Czy wiesz...

Pękanie Elementów Form Wtryskowych

Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

Jak przygotować model do druku 3D

Jak przygotować model do wydruku 3D?

Estetyczny ślad Po Zerwaniu Wlewka

Jak uzyskać estetyczny ślad po zerwaniu wlewka przy wtryskiwaniu wyprasek przez dysze GK?

Pole intensywności turbulencji

Jak uniknąć powszechnych błędów przy obliczeniach CFD?

Czytaj także:

Cięcie laserowe obróbka termiczna
Badania, analizy

Wycinarki laserowe CNC: Czynniki wpływające na dokładność cięcia kształtowego blach

­ Robert Jastrzębski
Modelowanie Powierzchniowe Rozwiązywanie Zagadnień Wielobrzegowych
Projektowanie

Modelowanie powierzchniowe: rozwiązywanie zagadnień trój-, pięcio- oraz sześciobrzegowych

­ Jacek Mydlikowski
Silniki rotacyjne Liquid Piston X-Mini
Konstrukcje

Wankel na lewą stronę, czyli silniki rotacyjne Liquid Piston

­ Jacek Zbierski
postacie wyboczeniowe pręta
Analizy, symulacje

Analiza stateczności konstrukcji z wykorzystaniem MES

­ Antoni Skrobol
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy obudowy zespołów akumulatorowych

    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy osłon zespołów akumulatorowych

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Tanbium nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    Tanbium – nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • STRONA GŁÓWNA
  • Aktualności
    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy obudowy zespołów akumulatorowych

    Dwupowłokowe panele z porowatym wypełnieniem do budowy osłon zespołów akumulatorowych

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Termograficzna kontrola jakości blach tłoczonych na gorąco

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Nowa metoda fotopolimeryzacji na potrzeby druku 3D

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Elektromechaniczny system przeciwoblodzeniowy

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Adaptacyjne struktury absorbujące energię mechaniczną

    Tanbium nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    Tanbium – nowy stop dla wytwarzania przyrostowego w przemyśle kosmicznym

    optymalizacja sztywności skrętnej platformy Hondy

    Nowa platforma Hondy

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Symulacje uderzenia pioruna dla samolotów nowej generacji

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

    Druk 3D metali i ceramiki z hydrożelu

  • Artykuły
    • Wszystkie artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
    Pękanie Elementów Form Wtryskowych

    Dlaczego pękają matryce form wtryskowych?

    Robot Pick&place

    Roboty pick&place z systemem bin picking

    sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Nowa sprężyna naciskowa Smalley Nestawave

    Linia Montażu Elektrycznego

    Linia montażu elektrycznego w fabryce samochodów

    Uniwersalne Uchwyty Szczękowe Do Obrabiarek

    Uniwersalne uchwyty szczękowe do obrabiarek

    Kanistry Synroc przed i po izostatycznym wysokociśnieniowym prasowaniu na gorąco HIP

    Materiały ceramiczne w energetyce jądrowej; cz. 2

    Volkswagen Typ 181

    Historia pewnego uchwytu

    zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem materiału zgrzeiny FSW

    Rozwój technologii zgrzewania tarciowego z przemieszaniem materiału zgrzeiny

    Pierścienie osadcze o przekroju zwężanym Circlip

    Pierścienie osadcze – CIRCLIPS vs SNAP RINGS – zrozumieć różnice

    stoły obrotowe i podzielnice

    Stoły obrotowe i podzielnice

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Wytwarzanie konstrukcji stalowych

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC

    Znaczenie analiz CFD w projektowaniu systemów HVAC samochodów osobowych

    Karbonowe kadłuby typu monocoque

    Lekkie struktury kompozytowe w budowie samochodów

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC

    Wybrane aspekty produktywnego skrawania na wieloosiowych obrabiarkach CNC; cz. 8

    refleksja nad misją politechnik

    Nauka to nie wszystko – refleksja nad misją politechnik

    Wybrane tematy:

    • robotyzacja
    • spawanie
    • obróbka skrawaniem
    • MES
    • klejenie
    • tworzywa sztuczne
    • motoryzacja
    • CAD
    • polskie projekty
    • lotnictwo
    • druk 3D
    • silniki
    • formy wtryskowe
    • budowa maszyn
    • technologie łączenia
    • obliczenia
    • kompozyty
    • ceramika techniczna
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Technologie
    • Maszyny i urządzenia
    • Części maszyn i urządzeń
    • Konstrukcje
    • Rozwiązania
    • Projektowanie
    • Materiały
    • Historia
    • Inne
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
    • Archiwum
      • Archiwum 2025
      • Archiwum 2024
      • Archiwum 2023
      • Archiwum 2022
      • Archiwum 2021
      • Archiwum 2020
      • Archiwum 2019
      • Archiwum 2018
      • Archiwum 2017
      • Archiwum 2016
      • Archiwum 2015
      • Archiwum 2014
      • Archiwum 2013
      • Archiwum 2012
      • Archiwum 2011
      • Archiwum 2010
      • Archiwum 2009
      • Archiwum 2008
      • Archiwum 2007
  • Kontakt
  • ­
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki

