Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    obróbka elektrochemiczna

    Niekonwencjonalne metody wytwarzania – obróbka elektrochemiczna

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Nowy patent na rowerową przekładnię

    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    obróbka elektrochemiczna

    Niekonwencjonalne metody wytwarzania – obróbka elektrochemiczna

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Badanie wpływu uszkodzeń zębów na dynamikę przekładni zębatej przy pomocy metod komputerowych

­ Maciej Majerczak
23.12.2018
A A

Przekładnie zębate są jednymi z najważniejszych elementów maszyn. Pozwalają na przekazywanie mocy oraz zmianę momentu i prędkości obrotowej. Umożliwiają sterowanie kinematyką danego obiektu w sposób prosty i przewidywalny. Z uwagi na ich szerokie zastosowanie, praktycznie we wszystkich gałęziach przemysłu, a w szczególności w przemyśle maszynowym, bardzo ważne jest nadzorowanie pracy tych – często bardzo skomplikowanych – układów.

Wyróżnić można trzy rodzaje serwisowania przekładni zębatych:

  • Run-to-Break – tradycyjna metoda polegająca na pracy przekładni do czasu awarii,
  • Prevent Maintenance – metoda polegająca na prewencyjnych serwisach, co określony czas,
  • Condition-Based Maintenance – metoda polegająca na serwisowaniu przekładni w momencie kiedy wymaga tego urządzenie. Metoda ta bazuje na oczujnikowaniu przekładni i ciągłej analizie sygnałów uzyskiwanych podczas pracy.

Zdecydowanie najciekawszą, a zarazem najbardziej zaawansowaną metodą analizy jest sposób trzeci. Rozwijane są coraz to nowsze metody i algorytmy analizy sygnałów, jednak aby przetestować pewne założenia, a zarazem zminimalizować koszty testów, jak również wyeliminować niebezpieczeństwo zniszczenia często bardzo drogich przekładni zębatych, stosuje się modelowanie komputerowe.

Metody diagnostyki przekładni

Wyróżnić można kilka metod diagnostycznych, m.in. – pomiar temperatury podzespołów, oględziny elementów przekładni, jak również analiza oleju (jakość oleju oraz ilość znajdujących się w nim opiłków). Jednak najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest metoda polegająca na analizie sygnałów drganiowych.

Wibroakustyka jest bardzo często stosowaną metodą podczas wykrywania usterek w przekładniach zębatych. Analizę przeprowadza się badając przebieg czasowy prędkości lub przyśpieszenia drgań. Następnie sygnały te poddaje się dalszej obróbce, takiej jak FFT (Fast Fourier Transform – szybka transformata Fouriera). Tym sposobem sygnał wytwarzany przez maszynę podlega dekompozycji, czyli dzieli się go na poszczególne elementy składowe. Stąd też w oparciu o budowę maszyny oraz jej podstawowe parametry ruchowe, możliwe jest przypisanie poszczególnych elementów układu do składowych widma drgań. Tak przygotowany sygnał analizuje się za pomocą różnego rodzaju badań diagnostycznych. Bardzo często szczególną uwagę zwraca się na wartość skuteczną (RMS) prędkości drgań. Na podstawie tego parametru można ocenić energię niszczącą. Oprócz tego, diagnostyka pozwala na wykrycie przyczyn wysokich wartości wibracji. Jednym z najważniejszych założeń diagnostyki drganiowej jest określenie czasu, w jakim przekładnia może być eksploatowana. Właściwie przeprowadzona diagnostyka powinna dostarczyć dane niezbędne do określenia i wykonania działań korygujących, tak aby szybko i tanio wyeliminować zagrożenie.

Przykładowy Sygnał Przekładni Bez Uszkodzeń Z Mocnym Komponentem GMF
Przykładowy Sygnał Przekładni Bez Uszkodzeń Z Mocnym Komponentem GMF
Rys. 1 Przykładowy sygnał przekładni bez uszkodzeń z mocnym komponentem GMF

Modelowanie przekładni zębatych

Aby zamodelować przekładnię zębatą wraz z uszkodzeniami, wykorzystamy połączenie dwóch metod analizy komputerowej – analizę typu MultiBody (metoda brył sztywnych) oraz metodę elementów skończonych, w celu odwzorowania kół zębatych jako ciał odkształcalnych.

Jako przykład posłużą nam model oraz analiza prostego układu równoległego, złożonego z dwóch kół zębatych o zębach prostych (Rys. 2).

