Czy wiesz...

Balans Wypełniania Wypraski

Jak balans wypełniania wypraski wpływa na wielkość siły zwarcia?

Wizualizacja wyników OpenFOAM

Jaką cenę należy zapłacić za korzystanie z bezpłatnych pakietów do symulacji inżynierskich?

Jak Uwolnić Detal z Formy

Jak uwolnić detal z formy?

Testowanie Przemysłowego Systemu Sterowania Elektrowni

Jak testować przemysłowe systemy sterowania w oparciu o symulacje SiL i HiL?

Czytaj także:

odległość pomiędzy przewodem paliwowym a opaską zaciskową
Projektowanie

Packaging, czyli jak to wszystko pomieścić

­ Piotr Cabaj
Zespół posuwowy obrabiarki
Maszyny i urządzenia

Unifikacja w budowie maszyn

­ Aleksander Łukomski
Modelowanie Powierzchniowe Skomplikowane Zaokrąglenia
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: skomplikowane zaokrąglenia

­ Jacek Mydlikowski
Fragment Arkusza Kalkulacyjnego Do Sprawdzania Wyników Egzaminu Spawacza Wg ISO9606
Technologie

Czy ładna spoina jest zawsze dobra?

­ Ryszard Jastrzębski, Zbigniew Prusak, Paulina Kubacka
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Kosmiczny aparat LSST

    Kosmiczny aparat LSST

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Honda rakieta wielokrotnego użytku

    Honda oblatuje rakietę wielokrotnego użytku

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Druk 3D ze złomu

    Druk 3D ze złomu?

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    naprężenia ścinające przy wtrysku cienkościennej wypraski

    Wskaźnik szybkości płynięcia (MFR)

    Sprężyny Faliste Smalley

    Sześć powodów, dla których warto użyć sprężyn falistych

    Superfinish dogładzanie oscylacyjne

    SUPERFINISH: Precyzyjna obróbka dla uzyskania optymalnych powierzchni

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Kompletna spawalnia VW T4 1997

    VW Poznań – hala nr 7

    przekładnia stożkowo-planetarna

    Historia pewnej przekładni

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Superfinishing dogładzanie oscylacyjne

    Superfinishing – dogładzanie oscylacyjne

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Kosmiczny aparat LSST

    Kosmiczny aparat LSST

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Honda rakieta wielokrotnego użytku

    Honda oblatuje rakietę wielokrotnego użytku

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Druk 3D ze złomu

    Druk 3D ze złomu?

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    naprężenia ścinające przy wtrysku cienkościennej wypraski

    Wskaźnik szybkości płynięcia (MFR)

    Sprężyny Faliste Smalley

    Sześć powodów, dla których warto użyć sprężyn falistych

    Superfinish dogładzanie oscylacyjne

    SUPERFINISH: Precyzyjna obróbka dla uzyskania optymalnych powierzchni

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Kompletna spawalnia VW T4 1997

    VW Poznań – hala nr 7

    przekładnia stożkowo-planetarna

    Historia pewnej przekładni

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Superfinishing dogładzanie oscylacyjne

    Superfinishing – dogładzanie oscylacyjne

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Korpusy maszyn i urządzeń; cz. 1

­ Aleksander Łukomski
17.06.2015
A A

Korpusy występują we wszystkich maszynach i wielu urządzeniach technicznych. Wiążą one w jedną całość pozostałe części i zespoły maszyny. Głównym zadaniem korpusów, ram, czy podstaw, jest utrzymywanie innych części i zespołów w określonych wzajemnie położeniach, a także przejmowanie obciążeń: sił i momentów. Korpus jest członem, najczęściej, nieruchomym (nazywany jest też podstawą lub ostojnicą). Niekiedy w skład maszyny wchodzi kilka lub kilkanaście, a w skrajnych przypadkach nawet kilkadziesiąt korpusów, często bardzo różnych.

