Czy wiesz...

Pękanie Elementów Form Wtryskowych

Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

Jak przygotować model do druku 3D

Jak przygotować model do wydruku 3D?

Estetyczny ślad Po Zerwaniu Wlewka

Jak uzyskać estetyczny ślad po zerwaniu wlewka przy wtryskiwaniu wyprasek przez dysze GK?

Pole intensywności turbulencji

Jak uniknąć powszechnych błędów przy obliczeniach CFD?

Czytaj także:

Cięcie laserowe obróbka termiczna
Badania, analizy

Wycinarki laserowe CNC: Czynniki wpływające na dokładność cięcia kształtowego blach

­ Robert Jastrzębski
Modelowanie Powierzchniowe Rozwiązywanie Zagadnień Wielobrzegowych
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: rozwiązywanie zagadnień trój-, pięcio- oraz sześciobrzegowych

­ Jacek Mydlikowski
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Konstrukcje

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
postacie wyboczeniowe pręta
Analizy, symulacje

Analiza stateczności konstrukcji z wykorzystaniem MES

­ Antoni Skrobol
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy obudowy zespołów akumulatorowych

    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy osłon zespołów akumulatorowych

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Tanbium nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    Tanbium – nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy obudowy zespołów akumulatorowych

    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy osłon zespołów akumulatorowych

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Tanbium nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    Tanbium – nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

O czym należy pamiętać projektując elementy z tworzyw sztucznych?

­ Antoni Skrobol
26.04.2009
A A

Niniejszy artykuł jest skierowany przede wszystkim do osób, które rozpoczynają dopiero swoją przygodę z projektowaniem przedmiotów z tworzyw sztucznych. Starałem się przedstawić w nim kilka podstawowych zasad i reguł, o których, moim zdaniem, nie można zapomnieć podczas projektowania.

XX wiek był z pewnością wiekiem niezwykłym – wiekiem ciekawych odkryć i znacznych osiągnięć w każdej dziedzinie nauki i techniki. Przeglądając opracowania, badania i ankiety na temat przełomowych odkryć w nauce można natrafić na opinie, że rozszczepienie atomu, odkrycie DNA, przeszczepy, antybiotyki, telewizja i Internet to wynalazki, które najbardziej zmieniły świat. Bardzo często zapominamy o tym, że większość tych odkryć i dokonań byłaby niemożliwa bez znaczącego postępu w dziedzinie materiałoznawstwa. Jeżeli zaś o materiałach mowa, to nie można pominąć tworzyw sztucznych – materiałów, które nie tylko pozwalają nam odkrywać i zdobywać świat, ale również towarzyszą nam w naszym codziennym życiu. Od czasu gdy firma DuPont wynalazła nylon w latach 30-tych XX wieku tworzywa sztuczne zaczęły robić oszałamiającą karierę i wdarły się przebojem do każdego zakątka naszego domu, mieszkania lub miejsca pracy. Zaryzykuję stwierdzenie, że każda z osób, które w tej chwili czytają ten tekst ma w swoim najbliższym otoczeniu rzecz wykonaną z tworzywa sztucznego. Może jest to tylko guzik, może element krzesła, obudowa drukarki lub łopatki wentylatora w klimatyzacji.

Tworzywa sztuczne to ogromna grupa materiałów o bardzo szerokim spektrum własności. Mają małą gęstość w porównaniu z metalami w związku z czym przedmioty z nich wykonane są stosunkowo lekkie. Niektóre z tworzyw są bardzo odkształcalne – przykładem może być guma, której wydłużenie przy zerwaniu może być rzędu kilkuset procent. Dla porównania – wydłużenie typowych stali mieści się w przedziale 10-40%. Dodatkową zaletą jest sposób produkcji elementów z tworzyw sztucznych. W większości przypadków ostateczną postać elementu uzyskuje się już w pierwszej operacji. Przykładem może być proces tworzenia wypraski z tworzyw termoplastycznych. Po wtryśnięciu roztopionego granulatu z formy wyciąga się gotowy przedmiot. Wszystkie dodatkowe operacje wykonywane później zazwyczaj nie mają istotnego wpływu na działanie wyrobu.