Rys. 2 Model przekładni zębatej wraz z podstawowymi parametrami

Możliwe jest również analogiczne przygotowanie znacznie bardziej skomplikowanych układów, zawierających wielostopniowe przekładnie planetarne, wraz z odkształcalnymi wałami, oraz modelami komputerowymi łożysk.

Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie uszkodzenia w postaci nadpęknięcia zęba u jego podstawy. Przygotowano trzy modele przedstawiające różne jego stopnie: małe pęknięcie, większe uszkodzenie oraz poważny ubytek (Rys. 3).

uszkodzenia zębów przekładni
Rys. 3 Różne rozmiary wprowadzonych uszkodzeń

Analizowany model został przygotowany w środowisku MSC Nastran oraz ADAMS.

Uproszczony schemat przygotowania modelu do analizy przekładni
Rys. 4 Uproszczony schemat przygotowania modelu do analizy przekładni

Pierwszym krokiem było przygotowanie modelu CAD. W tym celu wykorzystany został moduł zawarty w programie ADAMS, gdzie po wprowadzeniu kilku podstawowych parametrów, generowana jest dokładna geometria kół zębatych. Następnie model ten eksportujemy jako geometrię CAD, tak aby możliwe było przygotowanie siatki elementów skończonych, co jest kolejnym krokiem procesu.

Analizowany model cechuje się bardzo prostą geometrią, przez co zalecane jest przygotowanie siatki z wykorzystaniem elementów sześciennych typu HEXA. Zabieg ten pozwoli znacząco zredukować ilość elementów oraz pozwoli na wykorzystanie elementów pierwszego rzędu, przez co czas obliczeń oraz potrzebne zasoby obliczeniowe zostaną znacznie zredukowane. Alternatywą jest wykorzystanie elementów czworościennych typu TETRA, jednak należy tutaj pamiętać, że w tym przypadku wygenerowanych zostanie większa ilość elementów, jak również niezbędne jest zastosowanie elementów drugiego rzędu, w celu uzyskania poprawnych wyników. Natomiast ogromną zaletą tej metody jest możliwość przygotowania siatki przy pomocy auto-meshera (Rys. 5).

Po przygotowaniu modeli MES, należy przygotować modele ciał odkształcalnych, które będą mogły zostać zaimportowane do programu przeznaczonego do analizy typu MultiBody. Dla solvera Nastran są to pliki MNF (modal neural file), które zawierają reprezentacje ciała odkształcalnego (flexible body), bazującą na modach rezonansowych. Aby otrzymać tego typu pliki, należy przygotować prostą analizę modalną dla każdego z kół zębatych oddzielnie, z uwzględnionymi wszystkimi warunkami brzegowymi. Na koniec należy dodatkowo zażądać od solvera wygenerowania pliku MNF. Krok ten należy powtórzyć dla modeli z różnymi uszkodzeniami.

Siatka elementów skończonych typu TETRA
Rys. 5 Siatka elementów skończonych typu TETRA

Ostatnim etapem jest wczytanie otrzymanych plików MNF do pakietu ADAMS. Na zakończenie należy przygotować pełną analizę MultiBody, czyli nałożyć więzy, ograniczenia oraz kontakt pomiędzy ciałami. Ważne jest również wybranie miejsc, z których będziemy odczytywać wartości przyspieszeń. Po przeprowadzeniu obliczeń można przejść do analizy uzyskanych wyników.

Analiza uzyskanych wynikówJak wspomniano wcześniej, przeanalizowana została prosta przekładnia równoległa, o piętnastu oraz osiemnastu zębach. Założono prędkość obrotową koła napędzającego równą 3600 RPM (obrotów na minutę), co odpowiada częstotliwości 60 Hz. Przeliczając kinematykę przekładni łatwo można wyliczyć, że koło osiemanstozębowe będzie się obracać z prędkością obrotową 3000 RPM czyli 50 Hz. Tabela 1 przedstawia podstawowe częstotliwości dla badanej przekładni zębatej.