W niniejszym opracowaniu położono nacisk na korpusy obrabiarek i przyrządów spawalniczych, gdyż urządzenia te są spośród wszystkich maszyn najdokładniejsze (choć oczywiście zdarzają się urządzenia techniczne jeszcze dokładniejsze) i kumuluje się w nich prawie cała wiedza na temat korpusów, materiałów, konstrukcji, technologii wykonania, obróbki cieplnej, pomiarów itd. Jest bardzo mało informacji o korpusach w literaturze technicznej. Trochę na ten temat można znaleźć w książce „Podstawy konstrukcji obrabiarek” Tadeusza Wrotnego. Niniejszą publikację oparto częściowo o to właśnie opracowanie.

Podział korpusów

W zależności od wielkość i funkcji korpusy w maszynie mają różne nazwy. Jeżeli np. jest to korpus służący do związania maszyny czy urządzenia z podłożem, nazywany bywa podstawą, kadłubem, płytą lub łożem. Inne korpusy mogą mieć nazwy: belka, skrzynia, suport, sanie, rama, tarcza, kolumna, wspornik i jeszcze wiele innych.

Różne wykonania tego samego korpusu
Rys. 1 Różne wykonania tego samego korpusu

W konstrukcji maszyn i oprzyrządowania występuje ogromna różnorodność korpusów. Mogą więc mieć zastosowanie korpusy odlewane, spawane i niekiedy skręcane lub nawet klejone. Na wybór rozwiązania wpływ mają głównie wymagania techniczne i użytkowe stawiane urządzeniom, maszynom, czy przyrządom. Warunki te na ogół przedstawiają się następująco:

  • niezmienność kształtów i wymiarów przez możliwie najdłuższy okres użytkowania;
  • sztywność statyczna i dynamiczna, aby odkształcenia, powstałe pod wpływem występujących podczas pracy urządzenia obciążeń, nie przekraczały wartości dopuszczalnych, wynikających z potrzeb dokładności wykonywanych na maszynie, urządzeniu, czy w przyrządzie detali (zespołów spawanych);

Korpusy oblicza się nie na wytrzymałość doraźną (zginanie, ścinanie czy rozrywanie), ale na sztywność, czyli minimalne nawet odkształcenie – w obrabiarkach mówimy nawet o mikronach. Dlatego w korpusach nie oszczędza się materiału, a ich ścianki mają często dużą grubość. Ilość zużytego materiału ma decydujący wpływ na cenę korpusu, bo pracochłonność obróbki jest często mała na kilogram masy, korpusy są więc najczęściej stosunkowo tanie. W przyrządach spawalniczych zasadą jest, że przyrząd, a więc korpus, musi być wytrzymalszy od detalu spawanego. Takim praktycznym wskaźnikiem jest masa przyrządu, która powinna wynosić minimum trzykrotność masy detalu. Niekiedy jest to więcej, nawet znacznie więcej, jeżeli jest to duży, ale delikatny detal obrabiany w maszynie czy przyrządzie.

  • dogodna obsługa;
  • tłumienie drgań;

W niektórych przypadkach ma to duże znaczenie, szczególnie w maszynach i przyrządach, gdzie prowadzona jest obróbka skrawaniem. Wtedy korzystniejsze jest wykonanie korpusu w formie odlewu z żeliwa, które bardzo dobrze tłumi drgania, mimo że korpus taki jest cięższy i droższy ze względu na wykonanie modelu; łatwość montażu i demontażu;

  • transport;

Tu zawsze należy pamiętać o odpowiednich elementach do transportu, śrubach (z uchem) transportowych, czopach transportowych lub innych otworach w korpusie do zaczepienia haków urządzeń transportowych, albo przełożenia odpowiednich prętów transportowych. Potrzebne są one zarówno podczas obróbki korpusu, jak i później, do transportowania kompletnej maszyny czy przyrządu.

  • ciężar;
  • estetyka;

Kiedyś w biurach konstrukcyjnych był zatrudniany na etacie plastyk – projektant form przemysłowych. Zajmował się projektowaniem formy maszyny (obrabiarki), zwłaszcza jeżeli dotyczyło to maszyn produkowanych seryjnie, ale i pojedynczych również. Zajmował się też kolorystyką.

