Czy wiesz...

Pękanie Elementów Form Wtryskowych

Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

Jak przygotować model do druku 3D

Jak przygotować model do wydruku 3D?

Estetyczny ślad Po Zerwaniu Wlewka

Jak uzyskać estetyczny ślad po zerwaniu wlewka przy wtryskiwaniu wyprasek przez dysze GK?

Pole intensywności turbulencji

Jak uniknąć powszechnych błędów przy obliczeniach CFD?

Czytaj także:

Cięcie laserowe obróbka termiczna
Badania, analizy

Wycinarki laserowe CNC: Czynniki wpływające na dokładność cięcia kształtowego blach

­ Robert Jastrzębski
Modelowanie Powierzchniowe Rozwiązywanie Zagadnień Wielobrzegowych
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: rozwiązywanie zagadnień trój-, pięcio- oraz sześciobrzegowych

­ Jacek Mydlikowski
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Konstrukcje

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
postacie wyboczeniowe pręta
Analizy, symulacje

Analiza stateczności konstrukcji z wykorzystaniem MES

­ Antoni Skrobol
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    binder jetting

    Prognozowanie odkształceń podczas spiekania

    X-59 wreszcie w powietrzu

    X-59 wreszcie w powietrzu

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    Sztuczne mięśnie aktywowane ultradźwiękowo

    binder jetting

    Prognozowanie odkształceń podczas spiekania

    X-59 wreszcie w powietrzu

    X-59 wreszcie w powietrzu

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Druk 3D ceramiki technicznej dla przemysłu chemicznego

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Tworzywo na bazie bambusowej celulozy

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

    Roboty obróbcze od Fraunhofera

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Nowe materiały do nowych projektów

­ Ryszard Romanowski
18.03.2020
A A
Koncepcyjna Toyota

Oczekiwania nabywców samochodów do niedawna zwykle były jasne i konkretne. Poszukiwano właściwego dla marki stylu, w zależności od ceny – bardziej lub mniej szlachetnych materiałów, czytelnych informacji na desce rozdzielczej i ergonomicznego rozmieszczenia kierownicy, dźwigni zmiany biegów i wszelkich niezbędnych przycisków i pokręteł. Gwałtowny rozwój elektroniki, internet i wirtualna rzeczywistość wprowadziły sporo zmian zmieniły te oczekiwania.

Jako pierwsza zaczęła zmieniać się deska rozdzielcza. Zamiast analogowych wskaźników pojawiać zaczęły się wyświetlacze, a następnie ekrany. Z roku na rok rosły, stając się wyzwaniem dla projektantów. Długo można by wymieniać samochody zbudowane w minionej dekadzie, w których wnętrze porównać można do salonu, na którego intarsjowanej podłodze ustawiono metalowy taboret z telewizorem plazmowym. Operowanie ekranem wymagało często większej wiedzy i treningu niż prowadzenie auta. Prymitywne często grafiki i zawieszające się systemy skutecznie odrywały uwagę od drogi. A przecież w dobie powszechnych komputerów to właśnie samochód był jednym z niewielu miejsc, gdzie można było oderwać wzrok od ekranów. W miarę estetyczne kojarzenie samochodowego wnętrza z dużym ekranem niezbyt się udawało wielu stylistom. Z roku na rok stawało się jednak koniecznością, bo nawet brak gniazda USB uważać zaczęto za wadę samochodu, a dwie testowe szkoły spierały się czy ekran ma mieć 7 czy 10 cali. Producentom nie pozostawało nic innego jak spełnić wymagania rynku. Dobrym przykładem może być Citroën Cactus, w którym niemal zupełnie zrezygnowano z analogowych rozwiązań montując na prostej desce dwa tablety. Nieudający niczego klasycznego kształt tabletu trafił do wielu samochodów. Ciekawie rozwiązała problem Tesla montując ogromny ekran na konsoli środkowej, pozostawiając mniejsze wyświetlacze tam, gdzie zwykle były. Niektóre, głównie koncepty, zupełnie zrezygnowały z dawnych rozwiązań, stosując ogromne ekrany wypełniające całą deskę.