Wpływ metody przygotowania powierzchni kompozytów i aluminium na wytrzymałość połączeń klejonych

Klejenie struktur lotniczych; cz. 1

­ Małgorzata Wilk
20.04.2022
A A

Specyfika przemysłu lotniczego polega na rozwoju technologii materiałowych i procesowych poprzez poszukiwanie rozwiązań umożliwiających uzyskanie elementów o wysokiej trwałości i wytrzymałości przy jednoczesnej redukcji masy. Bardzo silny nacisk kładziony jest na zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji, dlatego przy projektowaniu konstrukcji lotniczych stosowane są rygorystyczne zalecenia, współczynniki bezpieczeństwa w odniesieniu do konstrukcji, zastosowanych materiałów, jak i metod łączenia elementów.

W konstrukcjach lotniczych zasadniczo możemy wyróżnić metody łączenia z zastosowaniem łączników, np. w postaci śrub i nitów, a także tzw. metody bezłącznikowe, takie jak zgrzewanie, spawanie oraz oczywiście klejenie.

Początkowo technologię klejenia w metalowych konstrukcjach lotniczych stosowano w mało wymagających aplikacjach jako alternatywę dla procesu nitowania, w celu redukcji ilości procesów powiązanych z nitowaniem oraz w celu redukcji masy struktury.

Klejenie elementów metalowych stosowano od lat 50 XX wieku np. do mocowania podłużnic do kadłuba i poszycia skrzydeł, w celu usztywnienia konstrukcji przed wyboczeniem. Wykorzystywane jest również do wytwarzania sztywnych, lekkich metalowych konstrukcji przekładkowych z rdzeniem o strukturze plastra miodu (ang. Honeycomb). Jednak znaczny wzrost zastosowania technologii klejenia struktur lotniczych pojawił się wraz z rozwojem przemysłu tworzyw sztucznych i odkryciem wielu polimerów o dobrej przyczepności do różnych materiałów, oraz z coraz szerszym wprowadzaniem do konstrukcji lotniczych polimerowych materiałów kompozytowych, co miało miejsce od lat 70 XX wieku.

Zastosowanie kompozytów w konstrukcjach statków powietrznych wynika z ich właściwości, takich jak wysoka wytrzymałość, odporność na korozję, odporność na zmęczenie i uderzenia, stabilność wymiarowa, tolerancja temperatury, możliwość dostosowania do skomplikowanych kształtów. Relatywnie mała gęstość materiałów kompozytowych przyczynia się redukcji masy statku powietrznego, co następnie wpływa na redukcję zużycia paliwa, kosztów eksploatacji i emisji szkodliwych gazów do atmosfery.

W porównaniu z klejeniem, zastosowanie połączenia mechanicznego w strukturach lotniczych jest przeważnie tańszą i mniej skomplikowaną opcją. Dodatkowo możliwy jest np. demontaż elementów połączonych śrubami w celu przeprowadzenia rewizji wewnątrz struktury lub w celu wykonania naprawy.

Jednakże w przypadku struktur kompozytowych, szczególne elementów cienkościennych, proces ten wiąże się z wieloma wyzwaniami. Otwory w strukturze laminatu wpływają negatywnie na jego wytrzymałość, stając się punktami koncentracji naprężeń. Zarówno obróbka mechaniczna jak i wykonywanie otworów wymaga zastosowania dedykowanych i często drogich narzędzi (np. frezy czy wiertła z węglików spiekanych). Nieodpowiedni dobór narzędzi i parametrów procesu wiercenia może również uszkodzić strukturę kompozytu, doprowadzając do powstania delaminacji pomiędzy warstwami kompozytu (Rys. 1). W czasie eksploatacji, gdzie występują obciążenia cykliczne, uszkodzenia mogą ulec dalszej propagacji i w efekcie mogą doprowadzić do znacznego uszkodzenia i zniszczenia struktury.

wiercenie w kompozycie aramidowym
Rys. 1 Zdjęcia otworów uzyskanych po wierceniu w kompozycie aramidowym: a) otwór wlotowy, b) otwór wylotowy z widocznymi uszkodzeniami

Należy pamiętać, że warstwowe kompozyty polimerowe są wrażliwe na działanie wilgoci, a obecność odsłoniętych włókien i pęknięć w polimerowej matrycy może stanowić ścieżki do migracji wilgoci w głąb materiału. W sytuacji gdzie dochodzi do zmian temperatury pracy struktury lotniczej (średnio od +50 °C na płycie lotniska, do –50 °C w locie) uwięziona wilgoć uszkadza kompozyt i osłabia strukturę.Zastosowanie kompozytów polimerowych wzmocnionych włóknami stwarza szereg trudności przy łączeniu z innymi materiałami, np. połączenie kompozytu zawierającego włókna węglowe z arkuszami ze stopu aluminium powoduje powstanie niepożądanego zjawiska korozji galwanicznej.