Warunki te uzyskuje się poprzez dobór odpowiednich materiałów i ich obróbkę cieplną. Korpusy odlewane poddaje się sezonowaniu, ale też wyżarzaniu odprężającemu. Korpusy spawane powinny być zawsze poddane wyżarzaniu odprężającemu po spawaniu. W zasadzie w budowie maszyn i przyrządów, także spawalniczych, niedopuszczalne jest pominięcie wyżarzania. Niekiedy przy mniej dokładnych przyrządach można zamiast wyżarzania korpusu zastosować wibrowanie odprężające, które z polega na równomiernym rozłożeniu naprężeń w całym korpusie poprzez wibrowanie. Jednak nie ma gwarancji, że naprężenia te zostaną równomiernie rozłożone, lub że po pewnym czasie nie nastąpi ich ponowna kumulacja w jakiejś części korpusu. Koszt wibrowania jest jednak znacznie niższy od wyżarzania i można go wykonać w spawalni bez kosztownego transportu do pieca. Jeżeli wibrowanie przeprowadza doświadczony w tych operacjach pracownik to szansa na dobre i trwałe wykonanie wibrowania jest znacznie większa. Korzystnie byłoby uzyskać zgodę klienta na taką operację zamiast wyżarzania. Zaniechanie wyżarzania lub wibrowania ma niekiedy kosztowne skutki, objawiające się poważnymi odkształceniami podczas obróbki skrawaniem korpusu, czy podczas transportu gotowego już i pomierzonego przyrządu (maszyny) do inwestora, gdzie wstrząsy podczas jazdy samochodu transportującego potrafią znacznie zdeformować korpus, ale najczęściej po wykonaniu pierwszych sztuk spawanych w przyrządzie zespołów, gdzie do istniejących w korpusie (ramie) naprężeń dochodzą naprężenia od spawania detali, i to naprężenia zarówno od sił będących następstwem odkształceń spawalniczych spawanego w przyrządzie zespołu, jak i od temperatury, co powoduje ich kumulację w korpusie i w następstwie – duże odkształcenia, a dalej ponowne pomiary, ustawianie powierzchni bazowych itd. W skrajnym przypadku może okazać się, że przyrządu nie da się ustawić na dokładne wymiary w ogóle.

Konstrukcja korpusów

Na konstrukcję korpusu decydujący wpływ ma ustrój (układ) nośny maszyny lub przyrządu. Rozróżnia się układy nośne otwarte tzw. belkowe i zamknięte tzw. ramowe. Układ otwarty stosuje się wtedy, gdy siły działające w układzie nie są zbyt duże lub czynnikami decydującymi są:

  • łatwy dostęp do przedmiotu obrabianego (spawanego),
  • wygoda obsługi,
  • zapewnienie obróbki (spawania) przedmiotów o większych wymiarach.

Ten rodzaj konstrukcji stosowany jest głównie w przyrządach spawalniczych, mimo, że siły od naprężeń spawalniczych spawanego w przyrządzie zespołu mogą być znaczne i korzystniejszy mógłby być niekiedy układ korpusu zamknięty. Układy nośne zamknięte (zamknięta rama), zapewniają większą sztywność, jednak kosztem pewnego utrudnienia obsługi i ograniczenia zewnętrznych wymiarów spawanego zespołu.

Dodatkowy wpływ na konstrukcję korpusu mają ograniczenia wymiarów gabarytowych, a niekiedy masy korpusów, wynikające z możliwości transportowych i to zarówno w transporcie technologicznym wewnątrz zakładu produkującego maszynę (przyrząd) jak i zewnętrznego (vide: skrajnia drogowa i kolejowa). Niekiedy występuje wymóg transportowania maszyny w zunifikowanym kontenerze, co jeszcze bardziej zaniża wymiary gabarytowe lub powoduje konieczność podziału korpusu na zespoły. Bardzo często na ograniczenie wymiarów korpusów wpływają wymiary pieca do wyżarzania tzw. „żarzaka”. Stąd przy dużych korpusach konieczny jest ich podział, wynikający z tych możliwości transportowych i niekiedy innych ograniczeń technologicznych.

