Honda oblatuje rakietę wielokrotnego użytku

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Druk 3D ze złomu

    Druk 3D ze złomu?

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    naprężenia ścinające przy wtrysku cienkościennej wypraski

    Wskaźnik szybkości płynięcia (MFR)

    Sprężyny Faliste Smalley

    Sześć powodów, dla których warto użyć sprężyn falistych

    Superfinish dogładzanie oscylacyjne

    SUPERFINISH: Precyzyjna obróbka dla uzyskania optymalnych powierzchni

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Kompletna spawalnia VW T4 1997

    VW Poznań – hala nr 7

    przekładnia stożkowo-planetarna

    Historia pewnej przekładni

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Superfinishing dogładzanie oscylacyjne

    Superfinishing – dogładzanie oscylacyjne

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Honda rakieta wielokrotnego użytku

    Honda oblatuje rakietę wielokrotnego użytku

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Druk 3D ze złomu

    Druk 3D ze złomu?

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    naprężenia ścinające przy wtrysku cienkościennej wypraski

    Wskaźnik szybkości płynięcia (MFR)

    Sprężyny Faliste Smalley

    Sześć powodów, dla których warto użyć sprężyn falistych

    Superfinish dogładzanie oscylacyjne

    SUPERFINISH: Precyzyjna obróbka dla uzyskania optymalnych powierzchni

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Kompletna spawalnia VW T4 1997

    VW Poznań – hala nr 7

    przekładnia stożkowo-planetarna

    Historia pewnej przekładni

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Superfinishing dogładzanie oscylacyjne

    Superfinishing – dogładzanie oscylacyjne

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Wytwarzanie dynamicznie obciążanych elementów strukturalnych karoserii samochodu w technologiach przyrostowych

­ Marcin Kasprowicz
17.12.2021
A A

Technologia laserowego wytwarzania przyrostowego metali (LAM), znana także jako technologia Direct Metal Laser Sintering (DMLS), Selective Laser Melting (SLM) lub LaserCUSING, pozwala na wytwarzanie części o funkcjonalnych własnościach i dużej złożoności geometrycznej. Projekt AM-Crash prowadzony przez międzynarodowe konsorcjum, w którego skład po stronie polskiej wchodzi Politechnika Wrocławska i firma Wadim Plast, rozwija tę technologię dla sektora motoryzacyjnego, skupiając się w szczególności na dynamicznie obciążanych elementach karoserii samochodu. W ramach projektu opracowana zostanie adaptacyjna koncepcja produkcji części 3D do różnych zastosowań w konstrukcjach karoserii samochodowych Body-in-White (BIW) (Rys. 1) z uwzględnieniem wymogów co do ich wytrzymałości i plastyczności.

Głównym celem projektu jest wykorzystanie części wytworzonych z wykorzystaniem LAM podczas opracowywania prototypów do testów zderzeniowych. Wymaga to pełnego zrozumienia zachowania materiału wykorzystywanego w LAM w całym łańcuchu procesu, jak również przy dużych obciążeniach dynamicznych. Celem projektu AM-Crash jest osiągnięcie możliwie takich samych własności mechanicznych komponentów wytworzonych z wykorzystaniem LAM, jak własności standardowych części głęboko tłoczonych. Zastosowanie technologii LAM ma zapewnić znaczne korzyści w zakresie kosztów i czasu realizacji projektu konstrukcji samochodu.

Przykładowa konstrukcja karoserii samochodowej (BIW)
Rys. 1 Przykładowa konstrukcja karoserii samochodowej (BIW)

