Czy wiesz...

Balans Wypełniania Wypraski

Jak balans wypełniania wypraski wpływa na wielkość siły zwarcia?

Wizualizacja wyników OpenFOAM

Jaką cenę należy zapłacić za korzystanie z bezpłatnych pakietów do symulacji inżynierskich?

Jak Uwolnić Detal z Formy

Jak uwolnić detal z formy?

Testowanie Przemysłowego Systemu Sterowania Elektrowni

Jak testować przemysłowe systemy sterowania w oparciu o symulacje SiL i HiL?

Czytaj także:

odległość pomiędzy przewodem paliwowym a opaską zaciskową
Projektowanie

Packaging, czyli jak to wszystko pomieścić

­ Piotr Cabaj
Zespół posuwowy obrabiarki
Maszyny i urządzenia

Unifikacja w budowie maszyn

­ Aleksander Łukomski
Modelowanie Powierzchniowe Skomplikowane Zaokrąglenia
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: skomplikowane zaokrąglenia

­ Jacek Mydlikowski
Fragment Arkusza Kalkulacyjnego Do Sprawdzania Wyników Egzaminu Spawacza Wg ISO9606
Technologie

Czy ładna spoina jest zawsze dobra?

­ Ryszard Jastrzębski, Zbigniew Prusak, Paulina Kubacka
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Chwytak z pamięcią kształtu

    Chwytaki z pamięcią kształtu

    Spontaniczna synchronizacja oscylatorów do napędu robota

    Spontaniczna synchronizacja oscylatorów do napędu robota

    Kosmiczny aparat LSST

    Kosmiczny aparat LSST

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Honda rakieta wielokrotnego użytku

    Honda oblatuje rakietę wielokrotnego użytku

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Druk 3D ze złomu

    Druk 3D ze złomu?

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    naprężenia ścinające przy wtrysku cienkościennej wypraski

    Wskaźnik szybkości płynięcia (MFR)

    Sprężyny Faliste Smalley

    Sześć powodów, dla których warto użyć sprężyn falistych

    Superfinish dogładzanie oscylacyjne

    SUPERFINISH: Precyzyjna obróbka dla uzyskania optymalnych powierzchni

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Kompletna spawalnia VW T4 1997

    VW Poznań – hala nr 7

    przekładnia stożkowo-planetarna

    Historia pewnej przekładni

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Superfinishing dogładzanie oscylacyjne

    Superfinishing – dogładzanie oscylacyjne

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Chwytak z pamięcią kształtu

    Chwytaki z pamięcią kształtu

    Spontaniczna synchronizacja oscylatorów do napędu robota

    Spontaniczna synchronizacja oscylatorów do napędu robota

    Kosmiczny aparat LSST

    Kosmiczny aparat LSST

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Testy bezzałogowca w konfiguracji tail-sitter

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Uzwojenie z nanorurek węglowych

    Honda rakieta wielokrotnego użytku

    Honda oblatuje rakietę wielokrotnego użytku

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Przyrostowa reprodukcja podzespołów turbin wiatrowych

    Druk 3D ze złomu

    Druk 3D ze złomu?

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy do budowy turbin

    Wieloskładnikowy stop wysokotemperaturowy

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    naprężenia ścinające przy wtrysku cienkościennej wypraski

    Wskaźnik szybkości płynięcia (MFR)

    Sprężyny Faliste Smalley

    Sześć powodów, dla których warto użyć sprężyn falistych

    Superfinish dogładzanie oscylacyjne

    SUPERFINISH: Precyzyjna obróbka dla uzyskania optymalnych powierzchni

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Zrobotyzowane pielenie zamiast herbicydów

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Ceramika ultra-wysokotemperaturowa UHTC dla lotów hipersonicznych

    Kompletna spawalnia VW T4 1997

    VW Poznań – hala nr 7

    przekładnia stożkowo-planetarna

    Historia pewnej przekładni

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Uszczelnienia w siłownikach hydraulicznych

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej

    Superfinishing dogładzanie oscylacyjne

    Superfinishing – dogładzanie oscylacyjne

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Systemy paliwowe LNG w jednostkach morskich

­ Łukasz Bolewski
28.10.2019
A A

Analizy rynku LNG wskazują na systematyczny wzrost znaczenia technologii ciekłego gazu ziemnego LNG (Liquefied Natural Gas) w transporcie morskim. Proces ten ulega wyraźnemu zdynamizowaniu od 2015 roku, kiedy w praktyce zaczęła obowiązywać dyrektywa siarkowa. LNG może w znacznej mierze partycypować w rynku paliw, ze względu na bardzo niskie emisje spalin. Obecnie główną przeszkodą w rozwoju jest brak wystarczająco rozbudowanej sieci stacji bunkrowania jednostek morskich.