Jak to się ma do stylu projektowania? Realizowany przez designerów z różnych krajów tzw. włoski styl projektowania często kierował się terminem sprezzatura. Określa on bardzo delikatne podkreślenie linii w spokojnej pozornie bryle samochodu. Określenie to również odnosi się do innych dziedzin projektowania, nie tylko użytkowego. Ciekawym rozwiązaniem i tematem do przemyśleń jest niewielki ekran Fiata 500, dobrze komponujący się z deską samochodu, który trafił na rynek w 2007 roku i ciągle jest najlepiej na świecie sprzedającym się autem swojego segmentu, podczas gdy telefony z tego okresu są archaicznymi zabytkami. Kilka lat temu jeden z brytyjskich designerów podczas rozmowy o ekranach zapytał mnie, czy chciałbym nosić drogi mechaniczny szwajcarski zegarek czy chińskiego smarwatcha?…

Autonomiczna Toyota Wizja Przyszłości
Autonomiczny samochód – wizja przyszłości Toyoty

Wchodzący coraz bardziej do motoryzacji wirtualny świat to nie tylko ekrany. Zapowiadane samochody autonomiczne mają być zapewniającymi relaks i wypoczynek salonami na kołach. Jazdą zajmie się elektronika z wbudowaną sztuczną inteligencją. Oświetlenie kabiny ma się zmieniać w zależności od oczekiwań podróżujących. Jeżeli nie chcą oglądać zmieniających się krajobrazów ma zrobić się ciemno. Często też pobliska szyba ma się stać ekranem komputera. Tkaniny i obicia tapicerskie mają sprawiać wrażenie wysokiej jakości naturalnych materiałów. Jednocześnie wszystko ma być trwałe, wytrzymałe i jak najlżejsze, bo elektryczny samochód i tak waży niemało.

Audi Aicon i jego twórca Bogusław Paruch
Audi Aicon i jego twórca Bogusław Paruch

To tylko część wyzwań stojących przed biurami projektującymi samochody i producentami przeznaczonych dla nich materiałów. Okazuje się, że szeroko stosowane i niezastąpione są polimery i żywice termoutwardzalne. Można pomyśleć, że coś jest nie tak, bo te materiały stanowią przecież większość „plastikowego śmiecia zabijającego naszą planetę”. Z drugiej strony, do ich otrzymania zużywa się zaledwie 5-6% rocznego wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej, ponadto łatwo i w niemal w nieskończoność można poddawać je recyklingowi.

Materiałem, który ma przed sobą ogromną przyszłość jest poliwęglan, od lat szeroko stosowany do produkcji szyb w autach wyczynowych i koncepcyjnych, wizjerów kasków itp. Jest wytrzymały, dosyć odporny na zadrapania i ma wysoką tzw. czystość optyczną. Jego odmiana Makrolon może służyć do budowy dużych zakrzywionych wyświetlaczy. Podczas jednych z ostatnich targów zaprezentowano ogromny wyświetlacz z półprzezroczystego Makrolonu Ai, pokrytego folią z Makrolonu. Po specjalnej obróbce powierzchniowej ekran uzyskał wysoką odporność na zarysowania i chemikalia. Folie z tego samego materiału pozwalają na kształtowanie paneli świetlnych, mogą również zawierać drukowaną elektronikę. Diody LED lub układy elektroniczne umieszcza się pomiędzy dwiema foliami, a następnie zalewa poliwęglanową żywicą. W ten sposób tworzyć można elementy paneli sterowania, panele drzwi itp. Poliwęglanowe szyby mogą przełączać się od stanu zupełnie nieprzeźroczystych do całkowitej przezierności, automatycznie personalizując wnętrze. Termoplastyczny kompozyt na bazie poliwęglanu może służyć również jako materiał konstrukcyjny do budowy ultracienkich, pełnych krzywizn foteli, składanych stolików itp. Materiał ten można również łączyć z laminatami na bazie włókien węglowych lub szklanych. Można również zaprojektować podłogę o powierzchni kamiennej np. z marmuru. Cieniutkie płytki tego materiału wystarczy wesprzeć konstrukcją z poliuretanu lub kompozytu poliwęglanowego. Właściwości wytłumiające pianek poliuretanowych lub poliwęglanowych są powszechnie znane.

