

Austriacka firma CycloTech rozwija ideę cyklokoptera jako osobistego środka lokomocji. 27 marca 2025 roku odbył się lot testowy bezzałogowego demonstratora technologii BlackBird.
Jako cyklokopter Black-Bird napędzany jest wirnikami cykloidalnymi, z czterema łopatami o periodycznie zmiennym w obrębie każdego obrotu kącie natarcia, zamontowanymi pomiędzy obrotowymi pierścieniami, mieszczącymi mechanizm sterowania pochyleniem łopat. Nazwa cyklokopter pochodzi od linii kreślonej przez łopaty podczas lotu postępowego – cykloidy.
Mechanizm składa się z ekscentrycznej piasty, połączonej drążkami sterującymi z łopatami. Zarówno siła ciągu, jak i jej wektor, mogą być jednocześnie kontrolowane ekscentrycznym przesunięciem piasty, na podobnej zasadzie co w pędnikach okrętowych Voighta-Schneidera.
W porównaniu do tradycyjnych śmigieł wirniki cykloidalne mają mniejszą średnicę, a w związku z tym generują mniej hałasu. Dzięki zamkniętej konstrukcji są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne. Z kolei regulacja kąta natarcia łopat w odniesieniu do położenia kątowego wirnika umożliwia wektorowanie ciągu w zakresie 360°. Tym samym cyklokopter nie potrzebuje żadnych powierzchni sterujących, poza samymi wirnikami, a zmiana kierunku lotu może przebiegać bez charakterystycznych dla konwencjonalnych samolotów przechyleń, pochyleń i odchyleń.


BlackBird wyposażony został w sześć takich wirników, co ma zapewnić stabilność w locie oraz podczas pionowego startu i lądowania, niezależnie od zmiennych warunków atmosferycznych, a także zwiększoną manewrowość. Doświadczalny cyklokopter o masie 320 kg otwiera drogę do budowy pełnoskalowego prototypu, a w przyszłości – także maszyn załogowych.
cyclotech.at