Te wszystkie cechy, oraz wiele innych, sprawiają, że pokusa zastosowania tworzywa sztucznego jest wielka. Pojawia się jednak problem – materiał, musi zostać dobrany tak, aby jego własności umożliwiały funkcjonowanie przedmiotów z niego wykonanych zgodnie z oczekiwaniami użytkownika, nie ważne czy dany element z tworzywa pełni istotną czy mało odpowiedzialną rolę. Nikt nie życzy sobie aby guzik topił się podczas prasowania lub żeby pękał podczas zapinania koszuli. Miło jest również wiedzieć, że krzesło na którym siedzę zostało przewidziane do znoszenia wielokrotnych krótkotrwałych obciążeń dynamicznych oraz statycznych obciążeń długotrwałych.

Projektując plastikową część nie można zatem nie zadać pytania o warunki eksploatacji. Wpływ otoczenia – wilgotność, temperatura, agresywna atmosfera – to wszytko ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania. Na przykład w przypadku nylonu 66 absorpcja wody, aż do osiągnięcia stanu równowagi, wynosi 2,5% w sytuacji, gdy materiał przebywa w środowisku o 50% wilgotności oraz 8,5% dla 100% wilgotności otoczenia.

Absorpcja wody powoduje, że pierwotne wymiary elementu z tworzywa zwiększają się. Wspomniany już nylon 66 zwiększa swoje wymiary o 0,6% przy 50% wilgotności oraz o około 2,6% przy 100% wilgotności. Projektując przedmiot, który będzie musiał współpracować z innymi w warunkach wilgotnych należy więc uwzględnić tę cechę i zastosować odpowiednie tolerancje wymiarowe. Należy przy tym pamiętać, że proces absorpcji wody jest odwracalny – materiał wchłania wilgoć z otoczenia, ale również „schnie” gdy przebywa w środowisku tej wilgoci pozbawionym. Fakt, że materiał po wchłonięciu wilgoci staje się bardziej rozciągliwy, odporniejszy na ścieranie i dodatkowo obniża się jego moduł E można wykorzystać na własną korzyść. Z tego też powodu niektórzy moczą w wodzie plastikowe zatyczki służące do mocowania tapicerki samochodowej, aby zmniejszyć ryzyko ich pęknięcia podczas montażu.

Żyjemy w klimacie umiarkowanym. Ma to swoje zalety, ale ma również wady. Temperatura latem może sięgać 30-40 stopni, podczas gdy zimą spadać do -20 °C. Zakładając, że latem w samochodzie, postawionym na silnie nasłonecznionym parkingu, temperatura w kabinie może wzrosnąć do 60 °C, wyzwanie dla konstruktorów jest spore. Należy zapewnić stabilność wymiarową i wzajemne prawidłowe dopasowanie części w tak szerokim zakresie temperatur. Rozszerzalność liniowa materiałów to nie jedyna przeszkoda. O ile stopy metali, takie jak stal lub stopy aluminium, zachowują w miarę nie zmienione własności mechaniczne w przedziale temperatur od -30 °C do +120 °C to własności tworzyw zmieniają się w tym zakresie w sposób istotny. Krzywa rozciągania poliamidu dla temperatury -20 °C różni się w znacznym stopniu od tej dla temperatury 150 °C. W wysokiej temperaturze materiał ten ma znacznie niższy moduł sprężystości E oraz wyższe wydłużenie przy zerwaniu.

Przykładowe krzywe rozciągania poliamidu zbrojonego włóknem szklanym
Rys. 1 Przykładowe krzywe rozciągania poliamidu zbrojonego włóknem szklanym