W obrabiarkach i przyrządach spawalniczych występuje inne jeszcze ograniczenie wymiarowe – ergonomiczne. Tzw. ergonomiczna wysokość obsługi i płaszczyzna spawania , która powinna znajdować się na wysokości 900 mm od powierzchni, na której stoi spawacz. Wymóg ten jest często trudny do zachowania, zwłaszcza w przyrządach zamontowanych w pozycjonerach spawalniczych, czy przy spawaniu zespołów o skomplikowanych kształtach i dużych gabarytach, ale ma też wpływ na wymiary korpusu. Przy dużych przyrządach ergonomiczną płaszczyznę spawania uzyskuje się poprzez stosowanie różnej konstrukcji podestów, niekiedy bardzo skomplikowanych. Zdarza się też, że pozycjoner należy z tego powodu zagłębić w posadzkę, wykonując odpowiednie kanały. W obrabiarkach ta ergonomiczna wysokość wynosi 1100-1200 mm.

W zależności od rodzaju procesu technologicznego prowadzonego w przyrządzie, w pewnym uproszczeniu – czy to jest zgrzewanie, czy spawanie – podejście do konstrukcji przyrządu, a zatem też korpusu, może być zdecydowanie różne. W procesie zgrzewania wydziela się znacznie mniej ciepła (jest to wielkość pomijalnie mała), a sam proces zgrzewania np. zespołów karoserii powinien odbywać się w stałej temperaturze +22 °C, stąd odkształcenia, zarówno zespołu zgrzewanego, jak i przyrządu, w zasadzie nie występują. Jednocześnie projektowanie karoserii odbywa się w systemie CAD i CAD/CAM (CADATA), z dużą dokładnością i łatwością ustalenia położenia różnych punktów karoserii. Można więc stosować technologię wykonania przyrządu dokładną. Polega ona na tym, że w korpusie wykonuje się otwory pod kołki ustalające położenie wsporników baz z dokładnością +/– 0,02 mm. Otwory te należy wiercić i rozwiercać na dokładnych obrabiarkach, najlepiej na tzw. koordynatkach, czyli wiertarkach współrzędnościowych.

Najczęściej korpusy przyrządów do zgrzewania karoserii wykonywane są w postaci płyty spawanej z blachy zewnętrznej, od spodu użebrowanej. Powierzchnia zewnętrzna przylgowa jest obrobiona – zabielona i odpowiednio owiercona dla kołków i śrub mocujących (więcej na ten temat napiszemy w części poświęconej wymiarowaniu korpusów). Wcześniej, wiele lat wstecz, na płycie korpusu nacinało się w rysy o głębokości ok. 0,2 mm, pod kątem 90° , tworzące dokładną siatkę linii prostopadłych co 100 mm +/– 0,1 mm. Służyła ona do dokonywania korekt położenia baz. Rysunki karoserii, a dalej przyrządów, wykonywane były właśnie w siatce co 100 mm, w trzech osiach. Jako oś „0” przyjmuje się oś przedniego koła samochodu. Niekiedy jeszcze można spotkać rysunki lub przyrządy w ten sposób zwymiarowane. W przyrządach do zgrzewania np. blach karoseryjnych uwzględnia się odpowiednią przestrzeń dla wprowadzenia zgrzewadeł obsługiwanych ręcznie, czy też przez robota, co powoduje, że od powierzchni spawania na wysokości 900 mm należy odjąć min. 300 mm, a niekiedy więcej, dla zgrzewadła. Pozostaje więc, ok. 600 mm na konstrukcję korpusu (ramy) przyrządu wraz z nogami i stopami.