Wnętrze pojazdu wymaga chociaż częściowej tapicerki. W tym wypadku najszlachetniejszym i powszechnie uznawanym materiałem jest skóra. Jednak zarówno ona, jak i jej sztuczne odpowiedniki mają sporo wad. Jednym z nowych, zastępujących ją z powodzeniem materiałów jest nagrodzony podczas Premiere Vison Paris 2018 materiał Ultrasuede nu, japońskiego koncernu Toray. Ma on takie właściwości jak wysoka przewiewność, trwałość i łatwość pielęgnacji oraz obróbki. Materiał ten zadebiutował w koncepcie Mazda Vision Coupe i szybko trafił do modelu produkcyjnego Mazda 6 Atenza. Początki materiału Ultrasuede sięgają sztucznego zamszu z włókniny mikrofibry, zastosowanego po raz pierwszy w 1970 roku. Podobny materiał wodoodporny i odporny na chemikalia, lżejszy od PVC, różnokolorowy i półprzeźroczysty, pod nazwą Insquin, powstaje w koncernie Covestro. O ile japoński produkt doskonale komponuje się z drewnem, stalą nierdzewną lub aluminium, to Insguin, który można podświetlać, doskonale pasuje do konceptów „ery cyfrowej”.

Producenci materiałów pomyśleli nawet o odpowiednich do wizji projektanta teksturach na materiałach miękkich, używanych np. na wykładziny. Najbardziej nawet złożone, geometryczne i niestandardowe wzory w technologii mapowania tekstur, w połączeniu z grawerowaniem laserowym na miękkich materiałach, wykonuje firma Architexture Manchester. Można otrzymać arkusze o wymiarach do 2 m na 1,2 m.

Rinspeed MetroSnap
Rinspeed MetroSnap z szybą-wyświetlaczem
Rinspeed MetroSnap
Wnętrze Rinspeeda Metro Snap. Materiały tekstylne wykonano tu z zastosowaniem druku 3D
Rinspeed MetroSnap
Koncept Rinspeed Metro Snap to pojazd modułowy, w którym można zmieniać nadwozie, dostosowując je do bieżących potrzeb
źródło: Rinspeed

Marka Rinspeed Franka Rinderknechta co roku prezentuje nowy pojazd koncepcyjny, który jest zwykle kwintesencją rozwoju inżynierii materiałowej w branży samochodowej. Najnowszy Metro Snap jest kontynuacją pomysłu na miejski samochód modułowy, w którym błyskawicznie można zmienić nadwozie dostosowując je do bieżących potrzeb. Metro Snap to mobilny punkt sprzedaży lub dystrybucji paczek. Podobnie jak w poprzednich projektach, do jego budowy użyto wielu niekonwencjonalnych materiałów. Produkty tekstylne marki wykonano z zastosowaniem druku 3D. Zastosowano również termoprzewodzące tworzywo do wykonania obudowy akumulatorów. Termoutwardzalne żywice stosowane do tworzenia elementów nadwozia nie są już nowością.

Powstają coraz nowsze tworzywa do różnych zastosowań i niewykluczone, że wkrótce jedynym ograniczeniem designera może być już tylko wyobraźnia.

Ryszard Romanowski

artykuł pochodzi z wydania 3 (150) Marzec 2020

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Tagi: motoryzacjatworzywa sztuczne

Powiązane artykuły

Kompozyty z włóknem lnianym zastępują węglowe
Materiały

Kompozyty z włóknem lnianym zastępują węglowe

Ostatnie Honkery Wyprodukowane Dla Wojska. Ostatnia Seria z 2018 Roku
Konstrukcje

Honker z Lublina

optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy
Aktualności

Nowa platforma Hondy

przemysłowe podnośniki w produkcji samochodów
Maszyny i urządzenia

Przemysłowe podnośniki w produkcji samochodów

Klejenie Tworzyw Sztucznych
Technologie

Klejenie tworzyw sztucznych

Zgrzewanie nakrętek do blach nadwozi samochodów
Konstrukcje

Zgrzewanie nakrętek do blach nadwozi samochodów

Rotor Clip
trumpf
Albeco SIT drive solutions

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna CNC diagnostyka dokumentacja druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
bnr Maedler
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

email_icon

Nie przegap nowych wydań!

Zapisz się, aby na bieżąco otrzymywać linki do kolejnych, darmowych wydań Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich

Wpisz adres email

Dziękuję, nie pokazuj więcej