Krzywa rozciągania stali ma w początkowym zakresie charakter liniowy. Obowiązuje prawo Hooke’a – naprężenia w materiale zależą bezpośrednio od odkształcenia. To bardzo upraszcza sprawę – wystarczy znać moduł Younga i można w prosty sposób wykonywać obliczenia wytrzymałościowe w zakresie liniowym. Dopóki granica plastyczności materiału nie jest przekroczona, wiadomo, że wyniki są prawdziwe. Tworzywa sztuczne, takie jak popularne w motoryzacji poliamidy, zachowują się w sposób liniowy na bardzo krótkim odcinku krzywej rozciągania (zwłaszcza w podwyższonych temperaturach). Aby uzyskać dokładne wyniki, obliczenia wytrzymałościowe, za pomocą metody elementów skończonych, wymagają stosowania rzeczywistej krzywej rozciągania lub skomplikowanych modeli materiałowych.Inżynier, który ma za zadanie obliczenie wytrzymałości elementów z tworzyw sztucznych, musi dodatkowo uwzględnić kilka cech tworzyw sztucznych, z którymi ma rzadko do czynienia, obcując z bardziej tradycyjnymi materiałami konstrukcyjnymi takimi jak np. metale. Jedną z tych właściwości jest lepkosprężystość. W przeciwieństwie do metali, które należą do materiałów sprężysto-plastycznych, niektóre tworzywa sztuczne wykazują cechy lepkosprężystości. Jeżeli element konstrukcji wykonany np. z polietylenu zostanie poddany obciążeniom, które będą szybko narastały, to pęknie wykazując niewielkie odkształcenia plastyczne. Jeżeli natomiast ten sam element obciąży się bardzo powoli to okaże się, że nie podlega on zniszczeniu pomimo znacznych – kilkudziesięcio procentowych – odkształceń. Właściwość ta jest bardzo istotna i nie można o niej zapomnieć podczas projektowania elementów z tworzyw sztucznych. Nie można jej również pominąć podczas wykonywania prób wytrzymałościowych tworzyw, które należy zawsze przeprowadzać z uwzględnieniem zaleceń odpowiednich norm.

Kolejnymi właściwościami, o których można zapomnieć w przypadku metali, ale których nie można zbagatelizować projektując i weryfikując obliczeniowo elementy z tworzyw sztucznych są właściwości statyczne – długotrwałe. Część wykonana z tworzywa sztucznego poddana długotrwałemu obciążeniu w sposób trwały zmienia swoje wymiary. Zjawisko to jest nazywane pełzaniem. Pełzanie można uwzględnić w obliczeniach stosując wykres pełzania i odczytując z niego (w sposób pośredni) moduł pełzania.

uszkodzenia temperaturowe poliuretanu
Rys. 2 Elementy z termoplastycznego poliuretanu odkształcone trwale na skutek długotrwałych obciążeń w podwyższonej temperaturze

Relaksacja (wiotczenie) to druga z właściwości doskonale opisująca zachowanie się materiału pod wpływem obciążeń długotrwałych. O ile w przypadku pełzania ma się do czynienia ze zmianą wymiarów elementu pod wpływem przyłożonego obciążenia, to w przypadku relaksacji zachodzi zjawisko polegające na zmniejszaniu się naprężenia wstępnego (rozciągającego lub ściskającego) przy stałej wartości odkształcenia elementu. Ze zjawiskiem tym zmagają się konstruktorzy projektujący elementy z tworzyw sztucznych, w które wkomponowane są inne elementy np. metalowe zapraski. Zapraski to nic innego jak elementy, wykonane z innego materiału, osadzone w wyrobach wtryskowych. Zapraski metalowe stosuje się, gdy w danym miejscu wymagane jest zwiększenie wytrzymałości wyrobu. Wypraska może wówczas pełnić rolę elementu usztywniającego, łożyskowego, złącznego itp.

metalowa zapraska
Rys. 3 Przykład metalowej zapraski działającej jako element usztywniający

Bardzo często zdarza się, że przedmioty, które w swojej pierwotnej postaci były metalowe, zastępowane są przez elementy, częściowo lub w całości wykonane z tworzywa sztucznego. Podczas dokonywania takiej „przemiany” należy pamiętać o tym, że tworzywa sztuczne w sposób istotny różnią się od tzw. klasycznych materiałów konstrukcyjnych. Zwykłe skopiowanie kształtu elementu, który pierwotnie był metalowy, może się okazać niewystarczające. Inżynier musi uwzględnić kilka charakterystycznych cech tworzyw sztucznych, mających istotny wpływ na zachowanie się konstrukcji w warunkach eksploatacji. Bardzo popularnym i stosowanym na szeroką skalę w motoryzacji, ale nie tylko, tworzywem jest poliamid. Jest to tworzywo termoplastyczne, które w porównaniu z innymi termoplastami posiada znakomitą wytrzymałość, odporność na oleje, stabilność w szerokim zakresie temperatur itp.