Wartość globalnego rynku prototypowych komponentów LAM jest oceniana przez konsorcjum na od 70 do 250 mln EUR. Można się również spodziewać 80% redukcji czasu realizacji zamówienia, poprzez zastąpienie głęboko tłoczonych części prototypowych ich odpowiednikami wytworzonymi w technologii LAM, ponieważ nie będą już potrzebne narzędzia formujące, których wytworzenie jest czasochłonne. Dodatkowo, najczęściej proces projektowania składa się z kilku iteracji geometrii, dla których konieczna jest modyfikacja lub wykonanie w pełni nowych specjalistycznych narzędzi formujących, co generuje dodatkowe koszty, a także znacznie wydłuża czas etapu projektowego. Do osiągnięcia celu wymagane jest takie samo zachowanie strukturalne komponentów LAM jak tych głęboko tłoczonych z blach, w szczególności w odniesieniu do obciążeń dynamicznych powstałych podczas zderzenia. Aby było to możliwe konieczne jest opracowanie parametrów pozwalających na uzyskanie wysokich własności wytrzymałościowych, a także ich powtarzalności. Ponadto konieczne jest zbadanie wpływu wprowadzonych na etapie projektowania zmian geometrycznych (w postaci struktur kratowych i lokalnych pocienień ścian), jak i modyfikacji mikrostruktury materiału (lokalne hartowanie laserowe, obróbka cieplna i powierzchniowa obróbka strumieniowo ścierna).

Całemu łańcuchowi technologicznemu towarzyszą symulacje numeryczne, przeprowadzane dla przewidywania ostatecznych właściwości części. Obecnie możliwe jest mapowanie lokalnych parametrów materiału na modelu części w celu przeprowadzenia symulacji zderzeniowej. Uzyskane właściwości materiału oparte są jednak wyłącznie na symulacjach prowadzonych na standardowych elementach, a nie na tych wytworzonych z wykorzystaniem LAM. Rozwój symulacji stanowi kolejny cel do osiągnięcia w projekcie. Nowe podejście będzie obejmowało wykorzystanie efektów lokalnych modyfikacji komponentów LAM poprzez różnego rodzaju zabiegi – hartowanie laserowe, specjalne cechy konstrukcyjne itp. W związku z tym możliwy będzie dobór odpowiedniej techniki modyfikacji w celu osiągnięcia identycznych właściwości, jak w przypadku blachy głęboko tłoczonej. Dzięki zaawansowaniu krajowych projektów badawczo rozwojowych, konsorcjum AM-Crash rozpoczęło projekt wykorzystania LAM, rozwoju materiałów, metod łączenia i symulacji na poziomie TRL 3-4. Wyniki wszystkich odkryć naukowych zostaną zaadaptowane i przetestowane po zakończeniu projektu w ramach łańcucha procesów na poziomie zbliżonym do demonstratora przemysłowego (TRL 7).

Politechnika Wrocławska, jako lider polskiej części konsorcjum, w projekcie prowadzi badania materiałowe i wytrzymałościowe, budując bazę materiałową potrzebną do symulacji numerycznych prowadzonych w projekcie. Dodatkowo rozwija metody obróbki po-procesowej w postaci doboru parametrów laserowego hartowania i odpowiednich technologii łączenia, a także obróbki strumieniowo-ściernej.

Wadim Plast wspiera konsorcjum w procesie wytwarzania próbek LAM do badań laboratoryjnych, a także rozwija parametry procesu SLM dla materiału StaVari na maszynie SLM Solutions 280 HL 2.0 w celu zwiększenia wydajności i skrócenia czasu procesu wytwarzania przyrostowego, co idzie w parze z redukcją kosztów. Dodatkowo zadaniem firmy jest ocena opracowanego procesu LAM dla maszyn przemysłowych realizujących tę technologię oraz ocena ekonomiczna wykorzystania tej technologii dla opisanej aplikacji.

Cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 11/12 (170/171) Listopad/Grudzień 2021

JAK ZAKUPIĆ?

Tagi: druk 3D

Powiązane artykuły

Direct Energy Deposition Druk 3d
Aktualności

Nowa metoda otrzymywania materiałów o właściwościach magnetycznych

Druk 3D z metalu
Technologie

Druk 3D z metalu – praktyka, możliwości i ograniczenia

Drukowane w 3D narzędzie do obróbki tytanu
Aktualności

Drukowane w 3D narzędzie do obróbki tytanu

Precyzyjny Druk Wielomateriałowy Inkjet
Aktualności

Precyzyjny druk wielomateriałowy

Tytanowa Struktura Lattice Metamateriał
Aktualności

Tytanowa struktura lattice

zastosowanie wytwarzania przyrostowego na potrzeby eksploracji przestrzeni kosmicznej
Technologie

Technologie przyszłości: zastosowanie wytwarzania przyrostowego na potrzeby eksploracji przestrzeni kosmicznej

Rotor Clip

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025