Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Skurcz w reakcji na naprężenia rozciągające

    Skurcz w reakcji na rozciąganie

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Nowa technologia produkcji drzwi samolotów pasażerskich

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    Symulacje inżynierskie w mechanice – międzynarodowy konkurs dla studentów

    superjammer najsilniejsze ramię robota

    Najsilniejsze ramię robota

    chwytak z taśmy mierniczej

    Chwytak z taśmy mierniczej

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Nowy stop miedzi do zastosowań wysokotemperaturowych

    Cyklokopter BlackBird

    Cyklokopter BlackBird w powietrzu

    GFG Peralta S

    Retrofuturystyczne perełki motoryzacji

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

    Nowa technologia recyklingu włókien węglowych

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Przenośnik rolkowy

    Automatyzacja transportu wewnętrznego

    Pierścienie Ustalające Smalley Spirolox

    Pierścienie ustalające Smalley Spirolox

    badanie materiałowe polimerów na potrzeby MES

    Badania materiałowe i modelowanie polimerów na potrzeby symulacji MES

    Wywrotnica czołowa o ruchu kontrolowanym

    Historia jednego patentu – czyli dlaczego warto znać teorię

    separator do docierania wałków

    Docieranie otworów i powierzchni walcowych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    Honowanie na standardowych centrach obróbczych

    mantra-ford ms80 1969

    Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Efektywność i optymalizacja technologii

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Resztkowa poduszka tworzywa w procesie wtrysku

    Nadsmarowność przełom w tribologii

    Nadsmarowność – przełom w tribologii?

    obróbka wykończająca honowanie

    Obróbka wykończająca: honowanie

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Prognozowanie wyboczenia wskutek odkształceń termicznych

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 7

    pamar axial engine

    Osiowe silniki wewnętrznego spalania

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Analiza i synteza w projektowaniu obrabiarek

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
https-expert-smalley-com-bearing-preload

Spór o aerodynamikę: skrzydła w Formule 1

­ Jacek Zbierski
16.04.2025
A A

Ktoś niezorientowany mógłby się zdziwić, dowiadując się, że współczynnik oporu aerodynamicznego bolidów Formuły 1 jest trzy-cztery razy większy niż w przypadku typowego auta osobowego. Jak się jednak okazuje, w praktyce F1, ze względu na wysoko techniczną specyfikę tych wyścigów, szybkie pokonywanie zakrętów ma większe znaczenie od prędkości rozwijanych na prostych odcinkach toru. Zadanie zapewnienia przyczepności na zakrętach spoczywa w dużej mierze na tzw. pakiecie aero, którego najbardziej rzucającymi się w oczy elementami są charakterystyczne skrzydła: przednie i tylne. Ich konstrukcja i zasady działania stały się przedmiotem zażartej rywalizacji między zespołami, licznych regulacji i związanych z nimi kontrowersji.

Zasadniczym zadaniem aerodynamiki samochodów wyścigowych jest wytworzenie jak największej siły docisku przy jak najmniejszym oporze. Jednak nie zawsze tak było. Jeszcze na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia Enzo Ferrari twierdził, że aerodynamika jest dla tych, co nie umieją konstruować silników. Jednak życie szybko zweryfikowało ten pogląd. W miarę rozwoju wiedzy o aerodynamice samochodów, szybko okazało się także, że opływowa sylwetka to nie wszystko i już w 1962 w modelach Ferrari 248 SP i 330 TRI/LM tuż za kokpitem pojawiły się pierwsze tzw. spojlery. Ferrari 250 LM, który trzy lata później odniósł triumf w 24-godzinnym wyścigu Le Mans był już projektowany z zastosowaniem badań w tunelu aerodynamicznym.

Wbrew pozorom to nie Formuła 1 była wówczas liderem we wprowadzaniu nowinek aerodynamicznych. Pierwszym odnotowanym przypadkiem zastosowania odwróconego skrzydła w celu generowania docisku były eksperymentalne samochody Opla z napędem rakietowym: RAK 1 i RAK 2 z 1928 roku. W dziedzinie sportu motorowego pionierem był szwajcarski inżynier Michael May, który zainstalował autorską konstrukcję skrzydła na Porsche 550 Spyder w 1956 roku. Centralnie zamontowane skrzydło wyposażone było w sterowany dźwignią mechanizm regulacji kąta natarcia w zakresie od –3° do +17°. Mimo że wynalazek sprawdził się podczas kwalifikacji na Nürburgring, zapewniając konstruktorowi cztery sekundy przewagi nad fabrycznym zespołem Porsche, nie znalazł zrozumienia u profesjonalistów, którzy wymogli na organizatorach dyskwalifikację zmodyfikowanego auta.

opel rak 2
Opel RAK 2 z 1928
Porsche 550 Spyder
Porsche 550 Spyder z 1956 roku
chaparral 2e
Chaparral 2E z 1966 roku