Aby dodatkowo poprawić, ulepszyć ten materiał dodaje się do niego np. włókna szklane, o średnicy od 10 do 25 μm, uzyskane ze stopionej masy szklanej. Włókna te mają zadanie podobne do stalowych prętów zbrojeniowych zalanych betonem – mają poprawić niektóre własności tworzywa, nie pogarszając jednocześnie innych. Poliamidy zbrojone włóknem szklanym mają niższy współczynnik rozszerzalności cieplnej, są bardziej wytrzymałe cieplnie, mają większą wytrzymałość na zerwanie i wchłaniają o wiele mniej wilgoci. Znajdują więc zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebny jest materiał odporny na działanie wysokich temperatur i o małej chłonności wody.

Aby w pełni wykorzystać zalety materiału zbrojonego włóknem należy zachować kilka podstawowych zasad podczas projektowania. Po pierwsze należy uwzględnić skurcz przetwórczy. Włókno szklane sprawia, że skurcz ten jest mniejszy w kierunku orientacji włókien. Nie wolno o tym zapomnieć i należy projektować wyrób już pod konkretny materiał.

skurcz materiału
Rys. 4 Przykład wady materiału spowodowanej skurczem

Drugą istotną zasadą jest kierunek orientacji włókien. Materiał zbrojony posiada o wiele większą wytrzymałość gdy kierunek naprężeń jest zgodny z kierunkiem ułożenia włókien. Skąd jednak konstruktor ma wiedzieć, jak ułożą się włókna w materiale? Zasada jest prosta – w pobliżu ścianki formy włókna układają się w kierunku płynięcia tworzywa podczas wtrysku. W środku przekroju – w miejscach oddalonych od ścianek formy – włókna są ułożone w sposób chaotyczny. Tak więc zwiększanie grubości ścianki wyrobu nie jest skuteczną metodą na poprawę wytrzymałości konstrukcji. Materiał będzie się charakteryzował wysokimi własnościami mechanicznymi jedynie w pobliżu brzegów ścianek, natomiast im dalej w głąb materiału tym mniej zauważalny efekt zbrojenia tworzywa włóknami szklanymi. Zamiast zwiększyć grubość ścianki należy zatem zastosować żebra. Pozwoli to nie tylko zmniejszyć masę przedmiotu, ale również poprawi jego wytrzymałość. Oczywiście żebra należy zaprojektować tak, aby było możliwe wykonanie wypraski.

żebra wzmacniające
Rys. 5 Przykład zwiększenia wytrzymałości elementu za pomocą żeber

Ścisła współpraca konstruktora z inżynierem odpowiedzialnym za przyszłe wytworzenie przedmiotu jest więc konieczna wszędzie tam, gdzie projektowane są elementy z tworzyw sztucznych.

Antoni Skrobol

Autor jest inżynierem ds. badań w gliwickim centrum inżynieryjnym Tenneco Automotive Eastern Europe

Źródła:

polymerfem.com
dupont.com
tworzywa.com

artykuł pochodzi z wydania Kwiecień 4 (19) 2009

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Tagi: tworzywa sztuczne

Powiązane artykuły

FUSION z polietylenu
Konstrukcje

Fusion z polietylenu

Przezroczyste Spawanie Tworzyw Sztucznych
Technologie

Przezroczyste spawanie tworzyw sztucznych

Recykling plastiku
Aktualności

Recykling plastiku – bez sortowania

Szkliste żele
Aktualności

Szkliste żele

Selektywne wzmocnienia w druku 3D z surowców wtórnych
Aktualności

Selektywne wzmocnienia w druku 3D z surowców wtórnych

Wielomateriałowy Filament Do Druku 3D Głowica
Aktualności

Wielomateriałowy filament do druku 3D

Rotor Clip
trumpf

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja narzędzia obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
bnr Maedler
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

email_icon

Nie przegap nowych wydań!

Zapisz się, aby na bieżąco otrzymywać linki do kolejnych, darmowych wydań Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich

Wpisz adres email

Dziękuję, nie pokazuj więcej