Z fizyko-chemicznego punktu widzenia, LNG to skroplony gaz ziemny, który przed procesem skroplenia został oczyszczony z C02 do wartości poniżej 50 ppm, ciekłych węglowodorów, a także głęboko osuszony. Po skropleniu temperatura LNG wynosi około –160 °C przy ciśnieniu atmosferycznym, a jeden metr sześcienny LNG zajmuje sześćset razy mniejszą objętość od gazu znajdującego się w temperaturze i ciśnieniu normalnym, co sprawia, że jest to paliwo o jednej z najwyższych koncentracji energii w jednostce objętości i zarazem to najbardziej ekonomicznie uzasadniona forma transportu gazu na duże odległości. Ze względu na niską temperaturę skroplony gaz ziemny nie jest magazynowany pod ciśnieniem. LNG jest jednym z najczystszych paliw o liczbie oktanowej wynoszącej 130. Skroplony gaz ziemny, którego skład większościowy stanowi metan, jest substancją bezbarwną i bezwonną, która nie ma właściwości żrących i korodujących, jednakże należy zauważyć, iż po odparowaniu jest to substancja cieplarniana, a więc jej emisja do atmosfery jest regulowana prawnie. Gęstość skroplonego gazu ziemnego waha się, w zależności od jego składu, między 430 a 470 kg/m3.

Można przyjąć, że jego gęstość zmienia się z pewnym gradientem, który wynosi 1,35 kg/m3 °C. Ze względu na znaczą różnicę gęstości LNG względem gęstości wody, w przypadku ewentualnych wycieków skroplony gaz będzie się unosił na jej powierzchni. Reasumując, można stwierdzić, że ciekły gaz jest alternatywnym paliwem dla paliw bazujących na ropie naftowej. Jego podstawowymi zaletami są: znacząca redukcja emisji tlenków siarki (95%), azotu (85%) oraz dwutlenku węgla (25%), a także niższa cena w porównaniu do tradycyjne stosowanych paliw statkowych, w szczególności paliw destylowanych o niskiej zawartości siarki (MDO/MGO). LNG jako paliwo o dużo mniejszej emisji spełnia wymagania polityki transportowej UE oraz regulacje IMO, i znajduje coraz większe zastosowanie w systemach morskich. W artykule przedstawiamy analizę stosowanych aktualnie podstawowych rozwiązań systemów morskich zasilanych LNG.

LNG w systemach morskich

Paliwowe systemy morskie zasilane LNG można podzielić ze względu na ciśnienie gazu zasilającego silniki napędowe. W związku z tym wyróżnia się trzy podstawowe systemy paliwowe LNG:

  • niskociśnieniowe, w którym ciśnienie gazu zasilającego wynosi od 2 do 6 bar,
  • wysokociśnieniowe, gdzie ciśnienie gazu generowane przez specjalną konstrukcję pompy zasilającej wynosi z reguły od 50 do 300 bar,
  • kombinowane, z których równolegle zasilane mogą być silniki wysoko- i niskociśnieniowe.

Niezależnie od rodzaju systemu paliwowego, głównymi jego elementami są: stacja bunkrowania, zbiornik kriogeniczny, instalacja odparowania gazu, stacja przygotowania paliwa, główny zawór zasilający GVU. Blokowy schemat układu paliwowego LNG przedstawiono na rysunku 1.

schemat systemu paliwowego LNG
Rys. 1 Blokowy schemat systemu paliwowego LNG [1]

Poza głównymi elementami istnieje szereg pomocniczych układów biorących udział m.in. w bunkrowaniu oraz przygotowaniu paliwa. Do takich układów należą:

  • system przedmuchiwania gazem obojętnym (inertyzacji),
  • instalacja schładzania gazu,
  • system wentylacji,
  • system zaworów sterujących,
  • instalacja smarowania pomp i kompresorów,
  • system wymienników ciepła i parowaczy,
  • szereg systemów bezpieczeństwa.

