

Bezzałogowiec Wildcat został opracowany w ramach programu EVADE, organizowanego przez agencją DARPA i stanowi demonstrator potencjału dronów pionowego startu i lądowania, przystosowanych do operowania z pokładu okrętów wojennych.
Wildcat zbudowany został w konfiguracji tail-sitter, łączącej w sobie zalety konwencjonalnego płatowca z możliwością pionowego startu i lądowania. Taki układ konstrukcyjny wykazuje się znacznie prostszą konstrukcją od oferujących podobne możliwości zmiennopłatów i tiltrotorów, a także, ze względu na działanie siły nośnej generowanej przez skrzydła – większą wydajnością niż wielowirnikowce. Do tej pory ograniczeniem w rozwoju takich konstrukcji były trudności w pilotażu, związane z koniecznością przechodzenia z lotu pionowego do poziomego i na odwrót, co stało się przyczyną zarzucenia prac nad rozwojem załogowych samolotów tego typu, o czym pisaliśmy w artykule: Pionowzloty w konfiguracji tail-sitter.
Przezwyciężenie wspomnianych problemów było możliwe dzięki integracji modularnego autopilota z systemem wizji maszynowej i modułem obliczeniowym, wykorzystującym algorytmy uczenia maszynowego. Zachowanie bezzałogowca przetestowano w różnorodnych scenariuszach, zarówno w zawisie, jak i w locie poziomym przy różnych prędkościach.
Wildcat będzie dalej rozwijany pod kątem instalacji różnego rodzaju wyposażenia, przystosowanego do misji w zakresie ISR (intelligence, surveillance, reconnaissance), komunikacji pola walki i innych zadań o charakterze taktycznym, zintegrowanych w ramach jednej platformy.
avinc.com