Korpusy odlewane

Korpusy odlewane stosuje się w większości obrabiarek, a często także w innych maszynach. Są one wykonane tradycyjnie z żeliwa szarego maszynowego lub z żeliwa modyfikowanego. Zaletami żeliwa, jako materiału konstrukcyjnego na korpusy, są:

  • możność otrzymania żądanych, często bardzo skomplikowanych kształtów;

Ograniczeniem jest tu tylko możliwość wykonania modelu do zaformowania skrzynki formierskiej i – co też ważne – późniejsza możliwość wyjęcia z odlewu różnych, często skomplikowanych, rdzeni i resztek masy rdzeniowej. Zwłaszcza jeżeli w korpusie jest potem przewidziany, w warunkach eksploatacyjnych, olej smarujący przekładnie zębate. Nie zawsze usunięcie masy rdzeniowej i różnych drutów usztywniających rdzeń jest proste. Zdarza się, że trzeba wycinać otwory w odlewie do ich usuwania. Obecnie najczęściej stosuje się na modele styropian, który można po prostu wytopić. Trzeba każdorazowo uzgodnić to z odlewnią, a zwłaszcza z modelarnią. Nie każda modelarnia umie tworzyć takie modele, które powinny być wykonane z dużą dokładnością i często są sprawdzane na stacjonarnej maszynie pomiarowej.

  • łatwość obróbki mechanicznej;
  • dobre właściwości tłumienia drgań, wynikające z dużego tarcia wewnętrznego materiału;
  • stosunkowo mały koszt przy produkcji seryjnej.
Korpus obrabiarki ecoMill 70
Fot. 1 Korpus obrabiarki ecoMill 70 produkowanej w Pleszewie (fot. FAMOT)

Bezpośrednio po odlaniu korpusy poddaje się wyżarzaniu odprężającemu, a następnie po oskórowaniu podstawowych powierzchni ustalających – sezonowaniu naturalnemu na wolnym powietrzu (od kilku tygodni po wiele miesięcy). Zwłaszcza jeżeli dotyczy to korpusów obrabiarek.

Zabiegi te mają na celu stabilizację kształtu i wymiarów odlewu. W obrabiarkach ważnym elementem jest taka konstrukcja łóż i podstaw, która umożliwia łatwy spływ wiórów. W innych maszynach mogą wystąpić inne jeszcze potrzeby, jak np. otwory inspekcyjne lub wentylacyjne, rynny zbierające płyny używane przy produkcji, czy zbiorniki oleju smarującego przekładnię wewnątrz korpusu itp. Grubość ścian i żeber, poza względami sztywności, uwarunkowane są m.in. względami odlewniczymi. Najczęściej ścianki odlewów mieszczą się w zakresie od 12-16 mm dla małych maszyn do 25-35 mm i więcej dla maszyn ciężkich.

Przy żeliwie szarym stosuje się duże promienie przejść między ścianami pionowymi i poprzecznymi, konstruowane wg specjalnych zasad wpisywania okręgów, dla uniknięcia pęknięć i innych wad odlewniczych. Przy wysokiej jakości odlewania i żeliwie modyfikowanym (np. żeliwo ciągliwe czy sferoidalne) możliwe jest stosowanie grubości ścianki 5 mm łączonej ze ścianką np. 30 mm i małym promieniem przejściowym (R = 5 mm) między nimi, bez zagrożeń wad odlewniczych. Konstruktor musi rozstrzygnąć z jakiego żeliwa ma być korpus i odpowiednio do tego go zaprojektować, najlepiej uzgadniając to jeszcze z mającą wykonać korpus odlewnią.