Bardziej rozbudowany schemat niskociśnieniowej instalacji paliwowej LNG przedstawiono na rysunku 2. Jest to typowy układ instalacji niskociśnieniowej, w której ciekły metan jest przechowywany w zbiorniku kriogenicznym pod ciśnieniem do 10 bar. Nadciśnienie w zbiorniku pozwala na utrzymanie parametrów metanu w postaci skroplonej oraz jego dystrybucję do instalacji przygotowania paliwa w postaci gazowej.

System instalacji paliwowej LNG z PBU
Rys. 2 System instalacji paliwowej LNG z PBU [2]

W instalacji tego typu, podnoszenie ciśnienia w zbiorniku do żądanej wartości uzyskuje się na dwa sposoby. W pierwszym – poprzez pobór ciekłego metanu z dolnej części zbiornika, a następnie jego odparowanie w wymienniku i skierowanie do górnej części zbiornika; jest to tak zwany układ PBU (Pressure Build Up). Drugi sposób polega na pobieraniu ciekłego metanu z użyciem pompy, z której większa część tłoczonego metanu, po odparowaniu, trafia do zasilania silników, a pozostała – na podtrzymanie ciśnienia w zbiorniku.

System paliwowy LNG z parowaczem PBU
Rys. 3 System paliwowy LNG z parowaczem (PBU) [3]

System z podbijaniem ciśnienia PBU (Rys. 3) jest najtańszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem. Ma on jednak pewną zasadniczą cechę. Ciśnienie w zbiorniku jest utrzymywane na poziomie 5-8 bar i w razie braku wykorzystania czynnika będzie wzrastać aż do wartości nastawy zaworów bezpieczeństwa (MARVS). Z zaworów bezpieczeństwa gaz jest uwalniany do atmosfery, co nie jest dopuszczone przepisami przy normalnym użytkowaniu. Stosowanym rozwiązaniem jest okresowe wykorzystywanie gazu bez włączonego układu PBU wyłącznie w celu zbicia ciśnienia. Cechą tego systemu jest znacznie krótszy czas wzrostu ciśnienia z poziomu pracy PBU do MARVS w porównaniu do czasu zatrzymania od ciśnienia bunkrowania (holding time).

System paliwowy LNG z pompą
Rys. 4 System paliwowy LNG z pompą [3]

W systemie paliwowym z pompą (Rys. 4) wykorzystuje się zanurzeniową lub napływową pompę poboru ciekłego metanu. W przypadku silnika dwupaliwowego typu DF (Dual Fuel) ciśnienie odparowanego metanu jest rzędu 6 do 8 barów. W przypadku silników gazowych ciśnienie może być niższe tj. rzędu od 2 do 3 barów. Wybór rodzaju pompy pod względem wydajności zależy od ilości paliwa zużywanego przez silniki.

Sprężarkowy system poboru paliwa i zasilania silników
Rys. 5 Sprężarkowy system poboru paliwa i zasilania silników [3]

W systemach nisko ciśnieniowych istnieje również możliwość wykorzystania sprężarki (Rys. 5). Ten rodzaj systemu jest często używany w tankowcach LNG, gdzie paliwo jest przechowywane w dużych zbiornikach typu A lub B, o ciśnieniu do 0,07 MPa, zgodnie z pkt. 4.20 IGC. Układ jest bardzo elastyczny w użyciu. Wadą jest nadmierne nagrzewanie się gazu w sprężarkach. Rozwiązaniem tego problemu jest zastosowanie kilkustopniowego sprężania z chłodzeniem międzystopniowym. W układzie przedstawionym na rysunku 6 znajdują się dodatkowo dwa silniki gazowe podłączone bezpośrednio do zbiornika. Silniki te potrzebują relatywnie niskiego ciśnienia zasilania (około 2 bar).

Rys. 6 Sprężarkowy system paliwowy nisko- i średnio-ciśnieniowy [3]

Na rysunku 7 zaprezentowano schemat kombinowanego układu paliwowego nisko- i wysokociśnieniowego. Główne, dwutłokowe silniki spalinowe typu DF zasilane są paliwem o ciśnieniu gazu rzędu od 150 do 300 barów, generowanym przez pompę tłokowa lub śrubową. Paliwo w części niskociśnieniowej tłoczone jest do wymienników poprzez pompę zanurzeniową. Ciśnienie w zbiorniku dla takiego układu wynosi z reguły 4 bary.