Kolejny krok wykonali Amerykanie. Chaparral 2, który wystartował w serii wyścigów Can-Am w 1963 roku, jako pierwszy wyposażony był w swego rodzaju przednie skrzydełka. Jego konstruktor Jim Hall wiązał duże nadzieje z rozwojem aerodynamiki. Dwa lata później zaprezentował kolejny model, Chaparral 2C, z tylnym skrzydłem o regulowanym nachyleniu, którego mechanizm przypominał znacznie późniejsze rozwiązanie – DRS (drag reduction system), stosowany w Formule 1 w latach 2011-2025. Prawdziwą sensację wzbudził kolejny samochód ze stajni Chaparral – model 2E z 1966 roku, z ogromnym skrzydłem zamontowanym wysoko nad tylną częścią pojazdu.

Tym razem aerodynamiczne innowacje nie uszły uwadze konstruktorów Formuły 1. W 1968 roku wystartował Lotus 49B, wyposażony w dwa małe skrzydełka po obu stronach przedniej części kadłuba, gdzie wtedy jeszcze mieściła się chłodnica, a nieco później także w duże, wysoko zamocowane skrzydło tylne. Jeszcze przed końcem sezonu auta wszystkich zespołów miały podobne skrzydła, ale to Lotusowi przypadły w udziale obie nagrody: mistrzostwo świata i puchar konstruktorów.

lotus 49B
Lotus 49B, Race of Champions, Brands Hatch, 1969
mantra-ford ms80 1969
Mantra-Ford MS80 z 1969 roku: unikalne rozwiązania z początków aerodynamiki w F1

Kolejny sezon F1 przyniósł następne innowacje. W bolidach pojawiły się mechanizmy regulacji pochyleniem skrzydła, tak aby maksymalizować docisk podczas hamowania i na zakrętach, a minimalizować opór na prostych. W Lotusie do regulacji kąta natarcia skrzydła służył czwarty pedał. Rozwiązanie McLarena wykorzystywało kombinację dźwigni ustawiającej skrzydło w neutralnej pozycji i sprzęgniętego z pedałem hamulca cięgna, nastawiającego skrzydło z powrotem w pozycji pracy. Jeszcze bardziej zaawansowany patent zastosował zespół Tyrrela i Mantry, wykorzystując do odchylenia skrzydła napęd elektryczny, załączany automatycznie po wrzuceniu piątego biegu. Skrzydła były montowane wysoko, w celu uniknięcia kontaktu z turbulencjami powietrza wokół kadłuba. Były umocowane na cienkich, wysokich, aluminiowych pałąkach, zamocowanych do elementów zawieszenia bolidu. Taki sposób montażu miał dociskać koła do nawierzchni, nie ograniczając przy tym pracy zawieszenia, ale okazał się źródłem wielu problemów i groźnych wypadków. Podczas Grand Prix Hiszpanii, na torze Montjuïc, po awariach mocowania skrzydła, rozbiły się oba samochody Lotusa. Obaj kierowcy przeżyli, ale kierownictwo postanowiło zakazać skrzydeł przed kolejnym wyścigiem – w Monako. Pozostały tylko skrzydełka z przodu. Ostatecznie przed Grand Prix w Holandii zdecydowano dopuścić tylne skrzydła. Od tej pory jednak wprowadzono zasadę, że wszystkie struktury aerodynamiczne mają być mocowane na stałe do kadłuba bolidu, co w przyszłości stało się podstawą wielu kontrowersji, a na ten czas zmusiło konstruktorów do szukania potencjału zwiększenia docisku w innych częściach bolidu.

cały artykuł jest dostępny w wydaniu płatnym 3/4 (210/211) marzec/kwiecień 2025

JAK ZAKUPIĆ?

Tagi: aerodynamikamotoryzacja

Powiązane artykuły

model 3D drzwi przesuwnych samochodu
Projektowanie

O projektowaniu aut od kuchni: Ford C-Max / Grand C-Max

siatka MES zgrzeiny punktowej
Analizy, symulacje

Wpływ strategii symulacji zgrzewania punktowego na analizę wytrzymałości części motoryzacyjnych

Lokalizacja czujników drgań silnika
Badania, analizy

Poszukiwanie źródła rezonansu. Badania wibroakustyczne silników spalinowych w praktyce; cz. 2

Ecologically Clean Two Stroke Engine
Konstrukcje

Ekologicznie czysty dwusuwowy silnik spalinowy

aktywacja plazmą atmosferyczną
Technologie

Klejenie w budowie pojazdów

Schemat symetrycznego stożkowego mechanizmu różnicowego
Rozwiązania

Mechanizmy różnicowe: polskie prace badawczo-rozwojowe; cz. I

najnowsze-wydanie_03-04_2025

Item Innovation Days

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD cięcie CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES modelowanie montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
http-alphatechnology-com-pl-o-nas
https-metaltop-pl
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
https-nlx-dmgmori-com
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­

© ITER 2007-2025