Korpusy spawane

Łączenie części korpusów maszyn
Rys. 2 Łączenie części korpusów

W porównaniu z żeliwnymi, korpusy spawane pozwalają na około dwukrotne zmniejszenie ciężaru przy zachowaniu tej samej sztywności, co tłumaczyć można tym, że moduł sprężystości stali jest 1,8-2,4 raza większy od modułu sprężystości żeliwa. Przy produkcji jednostkowej (np. obrabiarki unikalne i specjalne, czy przyrządy w produkcji jednostkowej lub małoseryjnej), koszt korpusu spawanego jest najczęściej mniejszy niż odlewanego. Konstrukcje spawane ustępują żeliwnym, jeżeli chodzi o możliwości uzyskania skomplikowanych kształtów i tłumienie drgań. Polepszenie właściwości tłumienia drgań w korpusach spawanych można osiągnąć na drodze takich zabiegów konstrukcyjnych jak: żebrowanie ścian, stosowanie spoin pachwinowych i węzłów pochłaniających energię drgań (pakiety blach spawanych pod naciskiem, a niekiedy ołowiane ciężarki w formie tulei, zamontowane na trzpieniu w miejscach, gdzie najkorzystniej tłumią drgania). Są to jednak rozwiązania stosowane sporadycznie, w przypadku trudności, które stwarzają drgania. Grubości blach stosowane na korpusy spawane małej i średniej wielkości wynoszą 4-8 mm, grubość żeber 3-6 mm. W korpusach ciężkich maszyn stosuje się zazwyczaj blachę o grubości 10-20 mm. W bardzo dużych korpusach może to być nawet do 60 mm. W małych maszynach, ale również w niektórych przyrządach, możliwe jest wykonanie korpusu, jako elementu wykrawanego i giętego na prasie krawędziowej, i na końcu zespawanego. Można wtedy rozrysować powierzchnie korpusu z arkusza blachy, odpowiednio ugiąć (zwinąć), czy to na prasie krawędziowej ręcznie, czy też wg programu na prasie sterowanej CNC. Na takie korpusy stosuje się najczęściej blachę do tłoczenia o grubości 2-10 mm. Korpusy te są bardzo sztywne. Przykładowo, korpus z blachy 4 mm zastosowano na wytłaczarkę do makaronu, gdzie stosowany był silnik elektryczny 4 kW. Konstrukcja korpusu była bardzo sztywna i nie przenosiła drgań. W przemyśle spożywczym jest to często stosowane rozwiązanie. Po spawaniu konieczne jest wyżarzanie lub wibrowanie korpusu, jak to omówiono wcześniej.

Korpusy skręcane

Łączenie korpusów maszyn śrubami
Rys. 3 Łączenie korpusów śrubami

Przy wytwarzaniu takich korpusów skręcana jest blacha tworząca powierzchnię stołu, np. górna powierzchnia przyrządu spawalniczego, z dolnym użebrowaniem lub usztywniającym obrzeżem. Rozwiązanie to stosuje się najczęściej gdy przyrządy lub małe maszyny (urządzenia) wykonane są np. z alumoldu (stopu aluminium o dużej wytrzymałości). Stop ten ma taką zaletę, że nie przywierają do niego odpryski spawalnicze. Na przyrządy stosuje się wtedy blachy o grubości 20 mm. Śruby imbusowe wkręca się od dołu, poprzez blachę usztywniającą – na wysoki kant – w blachę stołu, gdzie otwory gwintowane są nieprzelotowo, tworząc z zewnątrz niedziurowaną powierzchnię.

Aleksander Łukomski

artykuł pochodzi z wydania 6 (93) czerwiec 2015

Tagi: budowa maszyn

Powiązane artykuły

Mocowanie i Poziomowanie Maszyny
Maszyny i urządzenia

Fundamenty obrabiarek i maszyn; cz. 1

Obrabiarka Zespołowa Ze Stołem Podziałowym Wzdłużnym
Maszyny i urządzenia

Obrabiarki: Analiza techniczna obrabiarki zespołowej; cz. 2

Model Obrabiarki Zespołowej
Maszyny i urządzenia

Obrabiarki: Analiza techniczna obrabiarki zespołowej; cz. 3

Korpus o równoległych płaszczyznach obrabianych
Części maszyn i urządzeń

Korpusy maszyn i urządzeń; cz. 4

Obrabiarka Zespołowa CNC
Maszyny i urządzenia

Obrabiarki: Analiza techniczna obrabiarki zespołowej; cz. 1

Obrabiarki skrawające do metalu: szlifierki
Maszyny i urządzenia

Obrabiarki skrawające do metalu: szlifierki

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025