Kombinowany system paliwowy
Rys. 7 Kombinowany system paliwowy [4]

Powyżej przedstawione układy odnoszą się głównie do jednostek małego i średniego zasięgu, w których pojemność zbiornika typu C zwykle wynosi do 40 m3. W przypadku tankowców przewożących duże ilości LNG, w których znaczna część gazu odparowuje samoczynnie w wyniku naturalnych procesów parowania, wykorzystuje się inny rodzaj systemu paliwowego. Szacuje się, że ilość odparowanego gazu wynosi od 0,1% do 0,3% objętości przewożonego ładunku dziennie [6]. Dla gazowca LNG o pojemności ładunku wynoszącej 100 tys. m3 intensywność odparowania może wynosić ok. 300 m3 (ok. 138 ton) gazu w ciągu doby. Taka ilość gazu wystarcza do zasilania silnika napędowego o mocy 35 MW przez dobę (zakładając zużycie paliwa na poziomie 175 g/kWh) [6]. Aby uzyskać niezbędną, stałą ilość paliwa gazowego, dodatkowo stosuje się instalacje wzmożonego parowania, wykorzystujące przewożony gaz skroplony. Schemat podstawowej instalacji zasilania gazem silników wolnoobrotowych tankowca przedstawiono na rysunku 8.

Schemat układu paliwowego tankowca LNG
Rys. 8 Schemat układu paliwowego tankowca LNG [5]

Instalacja ta składa się z dwóch części: nisko- i wysokociśnieniowej. Sprężarka w części niskociśnieniowej spręża gaz o parametrach, jakie ten ma w zbiornikach ładunkowych, do ciśnienia w granicach 3÷5 bar. Gaz o takim ciśnieniu i temperaturze 40÷50 °C, uzyskanej w wymienniku ciepła, jest kierowany do zasilania kotłów i silników średnioobrotowych. Sprężarka części wysokociśnieniowej spręża gaz do ciśnienia 150÷260 bar. Po schłodzeniu w wymienniku ciepła do temperatury 45 °C jest on kierowany do zasilania silników wolnoobrotowych, wyposażonych w instalację common rail. W instalacji zasilania gazem montowane są filtry siatkowe o średnicy oczek 5 μm, zapewniające oczyszczenie gazu z zanieczyszczeń stałych, oraz zbiorniki spełniające rolę stabilizatorów ciśnienia, zapobiegające nagłym zmianom ciśnienia w instalacji. Rury w instalacjach zasilania gazem mogą być wykonane jako jedno- lub dwupłaszczowe, wentylowane podciśnieniowo powietrzem. Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracy, w instalacjach umieszczane są zawory regulujące ciśnienie, zawory odcinające, bezpieczeństwa oraz odpowietrzające.

Łukasz Bolewski
Remontowa LNG Systems Sp. z o.o.

Literatura:

[1] LNG as Fuel – Bunkering, Storage and Processing, STG International Conference “Ship Efficiency”, Hamburg, 26/27-September-2011

[2] LNG as Ship Fuel, Effects on Ship Design, Operations and Supporting Infrastructure, New Technologies for the Marine HighwayTRB – Marine Highways Committee (AW010(1)) January 14, 2013

[3] LNG Fuel Gas Systems, TGE Marine Gas Engineering, 2014

[4] LNG as Fuel – Bunkering, Storage and Processing, STG International Conference “Ship Efficiency”, Hamburg, 26/27-September-2011

[5] Study of small scale LNG carrier/bunkering ship with DF engine, July 2014

[6] Dimopulos G., Frangopulos Ch.: Thermodynamic Simulation of Marine Energy Systems for a LNG Carrier. „International Journal of Thermodynamics” 2008, vol. 11, no. 4.

artykuł pochodzi z wydania 10 (145) październik 2019

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Tagi: paliwaprzemysł morski

Powiązane artykuły

ConRo Timca B201
Konstrukcje

Wyjątkowe ConRo ze Szczecina

Podwodna Maszyna Górnicza
Rozwiązania

Podwodne górnictwo: szansa dla gospodarki, wyzwanie dla inżynierów

Przyrostowa śruba okrętowa
Aktualności

Przyrostowa śruba okrętowa

MAMBO łódź z Segmentów Kompozytowych
Aktualności

MAMBO – łódź z segmentów kompozytowych

elektrolizer HHO
Rozwiązania

HHO – energia z wody

Autonomiczna Podwodna Maszyna Górnicza Apollo II
Aktualności

Podwodne testy Apollo 2

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025

email_icon
Nie przegap nowych wydań!

Zapisz się, aby na bieżąco otrzymywać linki do kolejnych, darmowych wydań Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich

Wpisz adres email

Dziękuję, nie pokazuj więcej