Podstawowe Częstotliwości Badanej Przekładni
Tab. 1

Zgodnie z oczekiwaniami, wprowadzone uszkodzenia wpłynęły na uzyskany sygnał drganiowy. Analizując częstotliwości GMF można zauważyć, że dla modelu z największym uszkodzeniem zęba, wartości GMF są od 6 do 13% wyższe niż dla modeli bez uszkodzeń. Jednak znacznie ciekawsze spostrzeżenia można zaobserwować analizując częstotliwości niższe od GMF. Zauważono mocne piki, generowane przez model z najbardziej uszkodzonym zębem. Impulsy te oddalone są od siebie o 50 Hz czyli o częstotliwość równą jednemu pełnemu obrotowi wału, na którym osadzono koło z uszkodzonym zębem. Należy ponadto pamiętać, że dla niższych częstotliwości bardziej odpowiednia jest analiza sygnału prędkości liniowej, dlatego zbadano widmo właśnie takiego sygnału. Na rysunku 6 można zaobserwować, że prążki układają się w podobną zależność jak obserwowano przy analizie częstotliwości GMF.

Wartości przyspieszeń dla częstotliwości niższych od pierwszego GMF
Wartości przyspieszeń dla częstotliwości niższych od pierwszego GMF
Wartości przyspieszeń dla częstotliwości niższych od pierwszego GMF
Wartości przyspieszeń dla częstotliwości niższych od pierwszego GMF
Rys. 6 Wartości przyspieszeń dla częstotliwości niższych od pierwszego GMF

Im bardziej uszkodzone koło zębate, tym większe wartości prędkości uzyskujemy w poszczególnych częstotliwościach. Warto również zaznaczyć, że dla koła bez uszkodzenia, praktycznie nie obserwuje się występowania takich częstotliwości na widmie.

Inną ciekawą analizą pozwalającą na diagnostykę stanu przekładni jest analiza EVAM (Evaluated Vibration Analysis Method). Polega ona na wybraniu zakresu widma pomiędzy głównymi GMF, a następnie obliczeniu średniej wartość amplitudy w tym zakresie. Wartość ta odpowiada stanowi przekładni (Rys. 7).

Przykład zastosowania metody EVAM
Przykład zastosowania metody EVAM
Rys. 7 Przykład zastosowania metody EVAM

Dla potrzeb analizy przedstawionej przekładni zębatej, metodę tą zastosowano dla przedziałów pomiędzy 1xGMF – 2xGMF (1050-1650 Hz) oraz 2xGMF – 3xGMF (1950-2550 Hz) (Rys. 8).

Analizowane przedziały dla metody EVAM
Rys. 8 Analizowane przedziały dla metody EVAM

Prążki znajdujące się w pobliżu częstotliwości GMF zostały pominięte, ponieważ mogą one wynikać z prawidłowej pracy układu, co mogłyby negatywnie wpływać na poprawność przeprowadzonej analizy. Na rysunku 9 przedstawiono wyniki analizy EVAM.

Wykres wyliczonych parametrów dla metody EVAM
Rys. 9 Wykres wyliczonych parametrów dla metody EVAM

Metoda ta również okazała się skuteczna, gdyż można zauważyć, że wraz ze wzrostem uszkodzeń rośnie średnia wartość amplitudy sygnału znajdującego się pomiędzy głównymi GMF. Oczywiście aby metoda była możliwa do zastosowania, należałoby przeprowadzić dokładniejsze badania, w celu określenia poziomów, przy których występuje niebezpieczeństwo awarii. Zaletą tej metody jest jej stosunkowa prostota i szybkość zastosowania, natomiast główną wadą jest bardzo ogólne podejście do problemu. Podwyższone prążki pomiędzy głównymi harmonicznymi mogą oznaczać uszkodzenia kół zębatych, ale mogą to być również symptomy na przykład zużytych łożysk.

Obydwie wcześniejsze metody bazowały na analizie sygnałów w dziedzinie częstotliwości, jednak do wykrywania pęknięć u podstawy zęba można również posłużyć się analizą przebiegu czasowego. Na rysunku 10 przedstawiono wykresy przebiegów całkowitego przyśpieszenia oraz prędkości rejestrowanych na wale koła z wprowadzonym uszkodzeniem. Analizując sygnały, można zauważyć powtarzający się cyklicznie wzór, przedstawiony kolorem czerwonym.

Przebieg czasowy sygnału drganiowego z powtarzającym się wzorem
Rys. 10 Przebieg czasowy sygnału drganiowego z powtarzającym się wzorem

Odczytując z wykresów czas cyklu, otrzymujemy wartość około 0,02 sekundy. Wartość ta pochodzi od prędkości obrotowej uszkodzonego koła zębatego (50 Hz), którego jeden pełny obrót trwa 0,02 s. Do modelu wprowadzono jedno uszkodzenie, dlatego cyklicznie powtarzająca się zależność może pochodzić od momentu zazębiania się uszkodzonego zęba. Powyższa analiza została przeprowadzona jedynie dla wycinka przebiegu przyśpieszenia. Aby przeanalizować cały dostępny sygnał, zdecydowano się na zastosowanie analizy cepstralnej.