Opcją rozwiązującą powyższe kwestie stało się zastosowanie połączenia adhezyjnego (klejonego). Podstawową funkcją klejów jest łączenie części poprzez przenoszenie naprężeń z jednego elementu na drugi, z bardziej równomiernym rozkładem aniżeli ma to miejsce w przypadku połączeń z zastosowaniem mechanicznych łączników. Pomimo wielu wad, takich jak brak możliwości demontażu bez naruszenia konstrukcji oraz szereg wymagań odnośnie doboru materiałów, klejów, metod przygotowania powierzchni, jak i samego procesu klejenia, jest to technologia, która niesie ze sobą wiele możliwości i korzyści.

Prawidłowo wykonana spoina klejowa charakteryzuje się bardzo dużą wytrzymałością i elastycznością, dzięki czemu tłumi drgania oraz dodatkowo stanowi uszczelnienie. W przypadku struktur silnie obciążonych (struktury pierwszorzędowe) zalecane jest stosowanie tzw. połączeń hybrydowych, gdzie jednocześnie stosowane są łączniki mechaniczne oraz klej (ang. bonded‑bolted). Ciekawym rozwiązaniem jest też stosowanie klejonych podkładek typu Click Bond do montażu łączników mechanicznych (Rys. 2).

złącza click-bond
Rys. 2 Click Bond przed montażem (a), etapy montażu (b) oraz po instalacji łącznika i po malowaniu (c) [2, 3]

Parametry wpływające na wytrzymałość połączenia klejonego

O ile w przypadku łączonych mechanicznie lotniczych struktur metalowych znane są ogólne zalecenia projektowe, poparte latami badań i doświadczeń, o tyle w przypadku klejonych struktur kompozytowych pojawia się wiele niewiadomych, szczególnie jeśli chodzi o wytrzymałość zmęczeniową w aspekcie długotrwałej eksploatacji statków powietrznych. Wiąże się to z dużą ostrożnością i rezerwą w implementowaniu technologii klejenia w lotnictwie, szczególnie w przypadku struktur silnie obciążonych (pierwszorzędowych).

cały artykuł dostępny jest w wydaniu płatnym 3/4 (174/175) Marzec/Kwiecień 2022

JAK ZAKUPIĆ?

  • Share on Facebook
  • Share on Twitter
  • Share on LinkedIn
  • Share on WhatsApp
  • Share on Email
Tagi: aluminiumklejeniekompozytylotnictwo

Powiązane artykuły

Rozmieszczenie układów współrzędnych oraz narzędzi w stanowisku
Projektowanie

Podejście mechatroniczne w projektowaniu stacji zrobotyzowanych w aplikacjach przemysłowych

Mapy współczynników wykorzystania materiału rodzimego konstrukcji
Analizy, symulacje

Obliczenia zmęczeniowe spawanej konstrukcji nośnej ze stopów aluminium

Boeing Stearman
Konstrukcje

Boeing Stearman – ze stodoły w przestworza

Wielkogabarytowe Struktury Kompozytowe w Lotnictwie
Technologie

Wielkogabarytowe struktury kompozytowe w branży lotniczej

Druk 3D materiałów kompozytowych
Technologie

Druk 3D materiałów kompozytowych

Klejenie Metali w Praktyce Przemysłowej
Technologie

Klejenie metali w praktyce przemysłowej

Rotor Clip
trumpf

Tematyka:

aluminium automatyzacja budowa maszyn CAD ceramika techniczna CNC diagnostyka druk 3D energetyka formy wtryskowe innowacje inżynieria materiałowa klejenie kompozyty laser lotnictwo maszyny rolnicze mechanizm MES montaż motocykle motoryzacja narzędzia obliczenia obrabiarki obróbka plastyczna obróbka skrawaniem polskie projekty pomiary programy przemysł kosmiczny przemysł morski przemysł zbrojeniowy robot robotyzacja silniki spawanie stal technologie łączenia tribologia tworzywa sztuczne wynalazki wywiad zgrzewanie łożyska
bnr Maedler
FORMY WTRYSKOWE Integracja Konstrukcji i Technologii Ebook
Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie
  • O czasopiśmie
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

Nie znaleziono
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Artykuły
    • Analizy, symulacje
    • Badania, analizy
    • Części maszyn i urządzeń
    • Historia
    • Inne
    • Konstrukcje
    • Maszyny i urządzenia
    • Materiały
    • Projektowanie
    • Rozwiązania
    • Technologie
  • Czasopismo
    • O czasopiśmie
    • Jak zakupić
  • Kontakt

© ITER 2007-2025

email_icon

Nie przegap nowych wydań!

Zapisz się, aby na bieżąco otrzymywać linki do kolejnych, darmowych wydań Projektowania i Konstrukcji Inżynierskich

Wpisz adres email

Dziękuję, nie pokazuj więcej