Jest to jedna z metod analizy w dziedzinie częstotliwości. Cepstrum – to odwrotna transformata Fouriera widma sygnału wyrażonego w skali logarytmicznej. Zostaje uzyskana poprzez transformację (np. Fouriera) przeprowadzoną na widmie amplitudowym sygnału. Ponieważ widmo sygnału jest okresowe to maksimum cepstrum odpowiada częstotliwości podstawowej sygnału (Rys. 11).

Wynik analizy cepstralnej
Rys. 11 Wynik analizy cepstralnej

Rozpatrując wynik analizy cepstralnej należy zwrócić szczególną uwagę na pierwsze występujące w sygnale maksimum. Określa ono częstotliwość podstawową sygnału. Maksima znajdujące się blisko zera zostają odrzucone z uwagi na niejednoznaczności występujące w początkowych fazach przebiegu sygnału. Poszukiwane przez nas ekstremum znajduje się w odległości 0,02 s – czyli dokładnie takiej, jakiej spodziewaliśmy się po analizie teoretycznej (częstotliwość zazębiania się uszkodzonego zęba) oraz po okresowo powtarzających się wzorach na wykresach przyśpieszenia, jak również prędkości. Analiza cepstralna została przeprowadzona zarówno dla przebiegu prędkości, jak i przyspieszenia, dając takie same wyniki.

Podsumowanie

Uzyskane wyniki modelowania oraz symulacji komputerowych przekładni zębatych, przestawiają sposoby przeprowadzania analiz lokalnych uszkodzeń. Przedstawiony sposób podejścia do problemu jest złożony oraz czaso- i zasobochłonny, jednak po odpowiedniej optymalizacji metoda ta umożliwi generowanie wyników zbliżonych do pomiarów eksperymentalnych. Uzyskany w ten sposób sygnał może zostać wykorzystany w aplikacjach CBM (badanie bazujące na aktualnym stanie/zużyciu przekładni). Możliwość przeprowadzania badań na tego typu sygnale umożliwiłaby dokładniejszą oraz bardziej trafną diagnostykę przekładni. Sygnał drganiowy może być czasami bardzo trudny do uzyskania w tradycyjny sposób – podczas fizycznego pomiaru. Wykorzystując symulacje komputerowe, możliwe jest zamodelowanie i przeprowadzenie analizy przekładni zębatej przy pomocy metody elementów skończonych oraz dynamiki wielobryłowej. Ponadto, korzystając z podanych metod, możliwe jest wykrywanie symptomów uszkodzeń w postaci pęknięcia zęba u podstawy. Przedstawiony tok postępowania z sukcesem może również zostać wykorzystany do analiz bardziej skomplikowanych systemów.

Maciej Majerczak

Bibliografia:

[1] ADAMS 2015.1 Help

[2] A. Jabłoński i T. Barszcz: Validation of vibration measurements for heavy duty machinery diagnostics, Mechanical Systems and Signal Processing, 38 (1) 2013

[3] R. Randall: Vibration-based Condition Monitoring, John Wiley & Sons, 2011

[4] C. Davidson: Flexible Body Integration using Adams and MSC. Nastran, online webinarium

[5] J. Giesbers: Contact mechanics in MSC ADAMS, University of Twente, 2012

artykuł pochodzi z wydania 12 (135) grudzień 2018

Tagi: MEStribologia

Powiązane artykuły

Nadsmarowność
Aktualności

Nadsmarowność w makroskali

Analiza chłodzenia silnika elektrycznego
Analizy, symulacje

Analiza chłodzenia silnika elektrycznego

Część Mechaniczna Urządzenia T 30 do Badania Kół Zębatych Stożkowych
Konstrukcje

Stanowisko do badania kół zębatych stożkowych

Analizy zderzeń pojazdów ze słupami latarń ulicznych
Analizy, symulacje

Analizy zderzeń pojazdów ze słupami latarń ulicznych

Wizualizacja wyników OpenFOAM
Analizy, symulacje

Jaką cenę należy zapłacić za korzystanie z bezpłatnych pakietów do symulacji inżynierskich?

Analiza numeryczna błędu przełożenia przekładni zębatych
Analizy, symulacje

Analiza numeryczna błędu przełożenia przekładni zębatych

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Rotor Clip

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025